Gå till innehåll

Världerns finaste kar


Tedb

Rekommenderade inlägg

Den som tror att det inte går att få fantastiska färger på SPS med T5 vet inte vad de pratar om! Jag har själv använt endast T5 i ca 1 och ett halvt år och färgerna på korallerna har aldrig varit något problem. Man kan till och med mainipulera fram olika färger på samma korall genom att variera rören! Man behöver inte ens speciellt starkt ljus för vissa färger!

För den som fortfarande tvivlar så gå in på Bernd Mohr:s hemsida, "king of T5"! http://www.korallenriff.de/Mohr/

Klicka på "neue Fotos von den Korallen"! Inga fel på färgerna där!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den som tror att det inte går att få fantastiska färger på SPS med T5 vet inte vad de pratar om! Jag har själv använt endast T5 i ca 1 och ett halvt år och färgerna på korallerna har aldrig varit något problem. Man kan till och med mainipulera fram olika färger på samma korall genom att variera rören! Man behöver inte ens speciellt starkt ljus för vissa färger!

För den som fortfarande tvivlar så gå in på Bernd Mohr:s hemsida, "king of T5"! http://www.korallenriff.de/Mohr/

Klicka på "neue Fotos von den Korallen"! Inga fel på färgerna där!

Lägg upp lite nya bilder under din bildtråd. Ska bli spännande att se!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bernd Mohr:s hemsida. Tycker inte att ljuset är bra alls men en kamera kan ljuga. T5 ljuset tycker jag är alldeles för gult och även om man har rör typ deep ocean blue 22000k bla bla bla så är ljuset gult och det är inte bara jag som tycker det även akvarister som jag känner tycker likadant. En kille här på orten som ska lägga ner sa att han inte var riktigt nöjd med färgtempen på sina rör och då hade han ändå rör som skulle vara mycket blått i men i jämnförelse med sin MH så var ljuset gult.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, jag har 5 st Deltec arctinic+ och 4 st Aquablue+ (80w). Kör jag alla rören samtidigt så tycker jag att ljuset ungefär motsvarande MH 10.000kelvin+vanliga blårör. Mao lite överslag åt det gula hållet. Kör jag bara mina 5 st arctinicrör så är det ett starkt blått ljus i burken - absolut inte något gult i det ljuset. Sedan kommer det massor av nya rör med andra kelvintal exempelvis Aqua Connect 14.000 kelvin om man vill pröva andra varianter. Fler rör kommer!

Bernd vet jag använder ATI:s rör och då mest av deras vita rör (typ 5 vita och ett blått - hemsidan är nog inte riktigt uppdaterad) vilket ger ett ganska gult ljus. Han har även använt osrams 6500 kelvinrör under en period vilket ger ett ännu gul/rödare ljus. Varför använder han nu dessa rör? Ja, det beror antagligen på att han vill få fram de färger som dessa ljustemperaturer utvecklar - inte för att det är vackert att se på! Olika färgtemperaturer utvecklar olika färg hos SPS koraller. Kolla denna länk - längst ner kan man ladda hem ett referat "Licht ist leben" vilket förklarar hur detta med ljus kontra färg på SPS koraller hänger ihop.

http://www.atiaquaristik.com/index.php?referat-farbige-korallen

Många som vill få fram klara färger på sina SPS men som använder MH använder samma teknik. De använder ett mycket starkt 10.000 kelvinljus på dagen för att utveckla de färger de vill ha och har sedan ett svagare ljus med högre kelvintal på kvällen för att få ett vackert ljus att titta på. Jag har själv använt samma teknik fast med T5! Fast just nu testar jag det omvända - mycket arctinicljus hela dagen (14 timmar) vilket ger en helt annan typ av färgutveckling. Kul att exprimentera!

Deltecs "Deep ocean blue" tycker jag är ett kasst rör så det har de helt rätt i - köp exempelvis Deltec arctinic+ eller "ATI blue" i stället! (Ska pröva Aquamedics blårör som är mycket billigare nästa gång jag byter så får vi se om det kan vara något bra alternativ.)

Har prövat att ta egna bilder men min kamera är helt kass på att återge akvariet. Dålig skärpa och fel färgåtergivning. Förmodligen är det jag som inte kan....

Gillar ni inte Bernd:s bilder så kolla dessa (kanske ni redan har gjort.....) http://reefkeeping.com/issues/2005-03/totm/index.php

Vill nu inte på något sätt med dessa inlägg påstå att T5 är BÄTTRE än MH, det är bara två olika alternativ!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Petrol: jag ska återkomma med bilder framöver jag lovar!

Mer ang T5: vad jag förstår så är T5 rören för saltvattensakvariet (ATI och Deltecs rör) utvecklade av forskare med utgångspunkt för det ljusspektrum som korallerna (SPS) behöver - med andra ord att inte "elda för kråkorna" utan utforma spektrumkurvan utifrån korallens behov. Att skapa ett effektivt ljus. Denna forskning utmynnade i röret "Aquablue" (numer Aquablue+ med mer blått ljus - 40%vitt/60%blått) och röret "arctinic+"/"ATI blue". Utgångspunkten var mao inte att i första hand tillgodose akvaristens behov av ett snyggt ljus!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stora korallrevsakvariet på Atlantis Marine World kanske också borde nämnas i denna tråd. Svårt att säga vilket kar som är finast i världen utan att ha sett dem live och det är osäkert om de fortfarande är lika fina nu som när fotografierna tagits. Det är kanske inte det finaste akvariet i världen ännu, det beror nog på vilka kriterier man har på vad som är "fint", t.ex. om naturlighet, andeuttagande, maffighet och imponerande fiskbesättning räknas in på plussidan, eller om det bara är matematisk estetik gällande komposition, finlir och färgprakt som gäller. Korallrevsakvariet på Atlantis Marine World verkar i alla fall bli allt finare och finare med tiden. Justjoe lade nyligen upp några nya bilder från detta akvarium i en tråd på Reef Central http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=665061

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...