Gå till innehåll

Första försöket med salt, 120 liter nano


Keller

Rekommenderade inlägg

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

har du kollat på köp och sälj här på forumdelen? Finns ju folk med fraggar och en del lite äldre annonser som inte är uppdaterade, men där folk har kvar saker. Värt att slänga iväg ett PM samt att själva lägga in en köpes-annons (om du blir medlem)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det med tankarna på belysning? Någon beräkning på vad det kostar med led?

Jag har skjutit det på framtiden lite men enklast vore en 120W Razor för ca 4 000 SEK... http://www.maxspect.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=20&Itemid=21

Jag kan dock känna att det är lite mycket pengar för ett så litet akvarium så jag kommer hålla ögonen öppna efter alternativ. Det som är bra med den är att man kan kombinera flera så om jag uppgraderar till ett större i framtiden kan jag troligen ändå använda den belysningen, bara köpa en till... eller flera.

Ett alternativ vore nåt från fish street kanske. Jag har spanat lite på denna: http://www.fish-street.com/beamswork_3w_evo_led_lighting_sps_tank?category_id=126

Eller kanske den här, men den kan bli lite för liten kanske. http://www.fish-street.com/haqos_power_cree_40w_led_lighting?category_id=126

MH kan ju vara nåt också. http://www.fish-street.com/aqua_up_150w_hqi_nano_light?category_id=120

Så jag kan väl säga att jag fortfarande funderar på den biten. Kommer köra standardbelysningen (med marine - lysrör) fram till skatteåterbäringen i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japps det ska gå. Men om man kör med Tunze 9004 skummare som jag gör så blir det knepigt för locket på den går ända upp till kanten så jag kan inte ha två ramper. Två ramper med marine-rör och reflektorer skulle dock ge tillräckligt ljus för sps så det är ju ett alternativ. Man kanske kan få lite problem med för varmt vatten dock och jag har hört att orginalrampen är lite känslig för vattenstänk osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har både gren & flakväxande montipora, även en cactuskorall som växer fint i mitt 180 Juwel med två marinrör samt reflektorer.

Har bara satt de högt upp.

Tack för att du bekräftar vad jag misstänkt. Man måste inte köpa en bit av solen för att få SPS att överleva. Montipora växer ju i allmänhet på lite större djup än acropora så det är ju logiskt att de funkar i lite "sämre" belysning. Bra vattenvärden är nog dock en förutsättning för att de ska trivas. Jag tänker inte köpa något jag inte är hyfsat säker på kommer överleva och trivas. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tunze är bra grejer. Jag köpte mina från samma ställe som jag köpte revpelaren (Tyskland) men hade jag shoppat idag hade jag nog valt Triton eller nån annan svensk handlare. Priserna skiljer inte så värst mycket och det vore smidigt att kunna få hjälp direkt om nån av dem skulle börja strula.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag trodde att akvariet var inkört och klart när jag inte fick något utslag på nitrittestet ens efter en vecka. Av olika anledningar väntade jag med levande dock och nu när jag testar så finns det nitrit. Skummaren jobbar på så skit finns det i vattnet, antagligen kommer det från den levande sanden. Jag körde i tre påsar så det tar väl en stund innan det är "rent".

Jag såg annars en film från Bulk Reef Supply där de snackade kemisk filtrering. Kol var en bra grej sa de, och sen visade de två hinkar med vatten. En med vatten från ett akvarium utan kol och en med vatten som renats av kol. Det utan kol var gulaktigt och så vill jag inte ha det. Så nu ska jag försöka hitta någon bra sorts kol att stoppa ner i filterfacket. Tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag trodde att akvariet var inkört och klart när jag inte fick något utslag på nitrittestet ens efter en vecka. Av olika anledningar väntade jag med levande dock och nu när jag testar så finns det nitrit. Skummaren jobbar på så skit finns det i vattnet, antagligen kommer det från den levande sanden. Jag körde i tre påsar så det tar väl en stund innan det är "rent".

Jag såg annars en film från Bulk Reef Supply där de snackade kemisk filtrering. Kol var en bra grej sa de, och sen visade de två hinkar med vatten. En med vatten från ett akvarium utan kol och en med vatten som renats av kol. Det utan kol var gulaktigt och så vill jag inte ha det. Så nu ska jag försöka hitta någon bra sorts kol att stoppa ner i filterfacket. Tips?

Jag har alltid använt detta aktiva kol i en strumpa både i mitt RSM 130D och mitt nuvarande 275 liters. Nöjd med resultatet, vattnet klart och fint. http://www.pwss.se/product.php?productid=7897&cat=1189&page=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min skummare låter fortfarande för mycket och sen jag drog ner lite på luftskruven så har den börjat släppa ut mängder med mikrobubblor igen. Jag vet inte riktigt vad det är med den. Kanske får plocka isär den och se om nåt är fel. Den brummar på ganska bra och frugan har ett mätvärde som jag nu överskrider. Om hon inte hör sekunderna ticka på klockan i köket så låter akvariet för mycket. Jag behöver alltså lösa detta.

I övrigt kan nämnas att det är svårt att motivera sig till att sköta sötvattensakvariet som man ska. Jag sitter bara o spanar på saltvattensakvariet, trots att jag inte har någon fisk i det än. Jag visste väl innerst inne att det skulle bli så här. Får se hur jag gör med det. Vore ju kul att sätta igång med ett större saltvattensakvarium men jag känner lite att mitt Juwel är felkonstruerat för det. Bara 40 djupt är för trist, jag behöver minst 50.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, nu är det slut på bror duktig... Första fiskarna ska införskaffas. Ett par perculaclowner får det blir. Om jag bara kunde hitta en Euphyllia Ancora också så vore lyckan gjord. Men det är lite dåligt med koraller i stockholmsbutikerna tycker jag. Eller så är jag bara en gnällspik.

Om man skulle försöka avyttra sina sötvattensfiskar och dra igång med salt i 240 litersakvariet också... Hmmmm...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej David Kolla in Akvariebutiken i Uppsala ...jag vet det är lite långt från Nykvarn men värt det ... jag flyger från Kiruna för att köpa mina fiskar och annat där. Minns inte namnet men ligger i Gottsunda precis brevid willys tror jag det var Han har bra urval friska fiskar och en hel del koraller. Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, tack för tipset! Jag jobbar norr om stan så jag är ganska van vid att sitta i bilen... Jag ska kolla upp det. =)

Köpte ett par små clowner härom dagen och försöker att mata så lite som möjligt men man vill ju också att de ska få tillräckligt med käk. Jag tror att jag gör nybörjarmisstaget att mata för mycket för nitriten har gått upp ganska kraftigt. :/

Hur håller man nere nitriten om man har fiskar? Mat måste de ju ha och det blir ju alltid lite över liksom, hur man än gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytterst tveksam till att någon clownfisk dött av svält i akvarium de senaste 10 åren... Plocka ut så mycket du vill mata med, ta hälften av det och hoppa över mat en dag i veckan. (så gör jag i alla fall)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, tack för tipset! Jag jobbar norr om stan så jag är ganska van vid att sitta i bilen... Jag ska kolla upp det. =)

Köpte ett par små clowner härom dagen och försöker att mata så lite som möjligt men man vill ju också att de ska få tillräckligt med käk. Jag tror att jag gör nybörjarmisstaget att mata för mycket för nitriten har gått upp ganska kraftigt. :/

Hur håller man nere nitriten om man har fiskar? Mat måste de ju ha och det blir ju alltid lite över liksom, hur man än gör.

så du har skaffat fisk nu :-) hur länge sen var det du fyllde ditt kar ? Mitt har stått över två veckor är lite otålig nu :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang matning 2 clowner va kör du för foder? Frys foder skulle jag rekomendera 1/4kub och denna lilla giva delar du upp 2-3 ggr/dag. Kör så någon vecka. Flingor skulle jag ge likt en lillfingernagel.

Sedan nu när du har fisk. Hur är det med renhållare eremiter snäckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manks: Hehe nä, det dör nog inte så många clownfiskar av svält. Jag har en liten pipett som jag suger upp artemia och cyklops med o sen sprutar ut i det hörn där de oftast håller till. De är förvånande snabba men det är klart, strömmarna drar ju undan en del också.

Mattias_H: Lite drygt två veckor kanske. I och med nitritspiken jag fick nu känner jag att jag kanske borde ha väntat men å andra sidan, de kallas ju inkörningsfiskar så de lider nog inte av det. Jag köpte vanliga perculaclowner.

Picko1: Jag har några snäckor. Skulle gärna ha eremiter också men butiken i sumpan har inte haft några på ett par veckor och den i täby ligger lite dumt till om man vill slippa köer och komma snabbt hem med sina fynd, i alla fall om man åker efter jobbet. Så fort jag hittar ska jag fylla på med lite sådana dock.

Tack för tipsen allihop! Det uppskattas! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min skummare låter fortfarande för mycket och sen jag drog ner lite på luftskruven så har den börjat släppa ut mängder med mikrobubblor igen. Jag vet inte riktigt vad det är med den. Kanske får plocka isär den och se om nåt är fel. Den brummar på ganska bra och frugan har ett mätvärde som jag nu överskrider. Om hon inte hör sekunderna ticka på klockan i köket så låter akvariet för mycket. Jag behöver alltså lösa detta.

Okej, det visar sig att om man har skruvat åt luftskruven för mycket så låter skummaren mer. Så har man lärt sig det. Jag släppte på lite mer luft så nu är den ganska tyst. Däremot börjar jag bli irriterad på de förhatliga mikrobubblorna som jag inte blir av med. Kanske ska prova att mixtra lite till med luftskruven och se om det hjälper. Annars är det väl bara tid som hjälper. Jag ska försöka komma iväg idag för att köpa aktivt kol och kanske fosfat remover, ska se vad som finns. Måste nog också fynda nåt slags kärl som jag kan blanda saltvatten i, hornbach brukar ha bra plastbackar. O så en liten pump för att blanda vattnet. Sen blir det första vattenbytet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...