Gå till innehåll

150 watts mh-lampa


alofstrand

Rekommenderade inlägg

Okey själv har jag ett 320liters med längd 90cm

Kör nu med en 150watts och 4st T5 39watts.

När bara 150wattaren är tänd i mitten så ser det mörkt ut på sidorna. Visseligen har jag denna bara 10cm från ytan höjer jag den så kommer det säkert bli bättre ljus i kanterna.

Så en 150wattare funkar klart men 2st 150watts täcker mer så ändå kanske en 250watts är att föredra

eller om du gör som mitt kompletterar med T5 lysrör

39watt är 90cm långa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genom att akvariet är så långsmalt är det svårt att täcka det med en lampa.

4 x 39w T5 hade jag börjat med. Om man sedan vill ha mer ljus kan man öka med två till.

2 x150w MH är också jättebra. Fördelen med T5 är att man kan byta ett rör för att mjustera ljuskvaliteten lite. I dag kör jag med 3 x Aquablue + en actinic+ 54w för mitt 250 och är helnöjd med färgen där även om de kunde vara litet starkare.

I mitt nystartade 450 har jag 2 x 250 MH 10 000 K, den ena med en gul "varuhusreflektor" och den färgen är inte rolig. Dessutom har jag litet problem med skuggor över koraller och annat.

MH ger ju ett tjusigt ljus på sandbotten men i stensluttningen har jag problem med djupa skuggor. Nu har jag beställt nya reflektorer och brännare till MH:n så med dem blir jag kanske litet mer positiv till MH- ljuset, men i dag är T5 betydligt snyggare.

Till saken hör att jag har en hembyggd våggenerator som gör att skuggorna blir ännu mer markerade, men de storpoylpiga och Xenian gillar den verkligen.

Jag har fått dämpa effekten annars blir jag sjösjuk av att titta i karet en längre stund.

Med T5 och lungnare skuggor är det bättre.

Det är inte lätt att välja ljus plus och minus med alla varianter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...