Gå till innehåll

Första försöket med salt, 120 liter nano


Keller

Rekommenderade inlägg

Tack så mycket, just därför jag postade en tråd här i nybörjardelen. Ju fler tips jag får, desto bättre. Att de ofta är motsägelsefulla gör det bara mer spännande. :D

Jag antar att det är som med allt annat. Man kommer långt med lite sunt förnuft. Kul att höra att det gått bra för dig med din lite snabbare uppstart. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hmmm då kanske jag köper nåt levande snart då o testar. Kan man köpa en krabba eller är de känsligare än ett par clowner t ex?

Jag skulle ha tagit ett kort ikväll och postat men när jag satt och tittade på akvariet (det springer omkring lite små räkdjur på stenen som jag antar är copepods som är intressanta att titta på) så kände jag mig lite besviken på flödet. Jag såg att det fladdrade framför båda streampumparna men kanske lite mindre på den ena. Det visade sig att den inte gick alls. Fladdret kom av cirkulationen från den andra pumpen. Antagligen har det kommit ner sand i den för de var avstängda när jag hällde i sanden. Jag fick i alla fall lära mig hur man tar isär en Tunze 6025 och det kan ju vara nyttigt. Hur som helst, när jag drog igång den igen blev det en himla fart och det rycktes upp en massa skräp som fastnat i "lugnet" bakom revpelaren. Så nu är det lite mycket partiklar i vattnet för fotografering.

Det får anstå tills imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min ena pump hade med något hyss för sig stänger av den vid matning så korallerna har en suck att få sig en slurk. Den startade åt fel håll märkte jag efter 2 timmar :P Lite stressad va jag så jag kollade inte så noga innan jag for iväg. Sedan försökte jag provosera den till att snurra år fel håll gick inte:) dock så sår jag en bit av ett snäckskal i den kanske va skalbiten som va orsaken :P

Detta är en trevlig tråd allt i lugn och ro:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha ja det är inte alltid så lätt att veta vad som är fel. Kan de ens snurra åt fel håll? Ännu en grej att hålla koll på då. :D

När jag skulle tända lyset nu på kvällen för dagens timme ljus (som jag kanske ökar lite till närmare två) så sprakade det till från kontakten. Det verkar vara lite glapp. Ljuset gick igång men man blir lite nervös över sprakande elektronikprylar så jag får nog ringa Hornbach imorrn och kolla ifall man kan byta den. Kanske ber dem ta hem marine - lysrör samtidigt för jag kan nog lika gärna köra orginallyset i ett par månader om det nu ändå inte ska vara tänt så länge.

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du kan skaffa någon tålig fisk och ett bra gäng städare nu snart. Var bara försiktig med matningen den första tiden för det är så du tillför matrial som sen blir till fosfat och nitrat. Har inte bakteriekulturen hunnit växa sig stor ännu så kan dom få för mycket att ta hand om på en gång om du matar för mycket vilket leder till problem.

Krabbor, till exempel mithrax krabbor är städare, de äter bl.a bubbelalger. En sådan, några sniglar och eremiter blir en bra "CUC" (clean up crew) :)

Trevlig tråd, ska följas :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp dom kan få för sig om att snurra åt fel håll fick jag varsna :P Jo lite städare kan du slänga i snart och öka på lyset lite. Sedan går det alltid köra i några guppy som är lätta att fånga sedan. Dumt att köpa en tålig fisk tänker jag om det inte är just en sådan du vill ha guppy finns det alltid någon som vill ha:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp dom kan få för sig om att snurra åt fel håll fick jag varsna :P Jo lite städare kan du slänga i snart och öka på lyset lite. Sedan går det alltid köra i några guppy som är lätta att fånga sedan. Dumt att köpa en tålig fisk tänker jag om det inte är just en sådan du vill ha guppy finns det alltid någon som vill ha:)

Jag förstår hur du tänker. Men ett par clownfiskar har jag fått order från min treåriga dotter att skaffa och de ska ju vara tåliga, så det borde ju funka? Jag tänker nog vänta någon vecka till i alla fall. Dumt att stressa. Det vore dock kul att ha något som rör sig i akvariet. Just nu sitter jag och studerar Isopoder och Copepoder i timmar om kvällarna, men jag kanske tröttnar snart. :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att få se ett likadant kar och följa och få lite tips och idéer :-) vart är sin skummare :-)? Mvh Matthias

Hej,

den är svår att missa. Det är den stora lådan till vänster i akvariet. Jag ska lägga upp en lite nyare bild ikväll så kommer du att se den. Filterbox, två streamers och skummare gör att man tar en hel del utrymme i akvariet. Jag stör mig inte så mycket på det men jag gissar att andra kan göra det. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clowner är trevlga. Skulle välja någon av dom mindre tex Amphiprion percula och Amphiprion rubrocinctus är trevliga och tåliga. Att tänka på med clowner är att dom är våldsamt irriterande för den som ska pilla i karet brutalt tjuriga mot sin ägare bitas o ha sig är inte ovanligt. Väldigt snälla mot övriga djur i karet.

Sedan ett annat tips när du pillar i karet använd handskar. Borstmaskar är inte så roliga att ta i och dom brukar man ofta märka av när är där och pillar kliar kanon fint. Sedan är det ganska lätt att bränna sig på koraller mm. Att ta för vana att använda handskar är att föredra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ett par clowner blir det snart.

Mätte lite grejer idag igen:

Temp: 24,5

Salinitet: 1,025

Ph: 8,0

Po4: 0

No3: 0

Si: 0

Well, stenen var väl inkörd så jag kommer nog inte få någon nitrit - topp.

Nåväl, fortfarande lite partiklar i vattnet men här kommer lite foton.

post-7048-14468929234064_thumb.jpg

Från lite olika vinklar o så. Betänk att kamera och fotograf håller ganska låg kvalitet. Jag är hur som helst nöjd med scapen. Min ursprungliga tanke var att hålla en väldigt luftig scape med revpelaren och sen några levande stenar på sidorna. Revpelaren var dock lite större än jag tänkt mig och 8 kilo LS var mycket mer än jag hade tänkt mig också. Det är inte riktigt som med sötvatten där man köper 25 kilo faxe och kommer hem med några småstenar. Men men, det blir nog bra. Jag lär mig tills det är dags för större sen.

=)

post-7048-14468929233113_thumb.jpg

post-7048-14468929233381_thumb.jpg

post-7048-14468929233605_thumb.jpg

post-7048-14468929233843_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, så jag bytte ut de vanliga lysrören mot marinelysrör och det blev i alla fall mindre gult. Tycker faktiskt att det ser ganska fint ut. Det duger i alla lägen tills jag uppgraderar ljuset. Har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska ha istället för lysrör men det får bli en senare fråga. Onödigt att köpa något dyrt nu när man ändå inte ska ha tänt så länge. Utvecklingen på t ex LED går ju framåt också så det kanske har kommit något nytt flashigt framåt sommaren.

post-7048-14468929243177_thumb.jpg

Nåväl, jag funderade lite på om man skulle våga sig på att slänga i en korall. Det är strömt i vänstra hörnet och lite lugnare i högra så jag lurade på en stjärnpolyp och en Euphyllia. Vad anser experterna? Skulle det kunna fungera. På "platån" till höger om revpelaren hade jag tänkt att sätta lite montipora om jag vågar mig på SPS, så om Euphyllian omöjliggör detta får jag tänka om.

post-7048-14468929243394_thumb.jpg

Än en gång, råd mottages tacksamt.

post-7048-14468929242948_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både Euphyllia och stjärnpolyp är mycket tåliga och bra första koraller. Stjärnpolyp tycker jag faktiskt mår bättre i hög cirk, men klarar sig fint även i lite lugnare. Euphylia vill bara ha lite flöde så det vajar lite i tentaklerna, men inte så att dom ligger ner :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjukisar är nog att föredra nu i starten. kanske någon snygg stjärnpolyp där det är lite mer fart men inte i storm. och senare när värdena stabiliserat sig Euphyllia i det lugna området ljuset räcket till båda dessa. jag brukar fört ha i städfirman till karet sedan fisk och där efter koraller. Det är bra korall al du har funderat ut. Skivor och knappar är tåliga många knappar är dock ej helt ofarliga utan rentav giftiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, jag får börja planera det levande så att det möjliggör en framtida uppgradering helt enkelt.

Nåväl, akvarieleasing och akvarielagret uppvisade inga imponerande bestånd av varken Euphyllia eller Stjärnpolyp så det blev inget inköp. Egentligen gör det inget. Ju längre det står "tomt", desto bättre.

Fast sugen som jag är kanske jag kollar med Triton. De ligger så dumt till för mig som bor söder om stan dock. :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...