Gå till innehåll

Planerar ny akryl tank


Zanders

Rekommenderade inlägg

Planerar ett nytt kar där jag kommer köra ZEOvit då mitt Red Sea 650 blivit försenat 4 ggr hoppade jag av.

Nu blir det Shuran & Akryl.

Långt ifrån färdigt men detta är i alla fall hur jag tänkt mig.

Överriningen går till en box med 2 standpipes typo durso, samt ett extra lite fetare rör som nöd ifall det blir nått knas.

Returen går upp i karet på sidorna från sumpen (som jag inte ritat ännu)

Fråga, vad ska man ha för dimensioner på rör någon som har lite tips där?

Tar gärna emot kritik eller ideer.

post-4257-14468929036298_thumb.jpg

post-4257-14468929036897_thumb.jpg

post-4257-1446892903612_thumb.jpg

post-4257-14468929036479_thumb.jpg

post-4257-14468929036709_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maffigt kar!

Vad har du tänkt köra för tjocklek i akrylen? I ett sånt där stort kar utan eurobrace lär akrylen behöva vara riktigt tjock...

Lär väga ett ton ;)

Ser fram emot att se framstegen i detta :)

Ja den är inte inritad, men det lär dom nog rita in på shuran är jag rätt övertygad om :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda jag tänker på är att hålen för returen är lägre än kammen, det betyder att sumpen måste svälja de extra litrarna vatten vid strömavbrott.

Annars är det riktigt trevliga mått och lite spännande med Akryl. Varför valde du det om jag får fråga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade upp lite på mitt egna Schuran-kar och gamla mail från Schuran.

Vid 60cm höjd rekommenderar de 12mm akryl och vid 65cm gäller 15mm akryl. Dock så har du ju ytan lite lägre ner så du klarar dig kanske med 12mm... annars råder jag dig att minska ett par centimeter för det gör rätt så stor skillnad i priset.

Mittstag och även en ram överst är jag rätt så övertygad om att Schuran kommer rekommendera... annars gäller nog helt andra dimension. Jag har dock aldrig stört mig på min ram eller mittstag, de är ju i klar akryl och ändrar varken utseende eller skymmer mycket ljus.

Varför drar du inte ner boxen hela vägen? Tror det är lättare och snyggare än att kapa den mitt på akvariet höjd. Sen kommer det inte bli helt lätt att greja och rengöra i din box. Den är smal och har långa rör i sig. Jag valde att lägga rören externt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför drar du inte ner boxen hela vägen? Tror det är lättare och snyggare än att kapa den mitt på akvariet höjd. Sen kommer det inte bli helt lätt att greja och rengöra i din box. Den är smal och har långa rör i sig. Jag valde att lägga rören externt.

Det finns egentligen ingen anledning att ha boxen hela vägen ner. men kanske ska göra den lite bredare som du säger, vill inte ha ut karet för mycket från väggen bara. Får fundera mer på det där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det i stort sett klart tror jag, kan inte komma på så mycket mera, jag ökade djupet på lådan bak vilket troligtvis inte är så dumt.

Skulle behöva lite tips och råd på belysning. Jag tror jag ska prova att köra led nu men vet ej riktigt vilken, har sneglat på GHL Mitras, Ecotech Radion XR30w Pro, Mazarra P-series men det lutar åt Radion XR30w Pro.

Kz skummare

Kz ZEOvit reaktor

kz Co2 reaktor

GHL Profilux 3.1N eX

I lådan bakom karet placeras 2 stycken Durso standpipes och ett nödrör. samt ett fetingrör för strömkablar (tack Bioted)

2x Vortech MP40W

Retur pump ej bestämd nånting bra och tyst.

post-4257-14468929045424_thumb.jpg

/Anders

post-4257-14468929045231_thumb.jpg

Ändrat av Zanders
Fel bild
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Anders!

Jag förstår din irritation över ditt Red Sea kar!

Precis som du så har jag samma problem med mitt Red Sea kar som jag beställt i Januari och inte fått något svar fören förra veckan då Red Sea svarade att dom som beställt kommer levereras i slutet av April början på Maj.

Jag tycker det är skitdåligt både från Dogman som är generalagent för karen och inte minst från Red Sea som är tillverkare med ingen alls information till sina kunder mer än att dom har leveransproblem!

Jag skulle haft gjort som du om det inte vore för att jag vill ha ett färdigt paket denna gången och att jag tycker det är marknadens snyggaste kar för tillfället!

Tycker Red Sea kunde visat lite Goodwill till dom som beställt kar och inte fått levererat! Typ fullt program från deras tillsatser och tester!

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Anders!

Tycker Red Sea kunde visat lite Goodwill till dom som beställt kar och inte fått levererat! Typ fullt program från deras tillsatser och tester!

Mvh Daniel

Jag skulle få en hink salt. Som jag troligtvis aldrig skulle använt.

varför durso? blir ju mycket tystare med ett hävert som tar det mesta vattnet och ett överrinning som tar resten...

hur menar du? Har haft standpipes innan och det va knäpptyst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda jag tänker på är att hålen för returen är lägre än kammen, det betyder att sumpen måste svälja de extra litrarna vatten vid strömavbrott.

Annars är det riktigt trevliga mått och lite spännande med Akryl. Varför valde du det om jag får fråga?

Jag kommer sätta in svarta flex som man kan böjja och på så sätt förhindra just det problemet plus att jag kan skicka vattnet åt vilket håll jag vill.

Typ, http://www.loc-line.com/quarter-inch.php

Jag tycker akryl är snyggare än glas. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför durso? blir ju mycket tystare med ett hävert som tar det mesta vattnet och ett överrinning som tar resten...

Nu förstår jag hur du menar. Jag kommer köra så fast med 2x durso och ett nödrör.

Jag sätter ett vred på den första och monterar den andra lite högre.

typ såhär för jag antar att det är så du menar?

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?threadid=1310585

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

menar så ja =)

durso på den lägre blir totalt onödigt, har du hävert i det lägre röret blir det i stort sett ljudlöst, med en durso på det kommer det sörpla... låt detta rör ta 95% eller mer av vattnet så tar det andra röret resten och det blir härligt tyst... jag har också en failsafe som sista rör, bra om man råkar få över nåt som sätter igen...

såhär gjorde jag:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?47175-Hur-mycket-ska-jag-t%F6mma&p=460608&viewfull=1#post460608

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande kar, har själv funderat på Akryl.

u vet jag att karetska vara beställt, men undrar lite angående överinningsboxen.Ska du inte köra boxen i höjd med botten av glaset, så att genomföringarna sitter inne i bänken, då kan du ha kulventilerna där i, samt att om det skulle läcka skulle det mesta hamna i sumpen.

Det brukar vara svårt att komma åt kulventilerna bakifrån(trångt) vilket leder till att man måste ha mer distans mot väggen( nu vet inte jag måtten på boxen så, det behöver inte alls vara fallet) det var bara en tanke som slog mig.

Angående ljus har annars Pacific sun en hel del snygga och stilrena ramper som skulle göra sig fint rent estetiskt till ditt kar tror ja.

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...