Gå till innehåll

Tillskott eller inte?


Tomas

Rekommenderade inlägg

Som så många andra har jag, efter ett tjugotal år med diverse ciklider, sneglat på och läst mycket om saltvattensakvarium men inte ännu tagit steget. Nu är jag inne på att äntligen starta igång ett mindre kar typ AM Blenny eller något i den stilen som är så komplett som möjligt från start. Av erfarenhet vet jag att akvarieintresset går i vågor och jag vill inte dra på mig arbete som jag i längden inte genomför.

Tanken är alltså t.ex. ett Blenny, köra RO-vatten, ha lite mjuka koraller, knappar, några få fiskar / övrigt levande. Alltså en ganska låg biolast. Nu till frågan; räcker vanliga vattenbyten och saltets "naturliga" innehåll av diverse ämnen eller behöver oftast ett saltvattenskar tillskott av ämnen (typ balling)? Jag inser att behoven är individuella för olika akvarium och innehåll men i generella ordalag och med denna setup?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Tomas och varmt välkommen till Hobbyn och SG! :W:

Balling är i huvudsak till för de som har stenkoraller som kräver dessa ämnen för att kunna bygga sitt skelett.

Har du mestadels mjukkoraller så klarar du dig fint på vattenbyten.

Setupen du angett kommer bli kanon för mycket av det enkla levande som finns att tillgå hos våra svenska handlare.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du byter en 10l hink med vatten i Blennyt varje vecka så räcker det fint.

Välj ett bra salt, gärna någon av de dyrare/bättre varianterna så kommer du inte behöva tillsätta några mer ämnen än foder.

Det är om du ska försöka dig på de mer svårhållna korallerna som du kommer behöva se till att t.ex. KH och Ca ligger inom rätt ramar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du klarar dig långt med ett bra salt om du kör lite mjukisar eller byter lite mer vatten ibland.

Beroende på storlek av nano så kan det vara bra o ha en uppsättning tillsatser(tex balling), men det är om man har nåt över 60-80 liter.

Gillar du fisk så finns det ett rätt begränsat utbud i handeln som funkar bra i nanomiljö utan att man behöver känna sig som en sardinpackare.(Bara så du har det i åtanke).

När det kommer till salt så finns flera "bra" sorter att välja mellan, jag föredrar dom syntetiska då dom inte innehåller näringsämnen av nån mätbar kvantitet.

Kvaliten brukar dessutom vara lite jämnare och så brukar dom vara lättare att lösa upp ordentligt.

Det man skall ha i åtanke är att det finns ibland vissa katastrof-batcher där nån sovit på jobbet och det blir lite fel.

Dom som jag spontant skulle rekommendera är Korallenzucht och Tropic Marine´s olika varinater.

Normalt så brukar dessa salter ha rätt stabila värden även om jag lyckats dra nån nitlott ibland.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle rekommendera Red seas coral pro salt!, eller Reef crystal saltet som jag haft stor framgång med :)

Jag håller med om detta. Byter du vatten en gång i veckan och kör med automatisk top off av RO kommer du säkert kunna hålla lättare stenkoraller också om du vill det längre fram.

Välkommen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va kul! Helt samma planering som jag hade från början. Det slutade med att mitt första akvarium blev ett Juwel Lido istället. Visst, det är ju inte allt i ett men jag kände att 80 liter (60 liter i visningsdelen) var lite för litet. Så jag ratade Blenny. Vet inte om jag gjorde ett misstag än och det kommer väl aldrig att visa sig om jag inte skaffar mig ett Blenny nån dag o testar det. Det lutar nog snarare åt att jag skaffar ett större inom inte alltför lång tid. Hehe

Nåväl, kul med en ny användare som har samma grundplanering som jag. Det ska bli intressant att följa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, frågan är ju förstås om det är för litet och kör jag på ett Blenny lär jag inte veta vad jag missar med ett Lido ;-) Jag tror väl förnuftsmässigt att ett kar i din storlek är bättre men jag är lite fast i det 'kubistiska' utseendet rent estetiskt även om jag inte får plats med allt jag vill och jag gillar utseendet av LED-rampen till Blenny advanced! I mina sötvattensakvarier brukar jag köra enligt klyschan 'less is more' och jag tänkte göra så även här. Levande sten, några koraller, ett par Bangaii kardinaler kanske?, någon räka, städpatrull. Helst inte mer. Förresten någon som vet om Bangaii är ett bra val för ett sådant akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...