Gå till innehåll

Skyhögt ammoniak i nystartat akvarium utan fisk


Fishtank

Rekommenderade inlägg

Jag tycker det verkar som om du gör alldeles för mycket. Jag skulle bara låta akvariet stå efter det att du hällt i startbakterierna. Utan ljus men med filtret - pumpen igång.

Inga vattenbyten - inget tricksande. Bara låta bakterierna gör sitt jobb. Inga tillsatser - bara låta naturen ha sin gång.

Okej. Ja, nu får det stå såhär i 3 veckor med samma vatten och bakteriekultur tillsatt varje dag. Då kommer förmodligen fiskarna och bakterierna att göra sitt.

Lär dock ha ljuset igång för fiskarnas skull.

Min erfarenhet är att om du läser nitrit - då har du också ammonium/ammoniak. Nitraten är slutprodukten på nitrifieringen så om du inte läser nitrit och läser nitrat så fungerar det som det skall. Sedan - för att göra det lite värre så kan man inte lita på nitratvisningen heller. Speciellt om du läser nitrit - då får du felaktiga värden på nitrat.

Bakterikultur skall du ge varje dag tycker jag, blanda metoderna.

Håller med Stig - gör inga vattenbyten de första tre veckorna, men sätt i bakterier varje dag.

MVH Lasse

Aha, så om jag har förstått detta rätt nu:

När man har nitrit, så går det i hand i hand med ammoniak/ammonium. Nitrat är därefter ämnet som blir kvar när ammoniak/ammonium har bryts ned?

Då mina värden läste av 0 i nitrit, men lite i nitrat så betyder detta att denna "nedbrytningscykel" fungerar?

Tack än en gång för era hjälpfulla svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nedbrytningscykeln är ammonium/ammoniak -> nitrit -> nitrat. Det första steget utförs av en bakeriegrupp som kallas nitrosomas (eller närstånde) och den andra av gruppen nitobacter. Det är autotrofa bakterier (med en autotrof organism menas en som skapar levande, organiskt material från oorganiskt material - mest kända gruppen är växter och alger. skillnaden är att nitrosomonas och nitrobacter inte använder ljus som energi utan energiskillnaderna mellan ammonium/ammoniak/nitrit/nitrat) När nedbrytningscykeln är etablerad så sker omvandlingen ammoniak/ammonium till nitrat nästan omdelbart men i startfasen blir det ofta stopp vid nitrit. Förr ansåg man att gruppen nitrobacter växte långsammare än nitrosomonas och att detta var orsaken till den sk nitrittoppen som ofta uppstår i nystartade kar. Idag så finns det viss forskning som tyder på det motsatta - nitrosomonas växer långsammare men att fritt ammonium/ammoniak inhibiterar nitrobacters förmåga att oxidera nitrit till nitrat - även om det finns tillräckligt med bakterier. Detta är orsaken till att jag vågar påstå att om det går att mäta nitrit så kan man eräkna med att man har ammonium också. detta är viktigt i ett saltvattenskar - nitrit är inte lika giftigt i saltvatten som i sötvatten (den höga kloridhalten i saltvatten hindrar att nitritjonerna tas upp via gälarna) men eftersom man har högt pH så kan det uppstå fri ammoniak om det finns ammonium i vattnet. Det är inte så trevligt.

Vitsen med en eller två fiskar i akvariet är att du får en liten ammoniumkälla som du helt styr med din matning. Du låter nitrosomonas växa till sig och gör du rätt så kommer du inte att märka någon nitrittopp alls - den är där - men inte mätbar och du får inga farliga rester av ammoniak.

Till skillnad från stig så tycker jag att du skall ha ljus men rätt så snart introducera en lämplig stor armada av rengöringsarbetare - snäckor, eremiter och annat

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ett val här.

Antingen kör man med Lasses snabbstartmetod som oftast fungerar bra eller så tar man den lugna vägen.

I och med dina konstiga vattenvärden rekommenderar jag att ta det sakta. Du löper stor risk att döda alla snäckor du sätter i om ditt uppmätta ammoniumvärde är korrekt.

Att gå mellanvägar fungerar inte. Antingen kör man Lasses snabbstartmetod eller så gör man det inte inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag utgår ifrån att ditt uppmätta amoniumvärde är fel - karet har gått i tre veckor så det är ganska otänkbart att du kan ha ammonium och ingen nitrit, speciellt som du har ett ytterfilter med skumgummi i. Jag kan dock ha fel - du måste använda ditt eget sunda omdömme.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde en ny mätning idag.

Nitrit 0 mg/l

Nitrat 5 mg/l

Ammonium 5 mg/l

Börjar misstänka att det är jag som avläser ammonium testet fel då det finns så många liknande gröna färger att välja emellan.

När jag läser av PH så blir det en färg som är lätt att tyda på skalan som finns då det är färre alternativ att välja emellan, även fast ingen av dem stämmer in till 100% när man ställer testbehållaren på avläsningspapperet.

Är dock nöjd med denna mätning då den tydligt visat att Nitriten är på 0 samt att Nitrat ger utslag.

Jag kör på Lasses metod. Startbakterier samt 2 fiskar som matas med artemia.

Men jag tar det lugnt, inga vattenbyten eller så. Fyller bara på med en liten kanna sötvatten direkt från kranen när jag ser att vattennivån börjar sjunka.

Jag skulle dock tro att akvariumet är cyclat med tanke på den senaste mätningen som gjorts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 mg/l ammonium är omöjligt - då skulle du ha två stendöda clowner - det medför vid pH på ca 8,3 att du har 0,5 mg/l fritt ammoniak.

MVH Lasse

Skrev fel, avläste 0,5 mg/l ammonium. Men tycker ändock att detta är ett för högt värde då jag inte mäter nitrit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...