Gå till innehåll

Bästa kar-storlek vs pengar vs skötsel?


slarvid

Rekommenderade inlägg

Sitter klurar på framtida projekt om det blir husköp av! Va inne på att konvertera mitt 450juwel, men drar mig för pengarna, samt att det är väldigt fint med malawi och lättskött. Blickar på ett annat juwel ev. Så stort så möjligtsäger alla, men vattenbytena känns jobbiga då man måste blanda salt osv. Ljuset och skummare drar iväg, samt ls.

lite sugen på kanske ett kar mellan 2-300 liter, kanske med sump. I varje fall sjunker ju inköpspriser rejält på de mindre karen? Eller?

Vad har ni för erfarenheter?

ett kar på 450 kostar ju en del att fylla upp med koraller och ls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kass på att bygga, samt så tycker jag juwels kar är grymt snygga! Fint med ramen på så ser man inte vattenytan!

Här finns det olika åsikter he he;) älskar helglas där man ser vattenytan:) Dessutom behöver saltvattenskar vädra ut lite gaser/och syresättas i mer omfattning än sött så ett öppet är aldrig fel:nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett helt stängt, bara att banka in en fläkt som sköter det. De minsta fläktarna jag har flyttar 4 kubikmeter luft/timme...

Som andra sagt, glas är bara en engångskostnad så glöm den biten som dyr... (om du inte börjar labba med stora kar/konstiga mått) Jag skulle säga håll utkik på guiden efter ett begagnat paket på 300-500 liter och köp något med trevliga mått som passar dig. Du kan ha ett high tech nano som kostar hur mycket som helst och ett low-tech större som inte kostar många ören. Fraggar är ju inte jättedyrt, men små fraggar tar lite längre tid på sig att bli stora.

Priset per liter om man ska snåla som tusan tror jag inte blir så högt i ett begagnat lite större akvarium. Men sen beror ju på hur mycket tid och pengar du vill lägga samt vad du har möjlighet att placera akvariet. För hur man än vänder på det är det dyrare att starta ett 500-liters än ett 100-liters.

Men om jag var dig skulle jag vänta till jag hade huset så jag vet vad jag har för hus och möjligheter att placera akvariet. kanske finns ett perfekt utrymme för ett akvarium på 200 liter, eller ett lite större utrymme där ett 400-liters skulle sitta som gjutet.

Dessutom, pytsar man in ett par miljoner i ett hus kan man lika lägga med 50.000 till i akvariebudget :)

Just my 2 $

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förtydligar, när jag menade vattenytan så menade jga linjen man ser framifrån. Man kan ju ha ett öppet juwel ka oxå, då slipper man se yt-linjen på framrutan!

sen är de väldigt snygga och enhetliga på något sätt, hade ett 540 innan på alu-ställning, men möbelkar is tha skit!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aqua stabil mark II är väldigt snygg och prisvärd helhetslösning. Som finns från 200-700 liter med. Där är också bänken utformad för sump oc du kan välja om du vill ha bänk, sump, kar eller belysning.

Jag gillar Aquastabil Mark II-akvarierna skarpt. Jag har ett 275 liters själv just nu. Perfekt akvarium tycker jag om du inte kräver Opti White glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deltec har också färdiga lösningar med sump och skåp, om än lite dyrare kanske.

Det går ju att borra ett juwelkar också så du kan behålla möbelkaret och sen få sump till. Utseendet på karet är ofta viktig, så har man krav så ska man bara se till att hitta lösningar som passar ens krav.

*Edit: glömde hälften...

Vad gäller kostnaden så måste du inte knöka ner sten i karet, att behålla samma mängd sten i ett 500-liters som ett 200-liters kar kan istället ge mer plats för koraller att växa och mer sandyta att placera ut bottenlevande på. Sandvändande snäckor och fiskar får då också mer yta att leva på och du behöver inte sätta en belysning som går hela vägen ut i kanten, utan en mindre modell kan funka lika bra, det man får göra är att sätta de mest ljuskrävande korallerna mer mot mitten bara.

Jag har själv haft samma mängd sten i mitt 750-liters som mitt 400, med ett tillägg, en revpelare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lagge har helt rätt i att utseendet är viktigt, och hittar man något man vill ha går det alltid att konvertera till salt, men då kan det kosta några kronor extra att konvertera ofta. (vågar inte tänka på vad mitt kar kostat mig)

Finns ju många möbelkar. Aquastabil tycker jag är snygga, men som tidigare nämnts deltec finns, och även red sea. Men vill du hålla nere kostnaderna röstar jag för att kolla på begagnatmarknaden här på guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar stora kar inte lika mycket jobb. Dock i starten är det lite träligt oavsett storlek. Man har lite mer marginaler i ett större. Men vänta du och se ut en plats för karet. Sten går att fylla ut med revkiramik om man vill. Man kan även med fördel ha ett nitratfilter. Det mesta går att bygga själv och är väldigt basic. Ta tex en skummare det är inte mycket mer en ett rör med uppsamlingskopp. Sedan kan man ha vad man känner för när det gäller att fixa till så det bubblar så fint som möjligt.

Som sagt tänk inte kronor och öre tänk så här ska det se ut sedan får det ta den tid det tar. Men Malawi är kanon snyggt det med.

Ang skötsel så skulle jag nog vilja påstå att det ej skiljer så mycket på sött eller salt bara att man ofta är mer noga i salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...