Gå till innehåll

Nybörjare i Göteborg/Borås - ombyggda juwel 230l


Tartaros

Rekommenderade inlägg

Ok, har haft massdöd här hemma. Har förlorat en kirurg, en kejsare, två clowner och en goby i vad som verkar vara sammetssjuka. Fiskarna var täckta av ett tunt vitt lager och stod still vid botten och verkade kippa efter andan innan dom dog. Jag har nu bara en flavescens kvar som köptes ett halvt dygn innan de andra började visa tecken på sjukdom. Alla låga djur verkar må utmärkt. Jag kör nu Uvc dygnet runt och matar med vitlöksmarinerad artemia, vad mer kan jag göra för att rädda min sista fisk?

Vattenvärden:

Temp 26

Salt 1.023

Kh 8,4

PH 8,1

Mg 1320

Nitrit 0,3

Nitrat 4,0

Fosfat 0

Calcium 420

//Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Ok, dags för lite uppdatering. Samtliga fiskar var döda dagen efter senaste inlägget, och jag har spenderat de senaste veckorna med att öka på mängden LS, koraller sniglar och räkor. Sedan ca 1,5 vecka till baka har jag fisk i karet igen då jag stängt mitt nanokar. Fiskarna har inte visat någon tendens till sammetssjuka eller prick så förhoppningsvis är persen förbi. I eftermiddag skall en 10mg ozon installeras och om en månad skall jag köpa de första nya fiskarna till karet.

Bilder kommer innom kort, skall bara lära mig nya kameran först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tur... nä vad skall man ha det för....

Fixade foderautomat och lånade en automatisk påfyllare av osmosvatten och åkte en vecka på semester.

Vid hemkomst var alla fiskar utom en, en boxarräka , en eldräka samt 2 koraller döda och det ser ut som att jag medvetet odlar alger av alla slag i karet.

Det visar sig att returpumpen från sumpen lagt av och jag har inte haft någon cirkulation mellan kar och sump.

Den enda fisk som överlevt var en salaris som smitit över till sumpen...

Börjar bli smått trött på att aldrig hinna njuta av karet innan nått händer.... ja ja, bara att bryta ihop och komma igen antar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Bakterier lever främst i sand/sten och är nyttiga, alg-näring är nitrat/fosfat och kan minskas med vattenbyten. Kortfattat iaf :)

Välkommen till hobbyn, jag har fraggar på gren och flakväxande Montipora (2 olika) samt grön pavona cactus, finns mellan bollebygd och hindås (tubbared). Bara att hojta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...