Gå till innehåll

Dubbelt plexiglas?


Skinner

Rekommenderade inlägg

Jag ska sätta upp ett nytt akvarium och funderar på att köra med dubbelt plexiglas.

Först själva akvariet, och sedan en extra inpackning med 2mm utanpå.

Det tunnare lagret skulle fungera som "skyddsplast" för själva akvariet, och om det blir repigt kan jag lätt byta ut det.

Det gäller ju att se till så att de båda glasen ligger riktigt tätt, samt se till att täta 100% i överkant så att det inte börjar rinna vatten mellan skivorna, men annars ser jag inga problem?

Personligen tycker jag att det är en riktigt bra idé och är lite förvånad att ingen provat det tidigare, men det kanske finns några faktorer jag missat...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hum... då måste du ju täta överallt runt om den om du inte ska få in vatten emellan... och så är det ju ett jäkla meck att få loss den sen... och hade du tänkt tömma karet på vatten när du ska byta? Då känns det ju inte som att det är mkt mer meck med att byta den riktiga rutan,förutom att den kanske är dyrare då ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ska du (lätt) byta ut rutan på insidan? Den kommer du att få byta jäkligt ofta då det lär bli en massa repor varje gång du rengör den från alger. Där har du nog orsaken till att ingen har ens tänkt tanken men eloge ska du ha för att du vill hitta lösningar och utveckla hobbyn. En sak till. Har du ett mittstag på karet så underlättar det ju inte heller precis när du ska få ur plexirutan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du lagom tjocklek på plexiskivan du tänkte ha utvändigt. Inte mycke brytningar där inte och ingen färgförlust alls. Det är fördelen med plexi det har lägre densitet än glas. Testa du kan ju vara en lösning vem vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska sätta upp ett nytt akvarium och funderar på att köra med dubbelt plexiglas.

Först själva akvariet, och sedan en extra inpackning med 2mm utanpå.

QUOTE]

För mig tolkar jag detta som att du ska ha plexi på båda sidorna. Då är det bara ett litet missförstånd. Prova din ídé om du tror på den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig tolkar jag detta som att du ska ha plexi på båda sidorna. Då är det bara ett litet missförstånd. Prova din ídé om du tror på den

Förstår att det kunde missförstås. Jag hade väl inte riktigt bestämt mig för om jag skulle använda glas eller plexi i själva akvariet.

Vad gäller anledningen till min oro för repor på utsidan så ville jag bara ligga steget före de tre olydiga, men ack så charmiga, små kottarna på 5, 4 & 3 år.

Du skulle bara veta hur våra nya tapeter såg ut efter en vecka... :x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...