Gå till innehåll

värme varning


Iceaxeon

Rekommenderade inlägg

Tjena alla.

Så här i sommartider blir det som bekant varmt i burkarna. Hur bra funkar dessa fläktar man kan köpa tex grotech har en variant med 6 fläktar som man kan fästa på akvariekanten. Är det någon som har den? VaD gör ni andra under dessa månader. Har en massa petflaskor som man får byta stup i kvarten och min andra hälft uppskattar inte dessa då de av någon anledning tycks ta upp för stor plats i frysen.

Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tekniken bakom fläktarna är att man blåser luft över vattenytan. Om den är torrare än 100 % luftfuktighet i det mikroområde som är mellan vattenytan och luften så ökar den avdunstningen. Avdunstning kräver energi (sk ångbildningsenergi). Denna energi tas från värmeenergin i vattnet. Vattnet blir kallare. Ju närmare 100 % luftfuktighet din blåsta luft ligger - desto sämre effekt av fläktarna. En regning dag kan därför ge ett varmare kar än en solig dag. Uppvärmd rumsluft eller AC reglerad luft är normalt torrare än uteluft. Detta gör att när jag låter fläktar blåsa överskottsvärmen från mina LED armaturer (30 - 40 grader varm luft) på min vattenyta så får jag normalt en avkylning av akvariet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid vilken temperatur börjar det bli "farligt"?

Normalt sett så skulle jag säga kring 30 grader. Men det beror till stor del på vad akvariet är vant vid och hur snabbt förändringen sker. Jag har haft 34 grader i karet utan att se någon större skada.

Men nu kör jag energisnåla pumpar, LED belysning och akrylakvarium som isolerar från yttre värme... är tvungen att ha doppvärmare för att hålla karet kring 26 grader. Helt underbart! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har köpt en AC på blocket för några hundringar (typ 600:-), så nu har vi en konstant temp i hela akvarierummet :).

Hade även en ide om att bygga om en kylväska till något användbart, men tror själva kylelementet är lite klent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SVINDYRT! med akcariefläktarna. Kolla på vilken datornbutik som helst (inet.se, dustin.se, komplett.se) efter hårddiskkylningar eller grafikkortskylningar. Där har de 3 fläktar som sitter ihop för en bra mycket mindre slant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, principen är att du får luftflödet precis över ytan där det gör mest effekt.

Tänkte på en sak till. Laminär fläkt... Blir det bättre med ett sånt flöde än med en vanlig fläkt som ger mer turbulent flöde?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju säga att jag jagar kylare i dagens läge till mitt Redsea 500 s-line för värmen blir för tok för hög.

Har precis lagt ca 50.000 kr på kar och tillbehör och ska behöva lägga ca 8000kr till på en kylare :(

Jag funderar på att beställa en JAD kylare, någon som har erfarenhet av den?????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag valde en portabel AC i stället för kylare. Det fina med en portabel AC är att hela rummet blir svalare och har man en led belysning som är beroende av kraftig kylning så fungerar det super med AC, mina leds har 8 grader lägre temperatur och akvariet är 3,5 grader lägre. Min AC går på steg 1 av 3 och den klarar att hålla en hyfsat jämn temperatur, akvariet stiger ca 1,2 grad över dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag behöver inte kyla akvariet direkt med fläktar den lägre omkringliggande temperaturen håller ner temperaturen och då avdunstar det mindre = mindre osmos vatten måste göras ,, bara en massa plus tycker jag,, min AC drar visligen 700W på steg 1 men det är inte mycket mer än vad en kylare till akvariet drar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...