Gå till innehåll

Acanthurus leucosternon


harrgustav98

Rekommenderade inlägg

Dom blir ennu större en den du redan har och kännsliga om det är just kirurg så skulle jag rekomendera en så liten art som möjligt tex Ctenochaetus flavicauda , Ctenochaetus strigosussom inte blir så stora fina är dom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ökänt svår fisk, många äldre böcker säger att den är enkel men modern litteratur och berättelser här på forumet vinklar det åt totalt motsatt håll. Det är ganska få Acanthurus arter öht som klassas som härdiga ens med kirurgmått men det finns undantag. Den minsta Acanthurus arten är Nigricans, den verkar inte vara jättelätt att hålla men tuffare än leucosternon.

Till din storlek på akvarium skulle jag gärna rekommendera någon av Ctenochaetus fiskarna om du vill ha en kirurg: http://se.reeflex.net/kategorie/5.html#Ctenochaetus De har små storlekar och är fina fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, den blir inte större skulle jag säga. Jag upplever det som att den brukar hålla sig runt 20 cm som störst.

En faktor till runt Leucosternon är att det är en ganska aggressiv fisk, om det inte är ett bekymmer kan du få ett tips på en släkting här: http://se.reeflex.net/tiere/541_Acanthurus_lineatus.htm Det här är en ganska ilsken fisk, men den har ett mycket fint mönster och färgning samt verkar inte vara någon väldigt känslig fisk. Underhållande och fin, kanske lite för stor för ett 200 liters som regel men får du tag på ett inte allt för stort exemplar kan han nog fungera bra hos dig. Men notera som sagt att den kan vara ilsk så det kan bli bekymmer att introducera nya fiskar efter att den gått in sig. Kjelle här på guiden har en, den är dökul att retas med. Det är bara sätta handen mot rutan så kommer den och viftar med skalpellen :-) Som tur är gör den inte det om man sätter handen i vattnet... Inte mot ägaren iaf, jag har aldrig pillat i hans kar.

Dvärgkejsare är ett hett tips annars, de verkar mycket mer pålitliga än de stora kejsarna och finns i mycket härliga färger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu måste vi nog bromsa lite. Är ni verkligen säkra på det ni skriver?

Jag har haft både lineatus och leucosternon dvärgkejsare och "stora" kejsare.

Alla Acanthurus behöver simyta. Om man tittar på lineatusens kropp så förstår man detta. Att leucosternon skulle vara svårare än någon annan ur släktet är tveksamt. Tyvärr så får båda sorterna vita prick väldigt ofta när de stressas vid t.ex. flytt från affären. Ett BRA uvc är bra att ha hemma. Tyvärr så fick min leucosternon förstoppning och dog, men jag skulle hemst gärna köpa en igen. Under den tiden som jag hade den växte den inte speciellt mycket. Medans både kejsare och hepatusen växte om den under tiden. Min bror har samma erfarenhet av sin leucosternon. Alltså, du kan absolut köpa en leucosternon. Men akvariet är egentligen lite för litet.

Angående stora kejsare typ. "Blue-Face" och imperator, drömkejsare så är de mer revsäkra än de små kejsare. Men köttiga LPS:er fungerar inte, inte heller med dvärgkejsare.

Fast de stora kejsarna är för stora för ditt akvarium.

Detta är mina erfarenheter. Mvh Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får nog ta tillbaka mina tankar om kraven för Lineatus, det verkar fortfarande vara en svår fisk ut många hänseenden. Jag har nog blandat ihop den med någon annan fisk. Men jag tycker fortfarande att Leucosternon verkar vara en av de betydligt svårare Acanthurus arterna därute. Det intrycket kan visserligen vara förstärkt av att det är en så populär fisk(jag är själv mycket svag för den, största orsaken till att jag är i hobbyn) och att det därmed blir så att många nybörjare eller mindre erfarna skaffar en och tyvärr misslyckas med att hålla de. Men majoriteten av den litteratur och övriga källor som jag har läst beskriver den ändå som en mycket sjukdomsmottaglig fisk även jämfört med sitt övriga släkte. Det känns inte som att så många här på guiden heller har allt för lyckade erfarenheter av fisken. Din bror undantaget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, den är inte snäll. Fruktansvärt argsint. Ska vara den sista fisken man släpper i. Ett tillägg varför min fick förstoppning. Den svalde en liten frigolit-kula.... Annars var den hur problemfri som helst. Förutom lite prick när jag köpte den

// Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får man fråga varför du vill ha en fisk "ett tag" och inte tills den dör?

Stressa ner fisken och sen stressa up igen när man ska fånga den, förutom stressen på övriga invånare vid dessa tillfällen. Och ifall man inte får tag i fisken så måste man riva inredningen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själva bytet är ju självklart inte kul men det är det att det är kul att se lite förändringar och vissa fiskar som jag har som drömfiskar(Veliferum var en och Leucosternon var en annan) är lite större som jag inte kan ha hela tiden, som nu då när min veliferum har växt ur. och är det någon som har ett tips om vad man ska göra med fisken, ska man lämna den till en handlare eller skänka den till något större som tex sjöfartsmuseet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom blir ennu större en den du redan har och kännsliga om det är just kirurg så skulle jag rekomendera en så liten art som möjligt tex Ctenochaetus flavicauda , Ctenochaetus strigosussom inte blir så stora fina är dom

Hmmm nu får du nog läsa på lite..... valiferum blir ofta över 25cm i akvarium medans leucosternon ofta stannar på 15 i akvarium.

Jag hr haft min i över 4 år nu och den har växt kanske 3cm på den tiden. jag tror dock ett 200 liters är i minsta laget för denna fisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm nu får du nog läsa på lite..... valiferum blir ofta över 25cm i akvarium medans leucosternon ofta stannar på 15 i akvarium.

Jag hr haft min i över 4 år nu och den har växt kanske 3cm på den tiden. jag tror dock ett 200 liters är i minsta laget för denna fisken.

Blandade ihopa storlekarna men budskapen kom fram att den är får stor för 200L. Den jag hade va nog runt 20cm och en redig surbigga

Segelfenan blir allt lite större men den är lugnare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag har en Leucosternon i mitt 576l akvarie. Fantastiskt fin fisk (favoriten tillsammans med pincettfisken) men... Arg.. Dessutom simmar den konstant, från ena sidan till andra långa stunder. Jag får en känsla av att mitt 576l är egentligen på tok för litet för denna fisk.

Mina röda dvärgkejsare och min Veliferum är mycket mycket lugnare och mer harmoniska. Var medveten om att leucosternon är en extrem simmare och jag tror egentligen att ett 200l är för litet för den. Även mitt 576l är i minsta laget, men jag erkänner rakt av att jag kommer att ha min kvar ändå så jag pratar verkligen med kluven tunga nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag upplevde att min leucosernon blev mkt finare och inte lika stressig i beteende efter att jag la i en nigrcans . nu simmar de omkring och busar för jämnan och visar alltad sin bästa snyggaste sida till för de vet att slappnar en av så kommer den andra och är finare än mig o det vill dom absout inte va med om. Nu har jag visserligen ett 800 liters akvarie.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...