Rotor Postat 8 juni 2013 Dela Postat 8 juni 2013 Har ruttnat på osmosen. Upplever att det tar mer tid att fixa med osmosvatten än resten tillsammans. Om jag skall byta 10% i veckan behöver jag ägna 4 kvällar åt att ha koll på osmosen - det är inte ok. Har väl dåligt tryck antar jag, gör i snitt 15 liter om dagen (dvs mellan att jag kommer hem och sängdax).Har kollat silikat och koppar i kranvattnet - ser bra ut med saliferts tester. Är jag korkad om jag kastar osmosen? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 8 juni 2013 Dela Postat 8 juni 2013 Har du egen brunn? Du skriver att du har 750 liter sött. Något problem med det karet under åren? Om du lyckats ha sötvattensräkor, de flesta tanganyiker och arter som Labeotropheus från Malawi utan problem så funkar det troligtvis med kranvatten för salt också. Vet du att vattnets klorerar så kan du använda ett kryddmått C-vitamin (askorbinsyra) per 20 liter vatten. Tungmetalleroch silikat kan du ta bort genom ett filter med fosfatmedia när du fyller på vatten.Är det så att du har dåligt tryck (du bör upp till över 4-5 bar) så kan du koppla en tryckstegningspump till systemet. MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 8 juni 2013 Dela Postat 8 juni 2013 Gör ett test på fosfat & nitrat på vattnet så vet du ju vad du får in! Osmos är överskattad enligt mej! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rotor Postat 8 juni 2013 Författare Dela Postat 8 juni 2013 Tack för svar!Har kommunalt vatten, oklar på klorering men det kan jag ju ringa och fråga om. Har haft det söta sedan jag flyttade till Falun för 7 år sedan, dock bara sydamerikanska ciklider. Har aldrig upplevt problem med vattnet där, men använder Tetras Aqua Safe vid byten.Skall kolla övriga värden oxo. Det lutar åt att testa i alla fall - skulle göra livet så mycket enklare./Tobbe Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 8 juni 2013 Dela Postat 8 juni 2013 Jag är ju en klar förespråkare för osmos. Tycker man slipper mycket problem med osmos, speciellt om man siktar på en mer näringsfattig miljö såsom SPS-rev.Ett tips är ju att ha automatisk avstängning på osmosen. Då kan du lätt låta den gå över natten.http://www.drakfisken.se/osmos/1593-tunze-8555-osmos-controller.htmlhttp://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1189Själv har jag köpt en rejält överdimensionerad osmos som ska göra upp till cirka 700 liter per dygn. Nu har jag inte tillräckligt med vattentryck för att komma upp i de nivåerna, men jag får ändå ut minst 300 liter per dygn utan boosterpump och det är ljuvligt att slippa vänta! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rotor Postat 8 juni 2013 Författare Dela Postat 8 juni 2013 TackFår helt klart funder på detta. Om jag skall ha osmos lär jag skaffa mig en rejälare alternativt en boosterpump.... Har ju redan magnetventil på timer för att styra topoff, dunstning. Det trista är att behöva koppla från den varje kväll för att göra vatten till veckobytena. Med styrningen kanske jag kan automatisera det oxo förstås... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 8 juni 2013 Dela Postat 8 juni 2013 Osmos är ju en rätt liten (tråkig) kostnad i samanhanget! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 8 juni 2013 Dela Postat 8 juni 2013 Ha den i badrummet och kör i badkar/dusch över natten då gör det inte så mycket om det rinner över Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 8 juni 2013 Dela Postat 8 juni 2013 Jag har en magnetventil och timer till min osmos. Den fyller 25 liter på 1,5 timmar eller lite mer på vintern (kallare vatten) och sedan slår timern av. Med en långsammare osmos ställer man bara in en längre tid. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 8 juni 2013 Dela Postat 8 juni 2013 Det finns membran att köpa på Tyska ebay, jag bytte till ett 500l/24h och det har gett en rejäl boost när det gäller vattenbyten, enklare=oftare.//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rotor Postat 8 juni 2013 Författare Dela Postat 8 juni 2013 Kul med alla svar!Känns som om majoriteten kör med osmos... av en anledning antar jag.Det skulle helt klart bli ett mindre irritationsmoment om det gick fortare att göra vattnet. Har fått lite inspiration hur jag kan bära mig åt.Superbra./Tobbe Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ove.P Postat 8 juni 2013 Dela Postat 8 juni 2013 (ändrat) Eller så köper du en osmos med bättre kapacitet denna gör drygt 2000 liter/dygn http://www.gapswater.co.uk/acatalog/GE_Merlin_reverse_osmosis_system.htmlHyfsat pris också.Jag har inte provat den själv men "diskusfolket" verkar nöjda http://www.diskusforum.se/viewtopic.php?f=19&t=6699&hilit=osmos Ändrat 8 juni 2013 av Ove.P fel länk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.