Gå till innehåll

Första försöket med salt, 120 liter nano


Keller

Rekommenderade inlägg

Okej, det visar sig att om man har skruvat åt luftskruven för mycket så låter skummaren mer. Så har man lärt sig det. Jag släppte på lite mer luft så nu är den ganska tyst. Däremot börjar jag bli irriterad på de förhatliga mikrobubblorna som jag inte blir av med. Kanske ska prova att mixtra lite till med luftskruven och se om det hjälper. Annars är det väl bara tid som hjälper. Jag ska försöka komma iväg idag för att köpa aktivt kol och kanske fosfat remover, ska se vad som finns. Måste nog också fynda nåt slags kärl som jag kan blanda saltvatten i, hornbach brukar ha bra plastbackar. O så en liten pump för att blanda vattnet. Sen blir det första vattenbytet.

Svarar mig själv här. Man vet aldrig, nån kanske får samma problem och hittar en möjlig lösning här.

Jag googlade lite om mikrobubblor och fick veta att det är viktigt att det är relativt lugnt under skummaren, annars "drar" man ut bubblorna ur skummaren. Helt logiskt och det borde jag ju ha tänkt på om jag hade klurat lite på det. Jag har ju en streamer precis under så det är antagligen därför jag får mikrobubblor. Jag får hitta en annan placering på den helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu har akvariet gått ett tag så det börjar väl bli dags att lägga in nån bild. Det som har hänt den sista tiden är att jag har skippat luckorna. Det blir bättre luftning av vattnet på det sättet och lite lättare att hålla nere värmen. Med all utrustning och ljuset behöver man ingen doppvärmare och nu utan luckor ligger jag på 24,7 grader vid släckt ljust och straxt över 25 med tänt. Det funkar bra för mig. Man får fylla på vatten lite oftare bara.

Jag har köpt tre kilo sten till hos Triton för att komplettera där jag tyckte att det fattades lite. Nu finns det flera bra grottor för fiskarna att gömma sig i och jag får nog säga att stenen från Triton var bra mycket mer spännande än den andra stenen jag köpt. Antagligen beror det på att den var "nyinkommen". Får väl se om det följde med nåt den här gången.

Jag köpte även kol och några eremiter (han hade bara fyra så det fick bli det) så städpatrullen består nu av typ fem snäckor och fyra eremiter. Jag har köpt lite fler snäckor och eremiter tidigare men de verkade inte må nåt bra ens från början och föll ifrån. Man bör nog ta en titt på varelserna man köper även fall man handlar i en stor etablerad butik som borde ha koll. Skillnaden på eremiterna är stor. De från Triton är det bra fart på och de är igång med städningen precis hela tiden. De tidigare var trötta från början och låg mest på samma ställe och glodde.

post-7048-1446892947722_thumb.jpg

Ja just det ja. Jag har köpt nån liten korall. Jag fick panik över att inte hitta varken stjärnpolyp eller euphyllia så jag köpte en Xenia. Den är varken färggrann eller speciellt snygg men jag har ändå börjat gilla den. Jag har hört att den kan växa som ogräs så jag kommer sätta ner den lite längre ner sen på nån egen sten så att den inte tar över totalt. Jag letar dock fortfarande med ljus och lykta efter stjärnpolyp (grön) och euphyllia (ancora).

I veckan vill jag hitta några roliga räkor. Jag funderar på en lysmata och sen kanske pistolräka eller boxarräka. Måste läsa lite om vad som funkar ihop. En gobi av något slag står nog näst på listan också. Jag vill ha något som rör till i sanden lite.

post-7048-14468929476748_thumb.jpg

post-7048-14468929476991_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har akvariet gått ett tag så det börjar väl bli dags att lägga in nån bild. Det som har hänt den sista tiden är att jag har skippat luckorna. Det blir bättre luftning av vattnet på det sättet och lite lättare att hålla nere värmen. Med all utrustning och ljuset behöver man ingen doppvärmare och nu utan luckor ligger jag på 24,7 grader vid släckt ljust och straxt över 25 med tänt. Det funkar bra för mig. Man får fylla på vatten lite oftare bara.

Jag har köpt tre kilo sten till hos Triton för att komplettera där jag tyckte att det fattades lite. Nu finns det flera bra grottor för fiskarna att gömma sig i och jag får nog säga att stenen från Triton var bra mycket mer spännande än den andra stenen jag köpt. Antagligen beror det på att den var "nyinkommen". Får väl se om det följde med nåt den här gången.

Jag köpte även kol och några eremiter (han hade bara fyra så det fick bli det) så städpatrullen består nu av typ fem snäckor och fyra eremiter. Jag har köpt lite fler snäckor och eremiter tidigare men de verkade inte må nåt bra ens från början och föll ifrån. Man bör nog ta en titt på varelserna man köper även fall man handlar i en stor etablerad butik som borde ha koll. Skillnaden på eremiterna är stor. De från Triton är det bra fart på och de är igång med städningen precis hela tiden. De tidigare var trötta från början och låg mest på samma ställe och glodde.

[ATTACH=CONFIG]96377[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96378[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96379[/ATTACH]

Ja just det ja. Jag har köpt nån liten korall. Jag fick panik över att inte hitta varken stjärnpolyp eller euphyllia så jag köpte en Xenia. Den är varken färggrann eller speciellt snygg men jag har ändå börjat gilla den. Jag har hört att den kan växa som ogräs så jag kommer sätta ner den lite längre ner sen på nån egen sten så att den inte tar över totalt. Jag letar dock fortfarande med ljus och lykta efter stjärnpolyp (grön) och euphyllia (ancora).

I veckan vill jag hitta några roliga räkor. Jag funderar på en lysmata och sen kanske pistolräka eller boxarräka. Måste läsa lite om vad som funkar ihop. En gobi av något slag står nog näst på listan också. Jag vill ha något som rör till i sanden lite.

Alltid kul att se lite uppdateringar. Ser snyggt ut :-) själv har jag bara tagit bort locket får man ska sätta foderautomaten för att hålla nere värmen funkar bra för mig -kung- har du hunnit få nå alger ännu ? har börjat få lite brun alger på rutan jag fått skrapa bort och lite i sanden. Får bestämma från triton sen lite städhjälp då det är helt slut i butiken här i luleå :ledsen:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja lite alger på stenen har det kommit men ingen i sanden än. Det är antagligen eftersom jag inte kör så många timmar med lyset tänt.

Jag har också "övertagit" en Ctenochaetus strigosus som inte mådde bra där den bodde tidigare. För litet utrymme med för många mobbare gjorde att den såg väldigt blek ut där den bodde och den höll sig mest i ett hörn (i avsaknad av ordentliga gömställen). Jag tror inte att den hade överlevt så värst länge faktiskt. Så den fick flytta in. Eftersom de kan bli 15 cm långa är det en alldeles för stor fisk för ett Lido men den mår jättebra nu och simmar in och ut ur alla grottor och pickar på stenarna osv. Jag har döpt den till glosöga men dottern på tre tyckte att den skulle heta Ubbe så det blir nog det. Hur som helst är det den charmigaste fisken jag har haft. Kirurger är bra skumma som använder bröstfenorna oberoende av varann när de simmar. Det ser helt avigt ut.

Hur som helst har detta fört med sig att jag måste ha större akvarium, vare sig jag vill eller inte. Det är i alla fall den linjen jag kör hemma och frugan har uttryckt medhåll faktiskt. Hon är också förtjust i "Ubbe". Troligen blir det uppgradering av mitt 240 liters, om jag inte hittar något billigt 300 - 400 liters med vit bänk. Ska börja planera för det. Lidot vill jag köra vidare för det är så snyggt. Man kanske kan tänka sig att ha det som karantän, eller odla pods, eller odla nån sorts fisk. Får se. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Smärre uppdatering. Har haft lite otur med ett vita prick-utbrott. Jag vet inte riktigt vad som utlöste det men jag hade en värmespik där temperaturen gick från 24,5 till nästan 28 grader över en dag. Jag såg det lite sent och slängde sen i petflaskor med is för att få ner temperaturen. Kanske blev det lite för stressigt för min Kole tang. Eller så kom det nåt med den nya stenen. Hur som helst, jag köpte medicin och försökte mig på att sänka saliniteten samt köra med UVC men det hjälpte inte. Mina fiskar dog en efter en. Nu var det ju bara två clowner och en kole tang men det var förbannat tråkigt för man fäster sig ju vid de små liven.

Sen dess har jag låtit akvariet stå utan fisk i nästan fyra veckor men häromdagen köpte jag en amblygobis, en six line wrasse och två pepparmintsräkor. Även en liten sten med knappar och en acropora fick följa med hem. Jag har köpt en "billig" och säkert ganska värdelös ledramp (på bromma zoo som hade halva priset på vissa grejer eftersom de ska flytta) men jag tycker att ljuset är bra nog för mitt lilla Lido.

Skummaren ger fortfarande mikrobubblor. Jag försöker justera ner luftskruven så att jag ska slippa skumma så väldigt blött men då blir bubblorna fler. Jag har försökt med det mesta tror jag. Filtervadd i botten, filtervadd på insidan i skarvarna, ingen pump under som kan "dra" ur bubblorna osv. Ingenting hjälper. Börjar ledsna på den men andra är ju nöjda med Tunze 9004 så jag gör väl antagligen nåt fel. Jag stängde faktiskt av den nu på morgonen för jag är så trött på att inte ha klart vatten.

Vet inte vad jag ska göra. Jag letar ju större akvarium (men det är otroligt svårt att hitta större akvarium med vit möbel verkar det som) och till det köper jag antagligen en större tunze (9006 eller så). Om den är bättre så är det antagligen något fabrikationsfel på min lilla så då skickar jag tillbaka den. Bilder kommer när vattnet inte är infesterat av mikrobubblor längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

funderade just hur det går för dig brukade följa dig men har varit tyst värre. har också uppdaterat mitt lido med ledramper från zoo i bromma. blev totalt 3 st lyser mycket bra. du får kika på mitt lägger ut bilder allt eftersom. nån bild på ditt i nuläget ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har microbubblor från mitt 9004 som jag börjar tröttna på också, i övrigt nöjd med ljudnivå, utseende och vad den producerar. tror det står i instruktionsboken att man kan lägga en filtermatta i botten på den, hade tänkt pröva det kommande vecka och se vad som händer. Lovar att återkomma med resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej Manks,

Ja jag är skittrött på det. Jag har filtermatta i botten men det finns ändå bubblor. En närmare okulärbesiktning visade att de kom från fogarna på sidorna (där man tar isär den) och efter ett litet ilsket mail till Tunze support frågade de varför jag kör utan ljus... Om man har ljus så kommer algtillväxten att stoppa dessa bubblor tydligen. Men jag har ju gjort allt jag kunnat för att slippa alger. Det är väl ett bevis på att det finns olika sätt att starta ett akvarium.

Hur som helst, nu har jag LED och därmed har algerna kommit. Inte i den utsträckningen att mikrobubblorna helt försvunnit men tillräckligt mycket för att jag skulle känna mig benägen att köpa lite fler snäckor/sniglar. Jag hittade också äntligen en euphyllia, inte den jag ville ha helst men ändå, samt ett par putsarräkor och ett par clowner.

Nä, jag är vråltrött på att inte ha klart vatten trots att alla värden varit bra i månader. Jag håller på o kolla på ett 400 liters med ytavrinning men jag är rädd för akvarium med hål i så jag vet inte... Det blir uppgradering men den kommer få ta sin tid. Pengarna för en storslagen uppgradering saknas så jag lurar på att börja med bara levande sten och lägre djur. Jag gillar dem. Vi får se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

funderade just hur det går för dig brukade följa dig men har varit tyst värre. har också uppdaterat mitt lido med ledramper från zoo i bromma. blev totalt 3 st lyser mycket bra. du får kika på mitt lägger ut bilder allt eftersom. nån bild på ditt i nuläget ?

Hej Mattias, du tog antagligen de ledstrips jag funderade på först. Grattis, antagligen rätt val. Jag slog på stort och uppgraderade till en 60 cm hel ramp som är programmerbar och allt. Den passar skitbra för man kan bara lägga den på kanten. Dess nackdel är att den kanske inte producerar mer än 60W på 100% och då överröstar fläkten köksfläkten (har akvariet i närheten av köket). Så ska det ju inte va. Jag skulle ha köpt en razor direkt... Men man vill ju inte lägga 4 lax på ljuset om man ändå tänker uppgradera. Dilemman dilemman.

=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj då har du en väldig massa ljus. Behöver du så mycket?

Jag ska uppdatera med lite kort, ikväll om jag kommer ihåg det. Det finns lite nytt att se i alla fall.

Min refraktometer gick sönder häromdagen och innan dess fick jag 1.030 i värde när jag mätte. Som tur var så hade jag varit på Triton o handlat så jag använde deras vatten som referens och fick samma värde på det, så refraktometern hade bara fått spunk. Jag kalibrerade den och skulle mäta igen men då gick den sönder. Jag skulle skruva till skärpan och den där ändpluppen åkte av och en lins var lös. Går kanske att laga men jag litar inte riktigt på den nu. Får nog se till att köpa en av högre kvalitet. Det hastar dock lite för jag har inte gjort vattenbyte på länge nu. He he, allt går emot mig nu.

Dock, akvariet på nästan 400 liter jag kollar på verkar hyfsat lovande så jag kanske slår till på det. Den uppstarten kommer dock bli långsam som attans för jag har inte pengar till att sätta igång fort. Men men... ju långsammare desto bättre sägs det väl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina koraller verkar trivas då jag uppdaterat ljuset :-) så tänder jag upp en ramp åt gången och sist lysrören så det blir som sol uppgång och solnedgång :-)

ville också ha större men har ej plats för något i dagsläget och fick ej köpa större för tjejen. Hade ju 375 då jag hade sötvatten :-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Japps sent omsider så lägger jag äntligen in lite bilder.

Som sagt, jag blir inte helt av med luftbubblorna men det är inte lika illa som det var i början så jag får leva med det. Det är lite tomt o ödsligt på koraller men jag har varit pappaledig och det har varit svårt att ta sig till några butiker på ett tag. Jag köpte i alla fall en sps - frag och en euphyllia på Triton för ett tag sen. Allt levande jag köper på Triton är i så himla bra kondition! Måste bara nämna det för den känslan har jag inte av alla butiker.

post-7048-14468930316715_thumb.jpg

Sist jag var där hade de ett antal chalk bass... Borde kanske ha slagit till för de är ganska fina och fredliga. Men men, nu är tråden uppdaterad i alla fall. Nu ska jag ge mig på ett vattenbyte.

post-7048-14468930316036_thumb.jpg

post-7048-14468930316287_thumb.jpg

post-7048-144689303165_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo just det ja. Jag har hittat ett ställbart powersupply till min WP25 och slängt ner den i akvariet istället för mina två Tunze 6025. Jag kör vågprogram 1 med ganska korta pulsar (eftersom akvariet är så litet) och nu har jag en liten stående våg. Det verkar som om det rör på sig ganska bra även fall man skulle kunna tro motsatsen. Propellern rör sig ju knappt alls om man jämför med maxläget. Clownerna ligger o guppar i vågorna i alla fall. Frågan är om de tycker om det eller om de vantrivs. Färgerna är iaf bra på dem. Hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 4 månader senare...

Ännu ett stort trådlyft.

Mja, det blir inga bilder för det är komplett meningslöst med alla microbubblor. Tunze är säkert bra produkter men min skummare har jag börjat hata med stor frenesi. Jag tänker börja skissa på ett större akvarium och med sump den här gången. Jag vill inte ha microbubblor... ever again...

I övrigt funkar allt bra. De få fiskar jag har trivs bra och jag har tillväxt på mina koraller (till och med SPS) så någonting gör jag nog rätt. Nästa akvarium kommer bli 300 - 400 liter så att jag kan ha en liten kirurg eller två. Det är charmiga fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...