Gå till innehåll

Kylfläns till DIY LED for terrarium


rasmus_agren

Rekommenderade inlägg

Hej,

Min fråga rör egentligen terrarium, men eftersom det främst är saltvattensfolk som pysslar med LEDs så testar jag här. Jag skall bygga ett stort terrarium (basytan blir nog 200x100 cm) och kikar på LED-belysning. Ljusmängden som kommer krävas blir betydligt lägre än vad ni har, dels för att det inte är vatten i och dels för att växterna inte är alls lika ljuskrävande. Jag vet inte alls hur många LEDs jag kommer behöva, men säg att det skall motsvara 400 W T5.

Min fråga är om kylning till detta. LEDsen kommer sitta jämt fördelade i taket, så de kommer inte behöva sitta alltför nära varandra. Att köpa vanliga kylflänsar funkar inte eftersom det är 2 kvadratmeter som skall täckas. Tror ni att det kanske räcker med bara en aluminiumskiva och passiv kylning? Alternativt montera ett par fläktar ovanför? Det senare lockar inte så mycket eftersom det blir dyrt om fläktarna dör och jag inte dimensionerat det hela efter det. Går det att uppskatta hur mycket en aluminiumplatta kan kyla bort per kvadratmeter? Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kollat med metall företagen här i västsverige om nu priset kanske är lägre, skicka så stor alu plåt med frakt känns dyrt men kan ha fel. Kolla med stenametall lr någon annan runt gbg.

//jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En plan plåt är tämligen dålig som kylfläns. Dels så ger vertikala flänsar betydligt bättre konvektion och dels så packar du in mycket yta på litet itrymme om du går på en mer konventionell variant.

Undersidan blir ännu sämre. Om du sätter ett gäng fläktar på ovansidn kan du h en chns, men annars så måste den vara stooor. Det låter som att du vill kyla ca 200 W här....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle också vilja rekommendera Laggemans lösning - sådana lösningar har jag gjort själv. Du klarar lätt 1 watt per cm. Jag skulle vilja föreslå dig att du gruperar LED i cluster och har med LED så att både 400 - 470 nm samt 620 - 660 nm täcks. Till 2 blå och en röd krävs minst 2 vita för att få ett bra ljus (av samma wattstyrka). Arbeta utan linser - om du använder linser -> 90 - 110 grader är bra. Orsaken till kluster är att du lätt får olikfärgningar om de sitter i rader. Här är en variant på Laggemans lösning - avsedd för sötvatten men passar också växter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack tack! Jag inser så klart att en skiva är mindre effektiv än en kylfläns, men jag hade varit väldigt intresserad på om man hade kunnat räkna ut om det kanske räcker ändå. Om jag har har 200 W installerad effekt, vilket nog låter rimligt, hur mycket av det blir då värme? Jag har läst att LEDs har ~90% effektivitet. Då blir det 20 W att kyla bort, vilket låter rätt doable på 2 kvadratmeter.

Jag har kikat på såna där "rätbrädor", eller vad de nu heter, men jag undrar om man verkligen får bättre värmeöverföring med dom. Å ena sidan går all luften förbi ytan, å andra sidan så kommer man försöka kyla med uppvärmd luft. Sen bör ju flödet bli betydligt mindre pga tryckfallet i röret också. Föreställer mig att ett större och mer turbulent luftflöde kan ha en minst lika stor effekt. Men jag kan ha väldigt fel här..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt aluminium plåt som fläns, jag kommer inte ihåg tjockleken dock, men det var nog minst 3 mm eller 4 möjligtvis.

Jag bocka dock till min plåt så att den blev som en U profil, fast väldigt grov, det var nog en dm iaf mellan sidorna i "profilen". Jag såga iaf upp denna till flera små bitar, kanske 6 cm var och montera tre stycken 3W dioder på de, det klara plåten av att kyla passivt utan att den blir knappt varm.

Har tyvärr inga bilder på spektaklet. Men att använda plåten som en stor plåt bara fungerar nog inte så bra, det är nog ganska ineffektivt och blir därmed ganska dyrt jämfört med att köpa tex profil om man kan köpa det. Jag tog plåten för jag fick en bit gratis :-) För det priset var det inget fel på den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

90 % effektivitet - det var en dröm det. LED idag ger inte speciellt många mer fotoner per insatt watt än vad lysrör och MH ger. Skillnaden är bara att de fotoner som LED ger för det mesta inte ligger i det infraröda området. Alltså ingen värmestrålning frammåt. Däremot värme bakåt som måste tas om hand om. Det är betydligt mer värme än 10 % av insatt effekt att kyla bort. För att kyla ett multichip på ca 190 W och ha under 50 grader på bakplåten använder jag en processorkylare som normalt används för processorer som drar 100 - 120 W. I rumsluft. Räkna med att du behöver kyla bort minst 120 - 140 watt - kanske mer. I drift, med lösningar som den Laggeman visar upp (som inte är en rätskiva utan ett alluminiumrör från Bauhaus, 50 * 25 mm), brukar jag räkna med ca 1 watt insatt effekt per 1 cm rör. Dessa har jag på ett ställe inbyggda i en huv (RSM). Den varma luften skall ju helst ut ur terrariet och bäst är också att kylluften hämtas utanför. Vill du ta vara på värmen så bör du åtminstone hämta kylluften utifrån.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...