Gå till innehåll

Det växer alger på min kardinal!


Rekommenderade inlägg

Har en bangaii som jag haft i 3-4 veckor. Den blev skadad i hanteringen och skadade sina två ryggfenor. Den bakre är kort och avbruten, den främre är avbruten men har några längre ben som sticker ut där. Nu har det börjat växa lite gröna alger på dem såg jag!

I övrigt inga problem med honom. Han simmar som de övriga fiskarna, är pigg och äter. Ska jag ta bort honom eller kan det bli någon ordning på honom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De skadar relativt lätt sina fenor. Mår den bra och äter kommer den troligen återhämta sig inom kort och jag ser ingen anledning att flytta den vilket medför stress och risk för att ytterligare skada fenorna. Har du några bilder? Är den odlad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var själv i valet och kvalet att avliva en fisk pga ett öga som troligtvis (är inte säker) led av popeye. Men jag lät det gå en-två dagar och avvaktade eftersom fisken i övrigt verkade må bra (käkade, silade sanden, simmade runt osv) och nu idag är det nästan helt återställt fast med ett öga mindre.

Med detta sagt så har fiskar en otroligt grym förmåga att läka och återhämta sig så jag hade avvaktat. (jag har inte dragit denna slutsats bara från denna incident att fiskar återhämtar sig fint utan jag har studerat mina egna fiskar, pratat med en trovärdig person inom detta och läst).

Hade jag avlivat hade jag nog idag ångrat mig grovt idag. Men för att poängtera: Ser man att fisken lider SKA man självklart ta beslutet att avliva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar på att när dem skadar fenan så pass som din verkar ha gjort så är det ju inte levande vävnad längre. Tror inte alger kan växa så länge det är levande vävnad.

Växer ju tex aldrig alger på koraller, men börjar själva vävnaden dö så kan ju algerna fästa sig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...