Gå till innehåll

840liter!


Matte91

Rekommenderade inlägg

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu är man hemma med alla saker! Och en grymt stor bänk! Precis så den gick in. Imorgon ska det målas och slipas! Och lyfta lite till. Tips på hur man får bort en 5*5 cm avbruten glasbruk som har silikon på sig hela under. Kniv och mkt tålamod eller finns det nån vätska som fräter bort skiten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns inget jättebra lösningsmedel för silikonet. Du kan se om du kan få under en tunn pianotråd eller gitarrsträng kanske och såga bort med hjälp av den? Eller så kan du slå sönder den och pilla bort spilrorna och skära bort silikonet. Men det är inte så kul lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är man hemma med alla saker! Och en grymt stor bänk! Precis så den gick in. Imorgon ska det målas och slipas! Och lyfta lite till. Tips på hur man får bort en 5*5 cm avbruten glasbruk som har silikon på sig hela under. Kniv och mkt tålamod eller finns det nån vätska som fräter bort skiten?

härligt att det gick bra med allt, antingen en kniv och en massa tålamod eller ett bågfilsblad borde fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns inget jättebra lösningsmedel för silikonet. Du kan se om du kan få under en tunn pianotråd eller gitarrsträng kanske och såga bort med hjälp av den? Eller så kan du slå sönder den och pilla bort spilrorna och skära bort silikonet. Men det är inte så kul lösning.

Vill inte slå då den sitter på det stora staget som går längst hela karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha det är ju klart att det inte kan gå bra när man ska in med nya grejor! När vi ska ta bort klockan då lossnar det en bit tapet... Så nu blir det att handla färg till vardagsrummet. Och allt blir uppskjutet några dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

100 mil är inte så farligt körde upp till Norrland dan efter jag fick körkort 140 mil enkel resa. Vi var hemma vid 21:30 ca. Sen tog det två timmar att få in allt. Var tvungen att skruva bort saker från lägenheten. Aa jag är väldigt glad för det med ! Men vi skulle ändå måla om en vägg men blev mer än planerat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bänken på plats och fått hem 25 kilo korallsten och två 25 kg hinkar tropic marin salt, och silikonet! Bara två glasbitar som skulle kommit idag från glasmästaren. Hoppas alla pvc delar från bioted kommer så snabbt som möjligt med. Och lite bilder på bygget. ezatuqum.jpg. nuzyhega.jpg. adavu3eb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

IdAg har det hänt grejor! Karet är ihoplimmat saknas bara staget det får komma på plats imorgon! Lite bilder med ga5yrady.jpguqusyte3.jpg

Självklart ska karet mot väggen ;) men vågar inte flytta det nu.

Även revpelarna sattes innan framrutan limmades på. Dom vägde ganska mkt så var lättare att trycka dit dom innan :)

Hur länge bör jag vänta innan jag fyller på med vatten? Står 3 mm per dag på tuberna. Så kanske till helgen eller finns det några andra ämnen som ska ut innan ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow, så ni skar isär karet och transportera det? Det är hardcore. Då karet är så pass stort skulle nog jag viljat vänta en vecka åtminstone innan jag fyllt det med vatten. För säkerhets skull. Det är för att silkonet ska härda, några ämnen släpper det inte ut så det är ingen fara på den punkten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite frågor när jag ska fylla på osv.

1. Ska jag ta "gammalt" vatten och fylla på med också? Vad gör det för skillnad om jag gör det eller inte.

2. Ska jag skölja den levande sanden jag har i mitt akvarium? Smidigaste sätt att få upp den?

3. Fiskarna hur snabbt kan man få ner dom om jag ska ta med vatten från andra karet? Ca 200-300 liter. För om jag tar det vattnet måste det vara samma dag.

4. Stenen ska jag skölja den eller bara stoppa ner den?

5. Min sjöborre... Ska jag koppa in den eller inte?för den är alldeles för stor för en påse och den skulle bara få sönder och min största skål är förliten. Har bara kvar en 25 liters hink. Hyfsat lätt att få i den men omöjligt att få ur den. Den får ju inte ha munnen över utan...

Tacksam för alla svar jag kan få :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...