Gå till innehåll

Mask? Parasit?


Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har en ocellaris som börjat få vitaktig, strängaktig avföring som hänger kvar en lång stund i fisken så att säga.

Någon som har ngn erfarenhet av ngt liknande eller kan ngt om parasiter eller maskar hos fiskar? (nematoder)

Finns det ngn maskmedel som man kan behandlade fiskarna med?

Är parsiter som sitter i fisken och i tarmsystemet smittsamt?

Jag använder UV (Deltec) tar den dessa parasiter också?

MVH

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag matar mina fiskar med Salifert foder (granulat), Dr Basslets foder (granulat), Sea Veggies (i flingform), OSI Marine flingor, Tetra Marine flingor, Spirulina flingor och fryst Mysis (som jag tinar och sköljer i en håv), ibland när jag matar min hummer med räka eller mussla så strimlar jag ner lite kött till fiskarna också.

Om man skall blanda vitlök i maten, kan man pressa vitlöken så att man doppar maten i vitlökssaft eller måste man få man få vitlöksbitar?

Det klyddar inte till vattenvärdena?

Skall kanske tillägga att clownen fortfarande äter bra, verkar pigg och matar sin anmemon som vanligt.

Om det är ngn invärtes parasit skall jag vara orolig för att det sprids till de andra firrarna?

Tack för svaren

Mvh

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undvik hela bitar. Jag brukar pressa några vitlöksklyftor och blanda med lite vatten som jag sedan suger upp med en spruta och sedan droppar på maten. Håll på med detta i ca 12 dagar även om symptomen upphört. Skulle tro att vitlök även funkar för invärtes parasiter eftersom båda suger blod? Ett annat tips kan vara att skaffa en flytande vitaminlösning om du inte redan har det.

Lycka till!

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitlökssaft på flingorna eller någon procent i hemblandat frysfoder.

Inälvsmask sprids oftast med en snäcka som mellanvärd så risken för smitta är nog liten om det är en vildfångad fisk. Om det däremot är en odlad har den blivit smittad i akvarium och då har vi ett annat läge. Då fungerar en av våra akvariesnäckor som mellanvärd eller så är det inte mask.

Jag hade samma fenomen på en percula några dagar men det blev bra utan åtgärder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack snälla för svaren!

Ikväll blir det mysis och Salifert granulat med extra vitlök. :)

Vitaminlösning har jag (Sera är den enda jag hittat tidigare! Finns det ngn annan bra vitaminblandning?).

Jag tror att clownen är vildfångad med tanke på storlek och hur fort den gick i "anemonen" (Ricordea sp ?).

Vi får se hur det går. Skall för övrigt försöka lägga upp lite bilder på burken så snart jag kan.

MVH

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...