Fredrika77 Postat 10 juni 2013 Postat 10 juni 2013 Har snart haft igång mitt saltkar i 3 månader men kommer fortfarande microbubblor från skummaren. Ser ut som att det sprutar ut nere vid utblåset . Någon som kan hjälpa mig vad jag ska göra ? Det är juwel skimmer 3.0 Citera
Matthias_H Postat 10 juni 2013 Postat 10 juni 2013 har själv en sådan och har inte det problemet men har du ställt in den ? så den inte står helt öppen och skummar max ? Citera
Fredrika77 Postat 12 juni 2013 Författare Postat 12 juni 2013 Japp den är inställd . Det är micro bubblor som kommer ut nertil i utblåset . Citera
Tartaros Postat 13 juni 2013 Postat 13 juni 2013 Jag har också dem men har inte sett det problemet.Jag har dock byggt en intern sump som den sitter i så det kan vara så att jag har problemet men inte har sett det då bubblorna fastnar i sumpen Citera
Keller Postat 13 juni 2013 Postat 13 juni 2013 Jag har typ samma problem men med en Tunze 9004. Jag blir snart galen och slänger skiten. Det blir värst när man stryper luftskruven för att inte skumma så blött... vilket är störigt för jag inbillar mig att skummaren gör störst nytta när geggan man skummar upp inte bara består av vatten. Men som någon annan tipsade dig om, testa att justera luften. Citera
Fredrika77 Postat 13 juni 2013 Författare Postat 13 juni 2013 Justera luften menar du då luft skruven då ? Jag testar allt möjligt men massor av micro bubblor. Är jäkligt less på dom :/ Citera
stigigemla Postat 13 juni 2013 Postat 13 juni 2013 Prov att öppna luftskruven helt och höj skummaren så mycket att skummet blir lagom torrt. Citera
Fredrika77 Postat 13 juni 2013 Författare Postat 13 juni 2013 Öppna luftskruven helt är jag med på men hur menar du med att höja skummaren ? Citera
Keller Postat 14 juni 2013 Postat 14 juni 2013 Aha, så att vattenlinjen kommer lite längre ner på skummaren antar jag? Hmmm ska prova det. Tack för tipset Stig! Citera
Matthias_H Postat 14 juni 2013 Postat 14 juni 2013 Finns ett märke på juwelskummaren vart vattenlinjen ska ligga. Citera
Marvin Postat 14 juni 2013 Postat 14 juni 2013 Du hittar vattenlinjes märket på framsidan av skummaren, leta ovanför "insuget". Det är markerat som en våg kan man säga. Citera
Marvin Postat 14 juni 2013 Postat 14 juni 2013 Jag har moddat min Juwelskummare med lite filtervadd på båda sidor om filtret. Funkar bra för mig, slipper microbubblorna... Citera
Matthias_H Postat 15 juni 2013 Postat 15 juni 2013 Har du limmat fast skummaren med kartongbiten som följde med så sitter den på rätt nivå och så har du markering i Akvariumet var vattennivå ska ligga Max och min försöker hålla min på Max. När jag startade karet så fick jag mycket bubblor och märkte att det kom från filterhörnan för jag körde med vadd i den för jag hade så mycket partiklar i vattnet då från sanden. Juwel filtervaddet hoppas jag du tagit bort ? Det blir så tätt så det samlades luft under bubbla till ordentligt då jag tog bort de :-) har fyllt min hörna med 3 st criax och lite LS och aktivt kol så en grov filtermatta som jag tvättar en gång i veckan då jag gör vattenbyte :-) Citera
Fredrika77 Postat 15 juni 2013 Författare Postat 15 juni 2013 Japp den är fast limmad efter mallen så du menar att du har 3cirax , ls , kol och en grov filter matta istället för den blåa som följer med ? Citera
Matthias_H Postat 15 juni 2013 Postat 15 juni 2013 Dom blåa fina svamparna slängde jag bort fort blir så smutsiga fort man behöver inga filtermattor i saltvatten för man har ju LS istället :-) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.