Gå till innehåll

Uppgradering från 20 Liter till 200 Liter


fotte

Rekommenderade inlägg

  • Svar 190
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du behöver inte fylla med osmosvatten för att testa. Vattenledningsvatten läcker precis lika bra.:smiley20:

Jo det gör ju det :) Ska prova med vanligt vatten i helgen tror jag bestämt. Efter det kommer evighetsprojektet med osmosvattnet dock :)

Men det känns kul att kunna komma någonstans -dans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter här och är nojig. Ska provfylla karet med kranvatten nu tänkte jag men är inte säker på om det kommer vara strömavbrottsäkert. Så om någon har ett tips innan jag börjar blaska med 200+ liter vatten så vore det kul att veta om det "bör fungera"

Karet är 100x40x50 och avrinningsfacket är 10x10x45

Sumpen är 60x30x30

Skummarfacket är 20x30x25 tänkte mig inte för när jag började skulle nog satt väggen mellan returfack och skummarfack lägre.

Dock är det väl returfacket jag kan reglera vattennivån i sumpen så att säga beroende på hur mycket vatten jag fyller?

Eller är jag ute och cyklar?

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nivån i returfacket man reglerar vid påfyllning av osmosvatten. Det rymmer minst 40 x 30 x 10 = 12 liter extra vatten. Det motsvarar 3 cm vattennivå i karet. Och då har du skummarfacket också som rymmer lite innan det rinner över. Men du bör inte ha större osmosvattendunk än 10 liter för att leva säkert på den sidan också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir vansinnig! Av allt man har köpt som man behöver för att få saker att fungera så är det en liten backventil som hänger sig när man ska suga ur luften ur avrinningen. Så då fungerar inte den när jag nu ska provköra. Vatten i karet iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Huahej här var det stillestånd :)

Har haft problem med min avrinning och inte fått den att fungera som jag vill. Lite finbesök av Stig så fungerar den men ska förbättras innan den ska tas i bruk fullt ut. Tack för hjälpen idag :smiley20:

Men nu ska det tömmas på prov-vatten och börja blanda osmosvatten :)

Fördel med fördröjningen är att jag har varit "tvungen" att laka ur den döda stenen så pass att den är nog prima nu.

Så nu känns det inom räckhåll!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haft rätt många kvällar som jag inte varit hemma och kunnat fixa det sista för att kunna fylla karet med osmosvatten, men nu har jag hävt i 3x20liter och 1x10 liter i karet så 70 liter osmosvatten. Har en 190 osmos så det är ju 8 liter i timmen ungefär. Vill ju inte köra osmosen när jag är på jobbet, provat 3 ggr att glömma den på i badrummet 30minuter efter att dunken är tom, det blir mycket att skrapa iväg :) (slangen räcker ej för att dunken ska stå i badkaret). det är ju bara ca 150 liter kvar innan jag kan blanda i saltet :) Får bli till att räkna dropparna :)

Pysslar även ihop avrinningen som Stig så hjälpt till med så mycket - Stort tack :)

Får slänga in 2 frågor om en euphyllia som ska i karet sedan när jag endå är igång :)

Vad den heter och - Jag flyttade runt korallerna lite i mitt lilla kar idag, och denna hamnade "nära" en annan. Den försöker skicka ut kamp-tentakler HELA tiden åt det hållet men når inte. Känner Euphyllian av att det är en korall nära som den vill nå?

post-7365-14468929676761_thumb.jpg

MVH Niclas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att se på bilden om det är en Paraancora eller ancora.

Du ser lätt om det är en "para" eller ej på att en "para" euphyllia växer polyperna i kolonner/grenar.

Medans i en ancora eller divisa växer euphyllian i en pollyp, så kallat meandriskt.

Jag har både och hemma så att ja kan visa dig skillnaden mellan en Divisa och Paradivisa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att se på bilden om det är en Paraancora eller ancora.

Du ser lätt om det är en "para" eller ej på att en "para" euphyllia växer polyperna i kolonner/grenar. Medans i en ancora eller divisa växer euphyllian i en pollyp, så kallat meandriskt.

Jag har både och hemma så att ja kan visa dig skillnaden mellan en Divisa och Paradivisa.

Ja tack jag tar gärna en lektion för att lära mig :)

I övrigt ca 110 liter vatten i karet, runt 120 kvar kanske :) 8 liter /timme får jag ju ut ungefär :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-7365-14468929693257_thumb.jpg

Grumligt vatten = Salt i vattnet :) Allt fungerar perfekt än sålänge äntligen. Haft problem med att få avrinningen att fungera men stora tack till Stig som hjälpt så mycket. Nu känns det äntligen nära nära! Slänga i stenen när saltet löst upp sig imorgon kväll. Tysklandsresa imorgon tyvärr inte akvariegrejer men sommartillbehör.

Finns det någon butik värd att besöka på vägen om man kör Helsingborg/helsingör - Rödby/puttgarden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-7365-14468929733312_thumb.jpg

Fått i stenarna och fått i några stenar från mitt lilla kar för att ympa in lite grann. Är väl ganska nöjd med scapen. Får se om det blir ändrat tills det är igång :) Längtar efter en liten nitrit-topp nu :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var hos Larry igår och kollade på hans fina kar igen och köpte några bitar sten att ympa in i det nya :)

Har mätt nitrit sedan det startades upp för en vecka sedan, och har inte haft något utslag än. Men tänkte för skoj skull att jag skulle kolla nitrat och det var utslag på 0.5ppm. Har man nitrat innan nitrit? Eller om det är fel på mätningen. Har ju runt 10-12kg död sten som lakades ur lite över en månad och gick med startbakterier i princip från början.

Har även hivat över ca 1kg sand och ca 3kg inkörd sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...