Gå till innehåll

Första försöket med salt, 120 liter nano


Keller

Rekommenderade inlägg

Nu har man äntligen gjort slag i saken och startat upp ett saltvattensakvarium. Jag har hållit på o läst här länge och väl och lagt några tusen på diverse litteratur på ämnet så till sist gav frugan med sig. Ett nano med vit möbel kunde jag få skaffa mig.

Tanken var först Aqua Medic Blenny men det kändes lite litet som första akvarium. Oftast är det ju lättare ju större vattenvolym man har. Begränsningarna satta av chefen gjorde det dock svårt att ta ut svängarna alltför mycket. Jag åkte till Hornbach o köpte mig ett Lido 120. Det är ju nästan ett nano så helt oärlig var jag inte mot frun.

Nåväl, lite andra grejer har köpts in, såsom 2 st Tunze 6025 streamers och en 9004 skummare, lite tester, salt, annat fredagsgodis (Hexamer), refraktometer och en revpelare. Tanken var att köra revpelaren i ena kanten och levande sten i andra. När jag satte revpelaren i akvariet noterade jag dock att den är ganska stor så jag måste nog ha den i mitten. Hur jag ska få plats med levande sten och ändå ha lite fri bottenyta vet jag inte riktigt. Lite sten kan man nog lägga i filterfacket, för det är tomt i dagsläget men det rymmer ju inte så mycket.

Revpelaren ser ut att vara byggd av död levande sten så den borde väl göra nytta den också förr eller senare.

Men men, nu är man igång i alla fall.

post-7048-14468929130981_thumb.jpg

post-7048-14468929131411_thumb.jpg

post-7048-14468929131628_thumb.jpg

post-7048-14468929131854_thumb.jpg

post-7048-14468929132086_thumb.jpg

post-7048-1446892913234_thumb.jpg

post-7048-14468929132577_thumb.jpg

post-7048-14468929132826_thumb.jpg

post-7048-14468929133055_thumb.jpg

post-7048-14468929133281_thumb.jpg

post-7048-14468929133495_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag fyllde på vatten igår och sen fick det stå o komma upp i temperatur tills idag då jag hällde i salt. Attans va mycket salt det behövdes! 4 liter typ. Det tog ett bra tag för allt att lösas upp men nu är det klart och revpelaren står på plats. Jag är ganska nöjd med den, trots storleken. Det blir nog bra det här.

Skummaren släpper ifrån sig en massa små luftbubblor så vattnet är inte speciellt klart... Men det skulle gå över efter ett tag stod det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beroende på hur porös din revpelare är så kommer det flyttta över liv från din ls du köper så den kommer bli levande den också :) Kör också på den skummaren, kan tyvärr inte svara på om den ger microbubblor då min sitter i mina filterfack men skummar bra gör den och håller bra ljudnivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, du har satt den i filterfacket? Men då har du inte Lido gissar jag? För jag tvivlar på att den får plats där. Tydligen så ska det försvinna när den har gått in sig lite, det kanske tar en vecka.

Jag har läst tusentals trådar här om folk som startar upp och skrockat lite för mig själv när folk stressar och gör saker o ting för fort. Nu sitter jag här själv och blir helt galen av att det ska ta ett helt dygn innan man kan få ett säkert värde på salthalten. Hehe

Jag har tagit några kort på akvariet som det ser ut nu men det är inte mycket att posta. Vattnet innehåller en väldig massa små luftbubblor så det ser dimmigt ut. Men förvisso, vill jag ha tips på vart jag kan placera levande sten blir jag ju så illa tvungen att visa hur det ser ut. Bild kommer mao.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, du har satt den i filterfacket? Men då har du inte Lido gissar jag? För jag tvivlar på att den får plats där. Tydligen så ska det försvinna när den har gått in sig lite, det kanske tar en vecka.

Jag har läst tusentals trådar här om folk som startar upp och skrockat lite för mig själv när folk stressar och gör saker o ting för fort. Nu sitter jag här själv och blir helt galen av att det ska ta ett helt dygn innan man kan få ett säkert värde på salthalten. Hehe

Jag har tagit några kort på akvariet som det ser ut nu men det är inte mycket att posta. Vattnet innehåller en väldig massa små luftbubblor så det ser dimmigt ut. Men förvisso, vill jag ha tips på vart jag kan placera levande sten blir jag ju så illa tvungen att visa hur det ser ut. Bild kommer mao.

Nej jag har ett jad 128. Nej stress och panik hör inte ihop med denna hobbyn. Tar ett par dagar innan det klarnar upp helt efter saltblandningen. Du behöver inte köra skummaren förrän du lagt i ls. Har du ca 25 grader i karet brukar saltet lösa sig lite lättare. Kör du osmos eller kranvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag har ett jad 128. Nej stress och panik hör inte ihop med denna hobbyn. Tar ett par dagar innan det klarnar upp helt efter saltblandningen. Du behöver inte köra skummaren förrän du lagt i ls. Har du ca 25 grader i karet brukar saltet lösa sig lite lättare. Kör du osmos eller kranvatten?

Jag kör kranvatten till en början. Jag kommer säkert skaffa osmos förr eller senare men nu får det duga med kranvattnet. Jag postade mina värden på kemidelen av forumet och det verkar som om de var okej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut det där. Var fick du tag i revpelaren?

Hej,

Tack så mycket. Jag vet inte hur forumet är när det gäller reklam men jag hoppas man kan svara på en direkt fråga.

http://www.shop-meeresaquaristik.de/

Visst är den fin? Det verkar som sagt vara död levande sten de konstruerat den av så jag hoppas att den blir "levande" efter ett tag. Porös är den i alla fall. Jag har nog lyckats ta sönder några procent av den bara genom att lyfta den o skölja av den.

Jag var på Triton och snackade med en trevlig herre där som var väldigt hjälpsam mot en nybörjare som mig. Jag kommer antagligen köpa levande sten där, de skulle få en leverans nu i veckan. Ljuset motsvarar inte riktigt solen vid ekvatorn (snarare ett vaxljus i motala) så det kommer jag bli tvungen att göra nåt åt. Jag vill inte spendera för mycket pengar men jag kommer ju bli tvungen att köpa en Razor 120W till sist. :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, då har det visat sig att man inte riktigt kan gå efter instruktionerna på salthinken. 35 ml salt per liter ger inte långt ifrån döda havet - vatten. Så jag fick ösa ut lite ur akvariet och ersätta med vanligt vatten. Nu är jag dock nere på 1.025 eller hur man skriver. Inhandlade en refraktometer från Triton och han kalibrerade den innan jag fick den så det borde vara korrekt.

Skummaren är helt vild och brummar och skummar koppen full med vatten precis hela tiden men jag var på Akvarieleasing idag och fick höra att jag skulle låta det gå en vecka eller två innan jag börjar ana oråd. Jag kunde också testa att sätta den lite högre och det har jag gjort men den skummar ändå upp vatten. Jag har även skruvat åt luftskruven lite men som sagt, det är uppstartfas så man kanske ska ta det lite lugnt och vänta o se om det bättrar sig.

Jag har även kompletterat med lite levande sten. 7,5 kilo blev det och jag tycker att det egentligen är på tok för mycket. Med revpelaren har jag väl det dubbla ungefär. Min tanke med väldigt mycket fri simyta för fiskarna kom på skam.

post-7048-14468929161962_thumb.jpg

Så där såg det ut innan levande stenen.

post-7048-14468929163295_thumb.jpg

Så nu blir det till att vänta. Eller ja, jag ska väl införskaffa lite sand nån dag också men sen gäller det att ha tålamod. Eftersom revpelaren kanske har lite issues med dött biomaterial som kommer ut får jag nog vänta ganska länge innan det är dags för annat levande. =)

Hmmm skumt, nu kom bilderna med två gånger... Ja ja, en hjälpsam moderator får gärna ta bort kopiorna för jag lyckas inte riktigt lista ut hur man gör. :)

post-7048-14468929158978_thumb.jpg

post-7048-14468929159219_thumb.jpg

post-7048-14468929159443_thumb.jpg

post-7048-1446892915968_thumb.jpg

post-7048-14468929159898_thumb.jpg

post-7048-1446892916013_thumb.jpg

post-7048-14468929160397_thumb.jpg

post-7048-14468929160617_thumb.jpg

post-7048-14468929160839_thumb.jpg

post-7048-14468929161054_thumb.jpg

post-7048-14468929161305_thumb.jpg

post-7048-1446892916152_thumb.jpg

post-7048-14468929161742_thumb.jpg

post-7048-14468929162185_thumb.jpg

post-7048-14468929162401_thumb.jpg

post-7048-1446892916263_thumb.jpg

post-7048-14468929162855_thumb.jpg

post-7048-14468929163071_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skruva in luftskruven nästan i botten och öppna den till du har skummet precis i höjd med botten på skummarkoppen (ca halva stigaröret) kontrollera sen att bubblorna sakta stiger upp i koppen. Vattenytan ska du ha mitt i gallret. Har en sådan själv, gillar inte riktigt luftskruven. Är lite meck att få det bra.

Ser fint ut :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skruva in luftskruven nästan i botten och öppna den till du har skummet precis i höjd med botten på skummarkoppen (ca halva stigaröret) kontrollera sen att bubblorna sakta stiger upp i koppen. Vattenytan ska du ha mitt i gallret. Har en sådan själv, gillar inte riktigt luftskruven. Är lite meck att få det bra.

Ser fint ut :)

Tack! Jag ska prova det. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis till en vackert akvarium nu är det bara att sätta igång med det levande då ....

Har själv ett lido som jag kört sen mitten januari jar än så länge LS och lite små grejjer i den .

Hur kommer det sig att du hoppar Jewels orginal skummare? Jag kör med den och det funkar kanon den gör sin grejj och är lätt att ställa in.

Lycka till och ha en bra dag

Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i framtiden borde du fundera på en lite sump i skåpet. själv kör jag det... visst är det trångt, eller lite plats är det, men så länge man kör små grejor så går det kanon. har en sump på 40 liter och 2 tredjedelar är refugium och 1 tredjedel är retur och skummar fack. det fungerar faktiskt bra.

kolla i min tråd så hittar du lite bilder på min sump=)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?48319-Jag-och-mitt-lilla-rev!-)/page22

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis till en vackert akvarium nu är det bara att sätta igång med det levande då ....

Har själv ett lido som jag kört sen mitten januari jar än så länge LS och lite små grejjer i den .

Hur kommer det sig att du hoppar Jewels orginal skummare? Jag kör med den och det funkar kanon den gör sin grejj och är lätt att ställa in.

Lycka till och ha en bra dag

Anders

Tack så mycket. Jag har läst att Jewels skummare är högljudd och inte så värst effektiv, men det är möjligt att det är fel. Däremot har jag läst mycket gott om Tunzes produkter så jag slog till på streamers och skummare därifrån. Jag har följt Anderzons råd om skummaren så jag hoppas få ordning på den, annars börjar jag leta alternativ. Den har ju inte varit igång så länge så det ordnar sig nog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i framtiden borde du fundera på en lite sump i skåpet. själv kör jag det... visst är det trångt, eller lite plats är det, men så länge man kör små grejor så går det kanon. har en sump på 40 liter och 2 tredjedelar är refugium och 1 tredjedel är retur och skummar fack. det fungerar faktiskt bra.

kolla i min tråd så hittar du lite bilder på min sump=)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?48319-Jag-och-mitt-lilla-rev!-)/page22

Tja Wigge och tack för kommentarerna. Jag har läst din tråd (och troligen alla trådar på akvarium runt 100 liter) och är lite imponerad hur du fått in sump med refugium i det där lilla skåpet. Självklart ska man ha sump, om inte annat för att det går åt så mycket plats i akvariet för att ha grejerna där och att det kan se lite illa ut. Men samtidigt är det här ett test för att se om saltvatten är nåt för mig. Det får gå utan sump helt enkelt. När jag uppgraderar kommer det dock bli något med sump, helt klart.

=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite reflektioner så här en vecka in i hobbyn.

Tunze gör bra streamers, ingen tvekan om det. Mina låter en del men det kan ha med någon form av resonans att göra också för när jag testade dem i tanganyikaakvariet tyckte jag att de var tystare. Hur som helst är jag lite tveksam till att ha streamers med konstant flöde. Jag har bra skjuts på vattnet men det varierar inte så värst mycket. En uppgradering till framtiden kommer att bli en (eller kanske två) sådana där vortexpumpar där själva motorn sitter på utsidan.

Ljuset... Min första tanke var att köpa marin-lysrör och köra i början fram till skatteåterbäringen och därefter investera i en Razor 120W. Jag börjar dock misstänka att det är slöseri att sätta i nya lysrör... antagligen kommer jag inte bli nöjd med det. Razor går att flytta med till ett större akvarium i framtiden också eftersom det går att sätta ihop flera enheter.

Hur som helst, det där är ju ingen brådska med eftersom jag har fått rådet att köra släckt ett par nån vecka eller två så bakterierna får en chans att flytta in i revpelaren innan algerna kommer.

Idag tänkte jag köpa lite sand. Jag vill ha riktigt finkornig men är lite rädd att det blir sandstorm då. Jag ska fråga om råd på Akvarieleasing tror jag för där fick jag bra tips igår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, vi får se när jag kommer hem. Jag ställde om luftskruven i morse innan jag stack till jobbet. Förhoppningsvis är det inte fullt av vatten i koppen och bubblor i akvariet när jag kommer hem.

Hur mycket sand har ni andra i Lido? Jag har inte överdrivet mycket bottenyta kvar att täcka men jag antar att det går åt två påsar eller nåt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, Anderzon's tips var ju klockrent. Nu funkar skummaren som den ska. Tack så mycket!

Idag blir det sandinköp, sista handpåläggningen vad gäller scaping och sen tror jag att jag ska köra lite filtervadd några dagar för att få bort sandpartiklar ur vattnet. Det kommer antagligen flyga omkring lite. Jag har ju 5000 lit/h i min lilla burk. Sen är det bara att vänta.

Eller jag ska göra alla tester också. Lite knepigt kan det bli för jag verkar inte fått engelsk beskrivning på alla tester men tyska går att tyda sig till ganska bra tycker jag. Jag gjorde några tester för några dagar sen men gav upp eftersom jag fick noll eller väldigt låga värden på det jag testade (förutom Ph så klart). Det var samma dag som levande stenen lades i. Nåväl, postar värden i helgen sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testvärden 17/4 2013

Temp: 24,7

Salinitet: 1,025

Ph: 8,0

Po4: 0,03

No3: 0

Gjorde inte alla tester då jag tyckte att det var knepigt utan engelsk instruktion. Det visade sig inte vara så svårt sen när jag väl provade dock.

Testvärden 20/4 2013

Temp: 25,3

Salinitet: 1,025

Ph: 8,0

Po4: 0

No3: 0

Si: 0

Kh: 9,6

Mg: 1410

Ca: 450

Förstår inte varför jag får noll på nitrate, fosfat och silikat. Det borde väl finnas? Revpelaren är ju konstruerad av död levande sten ju.

A ja, jag fortsätter väl att testa. Bild kommer snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte revpelaren av riffkeramik? Dvs inte alls nåt som kommer från havet? Kör du med osmosvatten bör du inte ha silikat, har du bra levande sten du slängde i och inte matar något så tillför du inte fosfat heller. no3 kommer, var inte orolig ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm jo, den är kanske av revkeramik. Skitbra gjord i så fall för den ser väldigt naturlig ut. Den levande stenen är väl inkörd (från akvarieleasing) så därifrån kommer det nog ingen nitrittopp.

Men hur ligger man då till i inkörningsprocessen?

Efter råd har jag tänt en timme om dagen för att undvika algblommning. Jag har även fått rådet att inte ha tänt alls första tiden men jag läste i en av mina böcker att det levande i stenen behöver lite algtillväxt för att klara sig och föröka sig. Hur som helst har jag fått rådet att köra en timme tänt första månaden och sen öka en timme i månaden. Det kommer sådeles ta ett bra tag att komma upp i fullt ljus. Det borde innebära att man inte kan skaffa några koraller än på ett halvår? Lite trist. Fisk bryr sig väl inte lika mycket antar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag körde 7 timmar ljus från dag 1, i med 3 sniglar 2 eremiter dag 2 2 clowner dag fyra ( svältföda i 3 veckor för dem). väntar 2 månader senare fortfarande på algerna... de tre första veckorna hade jag i 20 ml nitrivec per dag. efter 10 dagar skaffade jag några fiskar till samt fler sniglar. säger inte att det funkar för dig, men för mig har det funkat. bytt vatten första gången efter tre veckor ock sedan 10 liter varje söndag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...