Gå till innehåll

Sjukdom?


Rekommenderade inlägg

post-4730-14468929300749_thumb.jpg

post-4730-14468929300981_thumb.jpg

Min imperator och hepatus har fått någon sjukdom nyligen.

Det ser ut som en grå hinna och på imperatorn finns litet pigmentfläckar. Det verkar även vara någon form av prick/parasit då skinnet är knottrigt. Imperatorn och många av de andra fiskarna uppvaktar putsarräkorna hela tiden. Ett tecken som betyder parasiter, om jag förstått allt rätt. De kliar sig också mot stenar mm.

Karet är omstartat för inte så länge sedan. Köpte även 11 små stimfiskar från Triton som nu bara är två... Det har gått på ca 3 veckor sedan de introducerades och det är troligen de som tagit med sjukdomarna till akvariet.

Jag kör zeovit så UV eller ozon är helst inte aktuellt.

Vad tror ni att det är som pågår och vad finns det för medicin som kan användas direkt i karet?

Ferngren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ta en 50cl pet flaska, ta 2 vitlöks klyftor och hacka det hyfsat fint, lägg i det i petflaskan och fyll på med vatten och skaka ordentligt. förvara den i kylen.

i detta vatten kan du tina den frys mat och även lägga i din flakes som suger upp vitlöken och fiskarna får i sig det.

det hjälper när jag ser lite prickar på min hepatus=)

/Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH]95446[/ATTACH]

[ATTACH]95447[/ATTACH]

Min imperator och hepatus har fått någon sjukdom nyligen.

Det ser ut som en grå hinna och på imperatorn finns litet pigmentfläckar. Det verkar även vara någon form av prick/parasit då skinnet är knottrigt. Imperatorn och många av de andra fiskarna uppvaktar putsarräkorna hela tiden. Ett tecken som betyder parasiter, om jag förstått allt rätt. De kliar sig också mot stenar mm.

Karet är omstartat för inte så länge sedan. Köpte även 11 små stimfiskar från Triton som nu bara är två... Det har gått på ca 3 veckor sedan de introducerades och det är troligen de som tagit med sjukdomarna till akvariet.

Jag kör zeovit så UV eller ozon är helst inte aktuellt.

Vad tror ni att det är som pågår och vad finns det för medicin som kan användas direkt i karet?

Ferngren

Salifert Stop Parasite är en medicin som jag använt ett flertal gånger direkt ner i karet mot vita prick (och en gång mot uronema marinum) med framgång och utan biverkningar för koraller och andra djur. Även om jag aldrig har använt det mot oodinium så skall den ska den funka även mot det.

http://www.maackvatten.se/tillverkare/salifert/salifert-stop-parasites-1000-ml.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar.

Jag vet inte riktigt vad som är orsak eller verkan till allt.

Parasiterna kan ha liftat med den nya stenen eller med de nya fiskarna alternativt funnits latent och blommar upp efter stressen med omstarten av karet. Låter det vara osagt.

Ozon har jag inte tillgång till så jag provar att sätta igång UV-t.

Finns saliferts medel hos någon Stockholmshandlare?

Ferngren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skickade lite meddelanden med G.Alexander på zeovitguiden tidigare när jag hade en del vit prick, han sa att uv funkade om man körd det nattetid och har den avstängd dagtid. Inget han skrev officiellt men då slipper du iaf ta helt död på zeoviten.

du lär behöva dosera zeobak varje dag under tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skickade lite meddelanden med G.Alexander på zeovitguiden tidigare när jag hade en del vit prick, han sa att uv funkade om man körd det nattetid och har den avstängd dagtid. Inget han skrev officiellt men då slipper du iaf ta helt död på zeoviten.

du lär behöva dosera zeobak varje dag under tiden.

Tack, då gör jag så... Och hoppas på det bästa...

Ferngren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också funderat på det.

Men flera fiskar uppvaktar putsarräkorna så det verkar sprida sig.

Med det i tanke samt att det är det enda jag kan göra direkt så får de bli UV initialt.

Hur brukar utvecklingen se ut av oodinium i ett tidsperspektiv?

Kan det gå tillbaka av sig självt?

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska få låna en ozongenerator ikväll. Hoppas det bara inte är för sent för fiskarna.

Hur snabbt kan jag förvänta mig att se en förbättring?

Vad ska jag ha för dos på ozongeneratorn? Mitt kar är netto ca 440 liter

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått den och installerat den kopplat till luftintaget på min skummare. Hoppas skummaren inte tar stryk...

Det är en Zanders och är på 50mg.

Karet är på ca 425-450 liter... Vilken dos kan vara bra?

Hur lång tid borde det ta innan eventuellt resultat kan skönjas? 1 dag, 1 vecka, 1 månad?

Ferngren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog köra på 50 mg den första tiden. Det är lite vanskligt men jag brukar använda näsan - luktar det ozon - för mycket - minska lite till lukten försvinner. du kan eventuellt låta den ge en timme - still en timme osv. Om det biter så brukar det visa sig inom några dagar - men det första tecknet - det blir inte värre brukar komma rätt fort. Du får köra på känsla och iakta karet. Du kan ha ett väldigt rent vatten och då tar det mycket hårdare. Men det är omöjligt att ge en regel. du kan ju också börja lite försiktigt och se om du får stopp på spridningen - får du inte det - så öka ända tills spridningen stannar av. Använd sund förnuft.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog köra på 50 mg den första tiden. Det är lite vanskligt men jag brukar använda näsan - luktar det ozon - för mycket - minska lite till lukten försvinner. du kan eventuellt låta den ge en timme - still en timme osv. Om det biter så brukar det visa sig inom några dagar - men det första tecknet - det blir inte värre brukar komma rätt fort. Du får köra på känsla och iakta karet. Du kan ha ett väldigt rent vatten och då tar det mycket hårdare. Men det är omöjligt att ge en regel. du kan ju också börja lite försiktigt och se om du får stopp på spridningen - får du inte det - så öka ända tills spridningen stannar av. Använd sund förnuft.

MVH Lasse

Tack Lasse.

Mitt vatten är nog väldigt rent då jag kör zeovitmetoden. Jag sätter den på max och inväntar vad som händer. Jag ska använda näsan och det passar bra att jag jobbar hemma imorgon :)

Jag hoppas att det hjälper snabbt för jag ger min imperator och hepatus 1-2 dagar kvar att leva. Sedan har många andra, om inte alla, drabbats också. Det är läskigt vad fort det går.

Funderar på att sänka salthalten som Leif föreslog, om det kan hjälpa utan att skada korallerna.

Ferngren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten update:

Idag ser min imperator piggare ut. Så ozonet borde göra sitt nu :) Ett första tecken...

Min lilla mandarin verkar ha gömt sig väl och de små Pervulus fiskarna är nu alla döda.

Min Pygoplites diacanthus är också fortsatt påverkad och visar sig inte ens vid matningen.

Så det är fortfarande en väg att gå.

Edit: mandarinen flöt nu upp död tyvärr...

Ferngren

Ändrat av Ferngren
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser din Imperator ut idag?

MVH Lasse

Jag ska försöka ta en bild när den är framme. Annars tycker jag att den ser fortsatt sliten ut och äter inget. Full av knottror och en grå hinna. Fenorna är fransiga och slitna.

Till det positiva så är andningen nu mindre ansträngd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har det blivit sämre, det vill säga har fler insjuknat sedan du satte in ozonet? Att andhämtningen minskar kan vara ett gott tecken eftersom gälarna oftast är mer angripna vid oodium och liknande sjukdommar än det övriga på fisken. ser du död fisk - plocka upp den så fort som möjligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...