Gå till innehåll

Skyhögt ammoniak i nystartat akvarium utan fisk


Fishtank

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har ett nystartat akvarium som har varit igång i ungefär en månad. Cirka 25 dagar.

Det har stått igång med belysning, pumpar, levande sten osv under hela uppstartsprocessen hittills.

Idag fick jag hem mina vattentester efter en försenad leverans. Har endast kunnat mäta salthalt och temperatur tidigare, men tänkte att det skulle räcka under denna uppstartsprocess med endast levande sten i.

Idag när jag mätte fick jag fram följande:

Temperatur: 26

Dens: 1.022

pH: 8.3

KH: 10

Nitrit: 0

Nitrat: 0.07

Ammoniak: 0.5 (!)

Har jag uppfattat detta resultat helt fel eller är det ett skyhögt värde av ammoniak i mitt akvarium?

NH3-NH4 Ammonia/Ammonium 0,5mg/l (ppm)

Tog en bild från ett liknande "test chart". Mitt är med runda cirklar som man sätter vattenröret på och läser av färgen. Men färgen är densamma.

Köpte ett Tropic Marin Expert Testset.

post-7012-14468929768413_thumb.jpg

Vad har jag gjort fel? Hur kan jag åtgärda detta?

Karet är endast belastat med levande sten och jag har inga fiskar i.

Min misstanke på det som kan ha gått snett är att jag lagt ner den levande stenen för tidigt när vattnet varit nyblandat och alldeles för "kemikaliskt" för att den levande stenen skulle trivas. Trots att jag låtit vattnet stå 2 dygn före sten tillsattes.

Vilket i sin tur kan ha lett till att en massa bakterier i stenen har dött och på så vis blivit till ammoniak.

Stenen ser dock ut att "trivas" och idag såg jag att det börjat bildas kalk på den. Dvs lilafärgade kalkavlagringar.

Så mina frågor lyder:

Vad kan jag göra för att åtgärda detta?

Har redan påbörjat cirka 15% vattenbyten.

Är detta ett "ok" värde för nystartade akvarium som sedan kommer att ordna sig med tiden då bakteriekulturen stabiliserat sig?

Bör jag köpa några tillsatser till vattnet som bakteriekulktur? Och i så fall vilken?

240 liters akvarium, kranvatten (spolas länge och kallt för att sedan prepareras med Aqua Safe för att ta bort eventuell koppar osv), Hi-tec reef salt. (Det där saltet som levereras i 2 påsar. En med salt och en annan blå påse med spårämnen)

Är förövrigt missnöjd med det saltet då det färgar vattnet blått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte gjort något fel.

Ammoniumvärdet är vanligt i uppstartsfasen och sjunker av sig själv senare. Men det går fortare med hjälp av startbakterier.

Det finns många fabrikat som jag tror fungerar ungefär lika bra. Bakterierna klarar både söt- och saltvatten.

Använd inte Aqua Safe eller liknande. Skummaren flippar ur fullständigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en osmps om du vill vara säker på renast möjliga vatten att utgå ifrån.

Själv kärde jag jbl denitrol (den enda kemiska produkten från jbl som jag är nöjd med) från uppstart och hade aldrig någon spik i amonium eller nitrit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

0 i nitrit - 0,5 i ammonium (inte ammoniak!) - ganska så otänkbart i min värld. Med ditt pH och temperatur så motsvarar det ca 0,1 - 0,15 i fri ammoniak -> skulle medföra en helt död burk. Jag tror att du har ett felvärde på ammoniumet. Det är en mätmetod som ofta leder till felaktiga värden med akvariumprodukter. Metoderna att mäta nitrit är dock ganska tillförlitliga - även med hobbyprodukter. Jag tror att ditt ammoniumvärde är felaktigt. Enligt min erfarenhet följs ammonium och nitrit åt - finns det ena (utom de första 2-4 dagarna då ammonium kan agera självständigt) så finns också det andra. Nitritmätning är för mig det bästa sättet att se om det finns ammonium i vattnet. Kranvatten eller inte (om det inte är kraftigt klorerat - men å andra sidan har du användt Aqua Safe så klor bör inte vara något problem) spelar ingen roll här.

Några frågor. Har du mätt någon nitrit tidigare? Har du ngt annat akvarium igång? (sött eller salt spelar ingen roll). Ser du ngt levande i karet?

Beroende lite på svaret så finns det olika handlingssätt. Men stoppa vattenbytena och ta ett steg tillbaka - det är ingen panik.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte gjort något fel.

Ammoniumvärdet är vanligt i uppstartsfasen och sjunker av sig själv senare. Men det går fortare med hjälp av startbakterier.

Det finns många fabrikat som jag tror fungerar ungefär lika bra. Bakterierna klarar både söt- och saltvatten.

Använd inte Aqua Safe eller liknande. Skummaren flippar ur fullständigt.

Jag kör inte med skummare ännu.

Har riktat utblåset från ytterfiltret till att "piska" sönder vattenytan, och vid oljebildning har jag använt mig av tidningspapper. Dvs bara lagt tidningspapper på ytan i 3-4 sekunder så att den blir blöt och på så vis suger upp den oljiga beläggningen.

En bunke som fångar upp beläggningen med ytspänning fungerar lika bra det med.

Men på vilket sätt gör Aqua Safe att skummaren flippar ur?

Köp en osmps om du vill vara säker på renast möjliga vatten att utgå ifrån.

Själv kärde jag jbl denitrol (den enda kemiska produkten från jbl som jag är nöjd med) från uppstart och hade aldrig någon spik i amonium eller nitrit.

JBL Denitrol, ett namn att komma ihåg då det bär av till affären :)

0 i nitrit - 0,5 i ammonium (inte ammoniak!) - ganska så otänkbart i min värld. Med ditt pH och temperatur så motsvarar det ca 0,1 - 0,15 i fri ammoniak -> skulle medföra en helt död burk. Jag tror att du har ett felvärde på ammoniumet. Det är en mätmetod som ofta leder till felaktiga värden med akvariumprodukter. Metoderna att mäta nitrit är dock ganska tillförlitliga - även med hobbyprodukter. Jag tror att ditt ammoniumvärde är felaktigt. Enligt min erfarenhet följs ammonium och nitrit åt - finns det ena (utom de första 2-4 dagarna då ammonium kan agera självständigt) så finns också det andra. Nitritmätning är för mig det bästa sättet att se om det finns ammonium i vattnet. Kranvatten eller inte (om det inte är kraftigt klorerat - men å andra sidan har du användt Aqua Safe så klor bör inte vara något problem) spelar ingen roll här.

Några frågor. Har du mätt någon nitrit tidigare? Har du ngt annat akvarium igång? (sött eller salt spelar ingen roll). Ser du ngt levande i karet?

Beroende lite på svaret så finns det olika handlingssätt. Men stoppa vattenbytena och ta ett steg tillbaka - det är ingen panik.

MVH Lasse

Okej. Testet säger sig att mäta både ammonium och ammoniak. Men som jag har förstått det så är det endast ammoniak som är farligt för fiskar?

Nej, gårdagens mätning var den första jag gjort i akvariet.

Jag sätter mig ned och påbörjar en ny mätning på Nitrit, nitrat, ammonium/ammoniak och så återkommer jag här med resultatet.

Har tyvärr inget annat akvarium att kunna testa på här. Kan dock bege mig till en vän och testa hans akvarievatten (sötvatten) för att se om testet skulle ge liknande utslag på NH3-NH4.

Och om inte annat även testa en hink med nyblandat vatten som jag har stående här för att se vad det ger för utslag.

När det kommer till frågan om jag har något levande i akvariumet så är det inget jag ser just nu. Förutom då alger på både glas, levande sten och i sanden. Som jag har förstått det så måste väl alger vara ett tecken på att jag har levande bakterier i mitt akvarium?

Tack för alla era svar så länge! Det uppskattas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var förvirringen total.

Gjorde nya vattentester nu, på nyblandat vatten i en hink som stått över natten.

Fyllde hinken med kallt vatten samt Aqua Safe igår och lät stå över natten. Idag blandade jag färdigt hinken med salt och lät stå någon timme.

Gjorde sen vattentester på akvariet samt det nyblandande.

Akvarievatten:

Nitrit 0 mg/l

Nitrat 0.02 mg/l

Ammonium 0.5 mg/l (ppm)

Nyblandat vatten:

Nitrit 0 mg/l

Nitrat 0 mg/l

Ammonium 1.0 mg/l (ppm)

Så det nyblandade vattnet visade en mycket mörkare nyans, och vid avläsning visade att det har ungefär dubbelt så mycket ammonium än akvarievattnet.

Vad ska jag tro om detta?

Blev såklart lättad över att akvarievattnet inte innehåller lika mycket ammonium som mitt nyblandade vatten, men är mitt test felaktigt?

Eller bör jag helt enkelt överväga att flytta för att undvika mitt kranvatten? ;)

Nu vet jag inte vad reningsverken stoppar i, men 1.0 mg/l ammonium låter väl lite over the top?

Vilka slutsatser kan dras av detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ring och fråga om de använder amoniumsulfat i samband med kloreringen. Det brukar göras men 1 ppm är kraftigt. Jag lutar åt att du inte kan lita på din test. Ta och testa direkt på kranvattnet (sötvatten). fyll upp en hink och ta ett test därifrån. Efter det så lägger du i lite aqua safe i hinken, blandar om och ta ett nytt ammoniumprov efter en halvtimme.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ring och fråga om de använder amoniumsulfat i samband med kloreringen. Det brukar göras men 1 ppm är kraftigt. Jag lutar åt att du inte kan lita på din test. Ta och testa direkt på kranvattnet (sötvatten). fyll upp en hink och ta ett test därifrån. Efter det så lägger du i lite aqua safe i hinken, blandar om och ta ett nytt ammoniumprov efter en halvtimme.

MVH Lasse

Sätter genast igång med detta test.

Återkommer inom en timme med resultat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ring och fråga om de använder amoniumsulfat i samband med kloreringen. Det brukar göras men 1 ppm är kraftigt. Jag lutar åt att du inte kan lita på din test. Ta och testa direkt på kranvattnet (sötvatten). fyll upp en hink och ta ett test därifrån. Efter det så lägger du i lite aqua safe i hinken, blandar om och ta ett nytt ammoniumprov efter en halvtimme.

MVH Lasse

Då ska vi se här!

Test med endast kranvatten

Ammonium 0.1 - 0.2 mg/l (ppm)

Vatten med Aqua Safe

Ammonium 0.2 mg/l (ppm)

Vatten med endast Salt

Ammonium 0.5 mg/l (ppm)

Använder Hi-Tech Reef Salt

Nu vet jag inte alls vad jag ska tyda av dessa resultat.

Inte kan väl saltet innehålla ammonium.

Sen så blir ju resultatet väldigt "mjölkigt" till skillnad från när man endast testar sötvatten med eller utan Aqua Safe.

Kan detta ha någon inverkan på mina resultat? Med sötvatten så blir ju testen mycket genomskinligare och kan på så vis få en ljusare nyans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad läser du av i för ljus. Tester generellt verkar finka bäst att avläsas i dagsljus, dvs runt 6500 K. Vanligt varmvitt glödlampsljus kan ställa till det ibland - det är min erfarenhet.

Har stått vid ett fönster där det har varit relativt ljust samt med tänd takbelysning på.

Kan det vara så att färgen som finns i Aqua Safe samt i mitt Salt (färgar vattnet svagt blått) kan ha inverkan på testen? Vattnet ser dock genomskinligt ut i testbehållare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orsaken varför jag ville att du skulle göra ett prov med aqua safe är att aqua safe blockerar och tar bort fritt ammonium. Eftersom du inte får något ändrat värde med aqua safe i så tror jag att du kan slänga testen. Givetvis påverkar färgen i ditt vatten avläsningen men då tror jag mer på att ditt blåfärgade salt är boven.

Jag är ganska säker på det är din test som spökar.

Jag skulle gjort som föjer i detta fall

Sätt igång skummaren - den luftar och driver iväg gaser (vilket ammoniak är). Låt pumpar peka mot ytan - ökar också gasutbytet. Skaffa en tålig fisk som är invand och i god kondition. Gör en lösning fusknitriveck. Ta någon näve ogödslad ytjord (från någon skogsbacke). Blanda i det i ett par liter vatten. Sila genom ett kaffefilter. Ställ den filtrerade lösningen (någon liter) i kylskåpet. Sätt till mellan 30 och 50 ml av denna lösning varje dag i tre veckor. Stoppa i fisken efter någon dag med bakterielösningen. Mata första veckan med högst 5-10 djupfrysta vuxna artemia var tredje dag. 2:dra veckan matar du med samma mängd varannan dag, tredje veckan varje dag. Efter tre veckor är det cyklat (om det inte är det redan nu). Detta är den försiktiga metoden.

Släng ammoniumtesten. Skall du testa något så testa nitriten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orsaken varför jag ville att du skulle göra ett prov med aqua safe är att aqua safe blockerar och tar bort fritt ammonium. Eftersom du inte får något ändrat värde med aqua safe i så tror jag att du kan slänga testen. Givetvis påverkar färgen i ditt vatten avläsningen men då tror jag mer på att ditt blåfärgade salt är boven.

Jag är ganska säker på det är din test som spökar.

Jag skulle gjort som föjer i detta fall

Sätt igång skummaren - den luftar och driver iväg gaser (vilket ammoniak är). Låt pumpar peka mot ytan - ökar också gasutbytet. Skaffa en tålig fisk som är invand och i god kondition. Gör en lösning fusknitriveck. Ta någon näve ogödslad ytjord (från någon skogsbacke). Blanda i det i ett par liter vatten. Sila genom ett kaffefilter. Ställ den filtrerade lösningen (någon liter) i kylskåpet. Sätt till mellan 30 och 50 ml av denna lösning varje dag i tre veckor. Stoppa i fisken efter någon dag med bakterielösningen. Mata första veckan med högst 5-10 djupfrysta vuxna artemia var tredje dag. 2:dra veckan matar du med samma mängd varannan dag, tredje veckan varje dag. Efter tre veckor är det cyklat (om det inte är det redan nu). Detta är den försiktiga metoden.

Släng ammoniumtesten. Skall du testa något så testa nitriten.

MVH Lasse

Tack för ett så utförligt svar och med en lösning på problemet. :)

Jag har ännu ingen skummare, utan brukar ta bort den oljiga ytan på vattnet på annat sätt, men beställer mig en snarast.

Något tips på en bra skummare för ett 240 liters? Har siktat in mig lite på denna: http://www.pwss.se/product.php?productid=5635&cat=519&page=1

Just nu så kör jag med 3 stycken pumpar. En som är riktad mot botten för att få bra cirkulation där. En streamer riktad mot levande stenen samt en pump som är mer riktad uppåt ytan.

Samt att utblåset på ytterfiltret ständigt piskar sönder ytan. Så jag tror att vattnet får bra med syre. Dessutom så har jag höjt upp lysrampen några cm och ställt en stor golvfläkt riktad över ytan som är tänkt att blåsa bort värmen från lysrören nu såhär på sommaren.

I morgon blir det att bege sig ut i skogen och hämta lite jord och sätta igång med denna "fusknitritveck". Intressant metod :) Vad gör den för något?

Blir nog till att köpa mig en annan sorts test för att kolla ammonium, då jag tycker att det var så jädra svåravläst när de gulgröna nyanserna mellan olika värden var så lika.

Tack så mycket för alla era svar! Vad skulle jag göra utan saltvattensguiden? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen erfarenhet av skummaren, men jag känner en viss skepsisism mot påhängsskummare... Du verkar inre ha nån sump, men det finns lösningar med in tank-skummare som du kanske skall kolla på... Tunze tex.

Fusknitriveck gör samma som denitrol, dvs tillför bakterier så att du får igång nitrifikationen fortare. Funkar nog skitbra, men personligen skulle jag nog vilja vra väldig säker på vad jorden jag tog varit med om de senaste 50 åren.... Har man otur har bågon hällt något olämpligt precis där man tar jorden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du igång ett ytterfilter med filtermaterial så tror jag att ditt vatten är cyklat, dvs nitrifikationen är igång. Orsaken varför jag frågade om du hade ett annat akvarium igång var att jag i så fall bett dig ta lite filtergrums från det för att lägga ner i ditt akvarium varje dag samma effekt som fusknitriveck, kommersiella bakterielösningar (vart kommer de ifrån - kan det vara så att de tas från reningsverksslam möjligtvis :)) och annat som tillför bakterier.

@ Blåbert - hur tror du vi startade sött och saltakvarier förr i tiden - innan bakterieprepparat fanns att köpa? Vet inte hur många kar (inklusive hela ålodlingar) jag startat på detta sätt utan problem

I en uppstart är, enligt min mening, ett ytterfilter eller innerfilter med normala filterlösningar (skummgummi, biobollar och annat) ett utmärkt verktyg för att få igång akvariet att fungera bra. Senare - om man börjar köra med organisk kolkälla - så bör man rengöra framförallt skummgummi - ofta eftersom man får en koncentrerad bakteriefilm i dem som kommer att öka koldioxidtillförseln. Faktum är att det får man även utan filter - filtren hjälper till att koncentrera bakterierna och genom att de fångar upp dem är det lätt och effektivt att exportera ut näring. Utomlands tillhör biologisk filtrering en av de viktigaste hjälpmedeln (se alla de paketlösningar som finns från Aqua-Medic, Red Sea och andra) - här i Sverige är det fy-fy av någon anledning. Att placera LS i ett ytterfilter (som är ett av de råd du kommer att få) är för mig meningslöst. LS är inget bra substrat för varken nitrifikation eller nedbrytningsbakterier. För solitt. Men har du ett ytterfilter så skall det vara bra strömning igenom det - desto högre - desto bättre.

Använder man biobollar så skall man ha ett ordentliggt flöde över dem så bakteriefilm inte tillåts växa ordentligt på dem, samma grundtanke som är med sk biopellets. skulle jag köra med biopellets så skulle jag persionligen efter den reaktorn sätta till ett kraftigt skummgummifilter som rengörs varje till varannan dag - bra sätt (och mycket effektivare sätt än skummare) att plocka ut näring.

Min "bottom line" angående ammoniumtester - släng inga pengar på dem - de är för dåliga för detta och ger ofta mer problem än vad de löser.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Blåbert. Jag utgår från att de som ber om råd på dessa sidor inte är fullständiga idioter utan kan tänka själva. Tar du jord från en opåverkad skogsbacke så är det lika riskfritt som att köpa en bakteriekultur. Dessa är oftast framtagna på samma sätt (det är i ytjorden som dessa bakterier finns eller från slammet i reningsverk. Skall du ha en så ren nitrifikationsstam som möjligt är syresatt mager ytjord bland de bästa ställena som kan tänkas). Sedan är det inte för 25 år sedan som denna metod användes - jag med flera använder den än idag. Har än så länge inte hört om ngt bakslag med denna metod.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har säkert rätt, men det är ju snudd på paradoxalt att vi dels skall misstro vårt kranvatten (även om du kör med det @lasse) och ha ett väldigt petigt synsätt på föroreningar i stort, och i nästa sekund ösa i ett avrinn från okänd jord i burken....

Köart att folk handlar med sunt förnuft, men det brister inland det också, så kag såg en risk pch ville föagga för den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag misstror inte vårt kranvatten utan försöker avgöra från fall till fall om man kan använda kranvatten eller inte beroende på vad som ingår. Det är märkligt att vi inte har samma förtroende för en köpt produkt som står under livsmedelsförordningen och där det finns krav på innehållsförteckning som vi har för köpta produkter som inte står under någon förordning alls. I detta fall med silage från jord så rör det sig om små mängder under en begränsad period så eventuellt farliga ämnen kommer att ligga långt under mätbara nivåer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du i ytterfiltret? Och hur stort är det?

I mitt ytterfilter har jag endast "skum" filtermaterial. Använder detta för att få bakterierna att frodas i skummet, filtrera bort löst material i vattnet samt få fart på ytvattnet.

Storlek: 6,3 liter.

Har du igång ett ytterfilter med filtermaterial så tror jag att ditt vatten är cyklat, dvs nitrifikationen är igång. Orsaken varför jag frågade om du hade ett annat akvarium igång var att jag i så fall bett dig ta lite filtergrums från det för att lägga ner i ditt akvarium varje dag samma effekt som fusknitriveck, kommersiella bakterielösningar (vart kommer de ifrån - kan det vara så att de tas från reningsverksslam möjligtvis :)) och annat som tillför bakterier.

@ Blåbert - hur tror du vi startade sött och saltakvarier förr i tiden - innan bakterieprepparat fanns att köpa? Vet inte hur många kar (inklusive hela ålodlingar) jag startat på detta sätt utan problem

I en uppstart är, enligt min mening, ett ytterfilter eller innerfilter med normala filterlösningar (skummgummi, biobollar och annat) ett utmärkt verktyg för att få igång akvariet att fungera bra. Senare - om man börjar köra med organisk kolkälla - så bör man rengöra framförallt skummgummi - ofta eftersom man får en koncentrerad bakteriefilm i dem som kommer att öka koldioxidtillförseln. Faktum är att det får man även utan filter - filtren hjälper till att koncentrera bakterierna och genom att de fångar upp dem är det lätt och effektivt att exportera ut näring. Utomlands tillhör biologisk filtrering en av de viktigaste hjälpmedeln (se alla de paketlösningar som finns från Aqua-Medic, Red Sea och andra) - här i Sverige är det fy-fy av någon anledning. Att placera LS i ett ytterfilter (som är ett av de råd du kommer att få) är för mig meningslöst. LS är inget bra substrat för varken nitrifikation eller nedbrytningsbakterier. För solitt. Men har du ett ytterfilter så skall det vara bra strömning igenom det - desto högre - desto bättre.

Använder man biobollar så skall man ha ett ordentliggt flöde över dem så bakteriefilm inte tillåts växa ordentligt på dem, samma grundtanke som är med sk biopellets. skulle jag köra med biopellets så skulle jag persionligen efter den reaktorn sätta till ett kraftigt skummgummifilter som rengörs varje till varannan dag - bra sätt (och mycket effektivare sätt än skummare) att plocka ut näring.

Min "bottom line" angående ammoniumtester - släng inga pengar på dem - de är för dåliga för detta och ger ofta mer problem än vad de löser.

MVH Lasse

Idag så for jag till min lokala affär och köpte uppstartsbakterier till marina akvarium. Tänker köra med detta i varje vattenbyte några veckor framöver. Dock så var flaskan jävligt dyr så blir till att fylla en flaska med filtrerad jord när flaskan tar slut istället.

Passade även på att köpa mig 2 stycken clowner som verkar stortrivas i akvariet för att få igång bakterierna ännu mer. Dessa kommer att snålmatas med artemia.

Angående ammoniumtesterna. Om jag skiter i att använda dem och istället håller koll på nitrit/nitratvärderna. Och om dessa ser bra ut, så kan jag anta att ammoniumvärdet är bra likaså?

Tack så mycket för eran hjälp hittills :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det verkar som om du gör alldeles för mycket. Jag skulle bara låta akvariet stå efter det att du hällt i startbakterierna. Utan ljus men med filtret - pumpen igång.

Inga vattenbyten - inget tricksande. Bara låta bakterierna gör sitt jobb. Inga tillsatser - bara låta naturen ha sin gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att om du läser nitrit - då har du också ammonium/ammoniak. Nitraten är slutprodukten på nitrifieringen så om du inte läser nitrit och läser nitrat så fungerar det som det skall. Sedan - för att göra det lite värre så kan man inte lita på nitratvisningen heller. Speciellt om du läser nitrit - då får du felaktiga värden på nitrat.

Bakterikultur skall du ge varje dag tycker jag, blanda metoderna.

Håller med Stig - gör inga vattenbyten de första tre veckorna, men sätt i bakterier varje dag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...