Gå till innehåll

Lagning av Vortech MP10


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag kom över en Vortech MP10 till ett mycket fördelaktigt pris nyligen! Som vanligt när jag lyckas fynda grejer är det något redigt fel på saken dock ;-) Tack vare en mycket trevlig säljare så fick jag massa godis med dock. Jag köpte pumpen som ett projekt och en chans att få bekanta mig med dessa pumpar som normalt ligger precis utanför min budget.

Vortech pumparna är coola grejer tycker jag, deras stora attraktion ska väl vara att de har motordelen av pumpen utanpå akvariet och enbart propellern med skydd inne i karet. Det gör att de var väldigt lite anspråk i utrymme, en annan stor grej är att de är styrbara.

Det som gör mig så begeistrad av dessa pumpar är dock de egenskaper som följer med att motorn sitter torrt. Istället för att försegla och skrämma in den stackars styrningen och spolen i ond tråkig epoxi så kan man faktiskt skruva isär hela Vortech motorn in i minsta detalj! Den arbetar även med lågspänning vilket gör att elektrikerna är mycket mer öppna och tillmötesgående med hjälp och idéer än vad de är om man nämner 220 volt i något sammanhang. Det gör även att man troligtvis inte dör om något går heltokigt, bara pumpen :-)

När jag fick hem pumpen var det två uppenbara problem. Två av skruvarna hade fått en makeover på skruvhuvudena och såg ut att kräva en mejsel med ett helt cirkulärt huvud, problem två var att pumpen inte fungera. Eller jo, den fungera visst, lite ibland. Men mycket temperamentsfullt. Den lät även ganska illa när den snurra.

Skruvarna löste jag med vilja och lite våld. Den ena skruven hade lite, lite spår kvar från ett stjärnskruv spår. Så en skarp flatmejsel gjorde att den kunde öppnas. Den andra skruven var den som höll fast magnetdelen som driver rotorn utanpå motorn. Men det gick greppa i skivan och skruva lite försiktigt med en flatmejsel från andra sidan motorn direkt på magneten som spolen innuti driver. Då fick jag loss skruven och sedan kunde en ordinarie mejsel faktiskt fortfarande driva ut skruven.

Oljudet tolka jag som att lagren var taskiga, ett ökänt problem på dessa pumpar. Dessutom snurra inte magnetskivan så fint heller vilket stödde denna teori. Att den fungera bara ibland kändes som ett typiskt glapp fel. Problemet med dessa är alltid att hitta de...

Jag fick isär motorn till sist och kunde kika in, efter ett tag hitta jag felet.

post-5646-14468929758416_thumb.jpg

På något sätt hade en del av spolen lyckats hamna mellan väggen och magnetkärnan som i sin tur skavt sönder, när jag pilla på den gick den av helt. Jag tror detta är orsaken i felet på pumpen.

Sladden som bygger upp spolen är koppartråd, koppar är lätt att sätta ihop med lite lödtenn. Men ett besvär här är att tråden är emaljerad. Det finns säkert någon bra metod för att få bort emaljen. Stig här på guiden har nog säkert bra tips, han verkar ju ha erfarenhet att linjära transformatorer bland annat den lyckosten och de brukar nog nästan alltid använda sådan här tråd i sina spolar. Hur som så tog jag helt enkelt och värmde tråden i ändarna av tråden tills emaljen gav sig och då kunde jag löda på en skarvbit annan emaljerad koppartråd.

post-5646-14468929758068_thumb.jpg

Detta påverkar säkert egenskaperna lite för spolen men om det är märkbart vet jag inte. Om det är det kommer nog någon att skriva det illa kvickt :-)

Det ena lagret var helt ok, men det andra var hemskt. Det bästa är nog att köpa nya lager men jag knäppte upp det trista och smorde in det istället. Så snål är jag! Fungera tillfredställande efter operationen faktiskt.

post-5646-14468929758253_thumb.jpg

Skruvarna gjorde jag om till spårskruvar med en bågfil. Den grövre skruven blev riktigt bra. Den andra råka jag såga lite för vigoröst i men den gick skruva i igen iaf som tur var. Kan man skaffa det skulle jag helst vilja ha nya skruvar dock.

post-5646-14468929758798_thumb.jpg

Med det så var motordelens elektriska klart. Men jag kan inte köra pumpen tyvärr då rotorns magnet nog inte såg ut såhär från fabriken.

post-5646-14468929758627_thumb.jpg

Men de går köpa nya, jag tror Drakfisken är den billigaste här i Sverige. Ecotech själva har väldigt bra pris på rotorn i och för sig men tyvärr kommer det säkert till massa otrevliga fraktkostnader och liknande(moms...) om de ens vill skicka den till mig så jag får nog köpa för svenska priser i slutändan.

... Om motorn fungerar?

23hKjoUwMhc

:-) Peppar peppar, men får se om den håller i längden...

Slutligen vill jag rikta ett tack åt er fegisar innan mig som inte våga köpa pumpen så att jag fick den ;-)

post-5646-14468929758967_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får väl säga varsågod då jag var en av fegisarna. ;)

Känner jag mig själv så hade jag dock gett upp tidigare än dig, så valet var nog rätt för min del. :)

Fast styrningen hade jag iofs kunnat fippla lite med till andra pumpar, det hade varit lite intressant...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, tackar. Ja kontrollern är intressant! Jag har inte öppnat den själv ännu ens faktiskt. Men den är nog lite fancy iaf, den har en multiledare till motorn bland annat så det är inte en enkel spänning bara som sänds ut. Det är ett kretskort i pumpen med som gör något... Men jag vet inte vad faktiskt. Jag hade funderingar på att adaptera den för min Resun pump om allt sket sig men jag tror man behöver bearbeta den mer än att bara kapa sladden och byta kontakt dessvärre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är smart, låter inte alls tokigt.

Min isolering med eltejp lämnar verkligen något att önska kände jag själv. Men det var vad jag hade inom en meters avstånd. Antagligen kommer jag skruva isär motorn igen och byta lagren om den verkar fungera tillfredställande och då ska jag försöka ordna en bättre isolering. Lite smältlim kanske med kan fungera. Det är lätt att pilla bort igen om det behovet skulle uppstå.

Det som är mest synd med motorn nu är att den inte kan köras i möblerade rum. Den för ett våldsamt oväsen när den drar på :-) Så att byta lagren är nog ett krav. Det finns bra guider om man söker för att öppna pumparna och byta lagren. Ska se om de kan hjälpa hitta lager på nätet annars kan jag kanske gå ner till momentum och kolla om de kan assistera...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det tror jag inte. Jag har ju ingen fungerande våtdel ens så jag kör min torrdel separat när jag testar den. Det är nio sladdar tror jag, ett par går till spolen och ett till par går till någon annan sändare som sitter brevid spolen. Kanske en värme sensor. Fem går till kretskortet men vad de faktiskt gör vet jag inte än. Men kontrollern känner av när inte motorn går tex, det gör den så någon form av mätare finns nog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...