Gå till innehåll

nystart när får man köpa fisk.


Matthias_H

Rekommenderade inlägg

Har startat ett saltvattensakvarium för 1,5 vecka sedan. Har ej haft på belysningen något. hur länge brukar man normalt vänta innan man kan köpa fisk och annat levande till akvariumet ? har 15 kg levande sten i karet nu. hört att man brukar få en rejäl algblommning och vad gör man då är det mana köpa djur som rengör akvariumet då ? hoppas på många tips hur man startar ett akvarium så det blir stabilt och får slippa en massa onödiga problem.

post-7630-14468929319897_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Om du inte har nåt ljus på alls så får du nog ingen större algblommning. Råden går isär lite här. En del säger att man ska köpa 6-7 timmar ljus per dag eftersom det levande i stenen överlever bättre om det finns lite algtillväxt. Andra säger inget ljus alls första månaden och sen öka en timme i månaden. Men då är man ju inte igång med en vanlig ljuscykel förrän efter typ 8 - 10 månader. Det verkar alldeles för trist för min del. Jag kör något mellanting. Nu efter två veckor är jag igång med 3 timmars ljus. Jag har ingen algtillväxt alls.

Första fisken efter 4 veckor typ. Det går ju tidigare men ju längre du väntar, desto bättre är den biologiska filtreringen i stenen. =)

Köp en korall så att du får lite rörelse. Det ska jag göra. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej när jag startade upp mitt 375 L så köpte jag inskörd sten, levande sand och bakteriekultur och under

1 vecka så hadde jag bara belysningen igång ca 3 per dag och införde en städpatrull efter 5 dagar och nu efter

Ca 14 dagar så skaffade jag 2 clowner och nu efter ca 7 veckor så har jag ca 16 fiskar en en massa mjuk koraller.

Och alla värden är ok. Och fick ingel alg blomning endast lite kisel alger på sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte startat min tank ännu, men såhär har jag fattat det från att läsa på detta och andra forum.

Matrester, fiskavföring och död materia (biomateria) bryts ner av bakterier i den levande stenen och sanden.

Första steget bryts biomateria ner till ammonium av ammoniumätande bakterier.

Andra steget bryts ammonium ner av en andra uppsättning bakterier till Nitrit.

Tredje steget bryts Nitrit ner av ytterligare en uppsättning bakterier till Nitrat.

Efter det finns ett fjärde steg där Nitrat bryts ner till kvävgas som kan dunsta från akvariet, men det steget brukar man inte bry sig så mycket om.

Anledningen att man vill vänta med att tillföra levande tills man nått tredje steget är att både Ammonium och Nitrit är giftigt även i ganska låg koncentration.

Så om du bara väntar tills Nitrit-test visar 0 så borde det vara låg risk att införa levande.

Nitrat är inte lika farligt för invånarna i akvariet och hanteras ganska enkelt med regelbundna vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aa en clown vore inte fel ;-) sugen som bra den att slänga ner en firre så man har nått att titta på :-) nu springer det runt en massa små räkor sjöstjärnor samt lite mask. Har så jäkla svårt att bygga nått av stenarna :-( la upp bild ovanför men blir inte riktigt nöjd ;-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, jag börjar bli mer och mer övertygad att ju längre man klarar av att vänta, desto bättre är det. Men jag tror inte fullt ut på att man ska skippa lyset helt första tiden. Algtillväxten behövs för småkryllet i levande stenen. Men man vill ju inte ha en okontrollerbar algblommning heller så det är en avvägning man får göra antar jag.

Jag hade inga spår av Nitrit första tiden men nu får jag utslag på testet. Så har man inget levande i förutom stenen och sanden så kan nog processen ta längre tid. Alltid är det nåt på stenen som dör när man fraktar från affären till akvariet. Jag trodde att det var inkört och klart efter en vecka men nu har jag som sagt lite nitrit som jag vill få ner innan jag köper nån fisk.

Faktum är att jag var på väg att köpa två percula clowner i fredags men blev nervös över att köpa levande "redan". Den känslan har jag aldrig fått med sötvattensfisk. Det känns pirrigt att ta steget till att införa djur i akvariet. Det är säkert helt skumt, men det hjälper till med tålamodet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag rekomenderar att läsa igenom den här skriften ett par gånger. Mycket bra. (även om en uppdatering är på sin plats på vissa ställen är den mycket bra)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17505-Saltvattenskemi-f%F6r-dummies-verison-1

tack detta ska jag läsa igenom :) nu har det gått två veckor och börjar tära på tålamodet nu att sätta i någon firre :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men spring o köp ett par clowner. Efter två veckor är det ju stabilt nog för dessa fiskar. Kruxet är att mata sparsamt. Det är knepigt. Hehe

Ja det skulle jag gärna göra :-) känner mig bara lite feg så man inte totalt misslyckas :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har en till 3 veckor kvar innan du vet att risken för nitrittoppen är förbi. Den kommer på 3 -4 dagar så det går inte att gissa när.

Är ditt råd att vänta ett tag till ? Eventuellt köpa lite städ hjälp då algerna kommer om dom gör det. Är släkt i burken :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitriten bildas av bakterier som livnär sig på det som dött i stenen. De är inte beroende av ljus som alger. Snäckor är känsliga mot ammonium. (Förstadiet till nitrit) Det är därför det kan vara smart att vänta ut nitrittoppen.

Hur länge brukar man normalt vänta ? Ska man göra några delvattensbyten ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...