Gå till innehåll

För stor skummare?


Rekommenderade inlägg

Det som händer är att vattnet blir för magert för många koraller. Du får räkna med att skivanemoner och många knappar bara försvinner. Vissa mjukkoraller också. Euphyllia får problem liksom många Montipora. Koraller från extremt klara vatten kommer att trivas t.ex en del Acropora.

Euphyllian är lätt att stödmata men många knappar och skivanemoner går inte att stödmata.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det man gör som i viss mån kompenserar är att tillsätta olika sorters korallfoder. De koraller som inte har en fungerande mun kan ta upp näring genom ytan. Och där är det i stort sett bara aminosyror som gäller. Phyto t.ex kräver en mun att ta in näringen genom.

Jag tycker det känns löjligt att sätta i en jätteskummare och sedan tillsätta det som en mindre skummare lämnar tillräckligt av.

Den oorganiska näringen Nitrat, fosfat, kalium, svavel och spårämnen göder symbiosalgerna men de kan inte ersätta allt för många (de flesta) koraller.

Kanske ungefär 90% av näringen för Acropora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft skivisar så länge karet varit igång, trots att jag kört både zeo och stor skummare så har det fungera även om tillväxten är sämre med lägre värden.

Nitrat verkar vara en styrande faktorn, fosfatbrist är nåt jag inte kan säga att jag upplevt då jag matar karet ibland...

Man kan styra det hela lite genom att reglera hur blött man skummar, lite tjockare smet i koppen=lite mer näring i karet.

I grund o botten så är nog Stig och jag överens om "problematiken" med en väldigt kraftig skummare, jag har troligtvis bara blivit lite hemmablind ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det ju så att varje gång man skakar zeovit matar man karet med bakterier. Bakterier är en viktig näringskälla för många koraller i havet så det motverkar effekten av en kraftig skummare.

Och visst är vi överens om hur det funkar. Utom kanske lite i detaljer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ja. Vi får se hur det blir. Ni har satt endel griller i skallen på mej. Något som känns positivt är ju att kunna mata koraller med gott samvete. Sen har man väl vissa spårämnen som kan bli svåra att tillsäta. Å andra sidan en yperlig anledning att bara köra sps. Men jag förstår inte riktigt varför montipora skulle ta skada av "för" rent vatten. Dom lever ju sida vid sida i haven?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stora skummare med breda nackar har ju en tendens att sluta skumma om det inte finns näring nog i vattnet och därför faktiskt inte dammsuger vattenkolumnen lika mycket som en "lagom" skummare som är anpassad efter näringsnivåer och arbetar mer konstant.

Detta har jag läst och tycker mig upplevt när jag testat olika skummare hemma. Inbillning? Kanske.-ciggar-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...