Gå till innehåll

Mitt sjöhäststall 650 liter


Edward

Rekommenderade inlägg

Det är inte så jätte mycket vatten i sumpen då returfacket kommer att vara torrt. Men det ska självklart även monteras antingen två eller tre hjul i framkant kanske även ett i bakkant för att stabilisera upp det hela annars är ju risken att man får en väldigt otäck lutning på det hela. Sjöhästar är helt underbara djur :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 169
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Skall ni ha 650L vatten ovan på så kommer den nog inte att tippa fram varjefall utan det är nog skenorna som kommer att ge sig pga vikten. Det löser sig precis som ni skriver med ett par hjul i framkanten, kolla bara upp totalhöjden som hjulen skall passa för att de även klarar vikten (halva då bakre allredan är upphängd).

Snyggt bygge varjefall.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall ni ha 650L vatten ovan på så kommer den nog inte att tippa fram varjefall utan det är nog skenorna som kommer att ge sig pga vikten. Det löser sig precis som ni skriver med ett par hjul i framkanten, kolla bara upp totalhöjden som hjulen skall passa för att de även klarar vikten (halva då bakre allredan är upphängd).

Snyggt bygge varjefall.

//Jonas

Precis, men hjulen kommer att ta upp lite av själva vikten, sen kommer hela skivan glida på staget som är under så skenorna kommer inte ta all vikt. Är nog ingen risk att skenorna skulle ge vika det är skenor som är till för att hantera tunga laster som tex verktyg och tunga batterier. Tack så mycket :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är något som är ganska vanligt på andra sidan pölen, tanken är att inte ha någon synlig pump i själva akvariet. Utan pumpen som utgör cirkulationen kommer stå i ett fack i sumpen. Insuget på pumpen kommer att vara någonstans i burken inte bestämt riktigt vart än och själva utblåset kommer att vara antagligen i en eller två revpelare.

En closed loop är dessutom aldrig tömd på vatten, därav att den är "closed", dvs "stängd" Så vid strömavbrott tex så står pumpen alltid i vatten och riskerar inte att tömmas.

Gällande din hylla så körde jag så med min osmostank på mitt 750, det funkade bra, men då jag använde en limträskiva så började den till slut bågna då den tog åt sig fukt, så ifall du inte har målat den helt tät så ta och gör det innan du kör igång. :) Jag tror nog det ska gå bra, annars får du bara montera på en skiva till för att styva upp plattan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En closed loop är dessutom aldrig tömd på vatten, därav att den är "closed", dvs "stängd" Så vid strömavbrott tex så står pumpen alltid i vatten och riskerar inte att tömmas.

Gällande din hylla så körde jag så med min osmostank på mitt 750, det funkade bra, men då jag använde en limträskiva så började den till slut bågna då den tog åt sig fukt, så ifall du inte har målat den helt tät så ta och gör det innan du kör igång. :) Jag tror nog det ska gå bra, annars får du bara montera på en skiva till för att styva upp plattan.

Precis, skivan är förstärkt under så det inte ska bågna av vikten sen är den både målad och lackad för att inte dra åt sig fukt så det borde fungera :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut finns det, dom lite större hästarna verkar inte ha ett sånt jättestort problem med detta. Men jag kommer inte köra med några acroporor som kräver riktigt höga flöden utan det blir nog ett par enstaka flakväxande montiporor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då var det väl dags för en liten uppdatering antar jag.

Äntligen kom glaset till akvariet, strax över två veckor försenat och lagomt till sista semesterdagen. Fått upp profiluxen och doserpumpen på en hylla samt installerat en rätt så schysst sumpbelysning iallafall, slänger upp ett par halvtaskiga bilder som jag knäppte nyss med paddan :)

post-3690-14468930061296_thumb.jpg

post-3690-14468930060646_thumb.jpg

post-3690-14468930060873_thumb.jpg

post-3690-14468930061084_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar tanken med utdragbar sump och jag kommer själv försöka göra samma sak i mitt bygge.

Två frågor bara.

Borde inte skenorna själva klara av att stötta upp vikten på sumpen utan stödhjul?

Hur är tanken med rören för avrinning och retur? Är det tänkt att ha såpass mkt flexibel PVC eller slang så man klarar att dra ut sumpen?

Förklara gärna närmare.

Snyggt bygge i övrigt!

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Jodå skenorna klarara av vikten utan stödhjul, jag kommer att montera stödhjul endast i framkant för att inte riskera någon form av hävarmseffekt när man drar ut den. Då jag satte mig på skivan när den var utdragen och hela bänken tippade. Rören för avrinningen kommer jag antagligen dra till framkanten av sumpen så man kan dra ut hela sumpen utan att behöva plocka loss dem. Men Returen blir lite krångligare, har ingen vettig lösning på det än att man har en unionskoppling som man helt enkelt delar på när man ska dra ut den. Flexibel Pvc är ju inte speciellt flexibel när den kommer upp lite i dimension, och risken med en vanlig slang är ju att den kommer att vecka sig med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, ja bättre och ta det säkra före det osäkra även om det känns som risken för hävarmseffekten minskar avsevärt när det kommer lite tyngd på bänken.

Helt klart ett litet bekymmer, det smidigaste vore ju om man kunde dra ut sumpen utan att behöva bryta flödet. Jag har själv aldrig används flexibel PVC men det är säkert som du säger.

Men du tror inte att det skulle gå att göra någon fast installation med flexibel PVC, den behöver ju inte flexa spec. mkt utan bara den längden som sumpen ska dras ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jovisst hävarmseffekten kanske inte blir stor med lite tyngd på bänken, men det behövs inte mycket heller för att det ska bli någon snebelastning någonstans.

Det bästa vore ju helt klart att kunna dra ut sumpen utan att bryta flödet, ska man bara kunna dra ut den en liten bit kanske det fungerar med flexibel pvc, men min sump är utdragbar 70 cm. Det kanske kan fungera om man har en intern returpump som hänger i flexibel pvc i bortre änden av sumpen så kan man ju dra ut iallafall dra ut sumpen hela sumpens bredd innan man måste koppla bort något. Mitt problem är väl i detta att jag använder en extern returpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ledsen att jag kapade din tråd lite men utdragbar sump är intressant för mig då jag själv ska börja konstruera en ny bänk nu.

Ingen fara alltid intressant att bolla lite idéer då jag själv har kliat mig lite i huvudet hur man ska lösa det för att få det så praktiskt som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Sådär, semestern slut och dags att återgå till arbetet. Fick en hel del gjort med burken ett par dagar iallafall.

Burken är färdiglimmad, fixat lite revpelare samt luckor på bänken har lite rördragning kvar att göra men annars så börjar det bli otäckt nära uppstart :)

Luckorna fick bli frostad plexiglas tycker det gav en rätt schysst look när man tände sumpbelysningen, slänger upp ett par halvtaskiga bilder.

post-3690-14468930395231_thumb.jpg

post-3690-14468930395464_thumb.jpg

post-3690-14468930395678_thumb.jpg

post-3690-14468930395893_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...