alexochingencarina Postat 21 maj 2013 Dela Postat 21 maj 2013 Kan man ha en för stor skummare? Säg att man köper en skummare för kar på 600-800l och använder denna i ett kar på 100-200l. Vad händer då? Kan det bli så att den inte skummar alls? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 21 maj 2013 Dela Postat 21 maj 2013 Jag har en ATI200(rek.max 1000 liter) till mitt fraggkar med ca 200+ liter, fungerar lika bra som den gjorde i mitt 500 liters men det blir inte lika mycket i koppen //NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 21 maj 2013 Dela Postat 21 maj 2013 Det funkar alldeles utmärkt.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 21 maj 2013 Författare Dela Postat 21 maj 2013 Har du någon fisk i fraggkaret? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 21 maj 2013 Dela Postat 21 maj 2013 Salarias, ett par clowner och en goby...//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 21 maj 2013 Författare Dela Postat 21 maj 2013 Så med andra ord finns det inget som hetter för STOR skummare=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 21 maj 2013 Dela Postat 21 maj 2013 Det som händer är att vattnet blir för magert för många koraller. Du får räkna med att skivanemoner och många knappar bara försvinner. Vissa mjukkoraller också. Euphyllia får problem liksom många Montipora. Koraller från extremt klara vatten kommer att trivas t.ex en del Acropora.Euphyllian är lätt att stödmata men många knappar och skivanemoner går inte att stödmata. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 21 maj 2013 Författare Dela Postat 21 maj 2013 Kan du inte tex tillsätta spårämnen mm? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 21 maj 2013 Dela Postat 21 maj 2013 Det man gör som i viss mån kompenserar är att tillsätta olika sorters korallfoder. De koraller som inte har en fungerande mun kan ta upp näring genom ytan. Och där är det i stort sett bara aminosyror som gäller. Phyto t.ex kräver en mun att ta in näringen genom.Jag tycker det känns löjligt att sätta i en jätteskummare och sedan tillsätta det som en mindre skummare lämnar tillräckligt av.Den oorganiska näringen Nitrat, fosfat, kalium, svavel och spårämnen göder symbiosalgerna men de kan inte ersätta allt för många (de flesta) koraller.Kanske ungefär 90% av näringen för Acropora. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 21 maj 2013 Dela Postat 21 maj 2013 Ja jag bör nog nämna att jag har en bunt med Acans som matas nästan dagligen så burken har en viss belastning i form av foder.//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 21 maj 2013 Författare Dela Postat 21 maj 2013 Men så länge du inte nollar dina värden borde det väll inte vara någon fara. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 21 maj 2013 Dela Postat 21 maj 2013 Jag har haft skivisar så länge karet varit igång, trots att jag kört både zeo och stor skummare så har det fungera även om tillväxten är sämre med lägre värden.Nitrat verkar vara en styrande faktorn, fosfatbrist är nåt jag inte kan säga att jag upplevt då jag matar karet ibland...Man kan styra det hela lite genom att reglera hur blött man skummar, lite tjockare smet i koppen=lite mer näring i karet.I grund o botten så är nog Stig och jag överens om "problematiken" med en väldigt kraftig skummare, jag har troligtvis bara blivit lite hemmablind //NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 21 maj 2013 Dela Postat 21 maj 2013 Nu är det ju så att varje gång man skakar zeovit matar man karet med bakterier. Bakterier är en viktig näringskälla för många koraller i havet så det motverkar effekten av en kraftig skummare.Och visst är vi överens om hur det funkar. Utom kanske lite i detaljer. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 22 maj 2013 Författare Dela Postat 22 maj 2013 Ja ja. Vi får se hur det blir. Ni har satt endel griller i skallen på mej. Något som känns positivt är ju att kunna mata koraller med gott samvete. Sen har man väl vissa spårämnen som kan bli svåra att tillsäta. Å andra sidan en yperlig anledning att bara köra sps. Men jag förstår inte riktigt varför montipora skulle ta skada av "för" rent vatten. Dom lever ju sida vid sida i haven? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 22 maj 2013 Dela Postat 22 maj 2013 Lagom är väl alltid bäst? Det är bara i USA som mer alltid är bättre.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 22 maj 2013 Dela Postat 22 maj 2013 Stora skummare med breda nackar har ju en tendens att sluta skumma om det inte finns näring nog i vattnet och därför faktiskt inte dammsuger vattenkolumnen lika mycket som en "lagom" skummare som är anpassad efter näringsnivåer och arbetar mer konstant. Detta har jag läst och tycker mig upplevt när jag testat olika skummare hemma. Inbillning? Kanske. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 22 maj 2013 Dela Postat 22 maj 2013 Jag kör min ATI BM 200 ( ATI BM 200 klara upp till 1000l med hög belastning) till mitt 110 liters funkar kanon å har både Skivanemoner, Zoes, SPS, montipora å alla mår bra Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 22 maj 2013 Dela Postat 22 maj 2013 Grovleken på stigarröret jämfört med luftmängden är ett val man har att göra med skummare. För liten luftmängd ger ostabilare skum och sämre förmåga att "ta det sista" ur vattnet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.