Jonas74 Postat 19 juni 2013 Dela Postat 19 juni 2013 Hej jag såg ett youtube klipp där en kille använder Calcium och något som heter Alkalinity och säger också att han inte gjort vatten byte på 6månader och hans korraler ser ut som dom fått anabola i flera månader och fiskarna är feta som fan så han måste mata mycket också.Så undrar om någon vet vad det är och hur det funka Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 19 juni 2013 Dela Postat 19 juni 2013 Om du inte gör några vattenbyten är du tvungen att tilsätta kalsium, magnesium och karbonater (Alkalinity).det är så enkelt att utan vattenbyten får man manuelt tillsätta det som saltet tillför vattnet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 19 juni 2013 Dela Postat 19 juni 2013 Vanligast är nog "Balling" kemikalier som används för att hålla uppe värdena alk/ca, inget konstigt som så utan mer normal skötsel för dom flesta karen idag.Att inte byta vatten verkar vara ett mål för vissa, men i långa loppet så innebär det en del risker/problem.-Ansamling, föroreningar/kemikalier.-Brister på spårämnen som ej testas.-Kemisk obalans(den klassiska Ballingmetoden innebär att man tillsätter ett "saltfritt" salt för att balansera upp detta).Att byta vatten är inte så jobbigt och man bör göra det åtminstone ibland för karets väl.Alk/Ca tillsatser påverkar inte hur mycket matning karet tål utan de handlar om vattenrening och även vattenbyten.Sen bör man ta i beaktan vad det handlar om för koraller, mjuka koraller tål mycket mer än dom som bygger skelett och där får man betydligt mindre verkan av skippade vattenbyten och höga näringsvärden.//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jonas74 Postat 19 juni 2013 Författare Dela Postat 19 juni 2013 Jo jag förstår men om du till sättar alla ämnen som ska vara i så måste väll man byte vatten ändå i bland för allt annat skit som kommer för när man gör vatten byten så byter man ju 10% till typ 40% men gör du inget vatten byte och bara till säter ämnen så blir ju vattne slitet i slutet eller ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 19 juni 2013 Dela Postat 19 juni 2013 Ja, problemen blir bland annat dom jag beskrev, ansamling av kemikalier toxiner och skit.Det finns många udda varianter på skötsel och vissa lyckas med sånt som inte skall fungera under normala förhållanden.Därav är det viktigt att tänka på att det man normalt rekommenderar är metoder som går att replikera med ett mer förutsägbart positivt resultat.//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 19 juni 2013 Dela Postat 19 juni 2013 Visa youtube-klippet. Det har vid flera tillfällen varit på mode att inte byta vatten. Det senaste modet i kategorin kallas för "Triton"-metoden. Jag undrar varför inte Greger försöker sälja in den i sverige ... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jonas74 Postat 19 juni 2013 Författare Dela Postat 19 juni 2013 Jag ska ta fram det och skicka in det Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jonas74 Postat 19 juni 2013 Författare Dela Postat 19 juni 2013 Hittar inte det klipet nu men det är denna kille och här är lite om det jag prata om , han har massor av klipp på youtube vissa bra och vissa mindre bra . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 19 juni 2013 Dela Postat 19 juni 2013 Visa youtube-klippet. Det har vid flera tillfällen varit på mode att inte byta vatten. Det senaste modet i kategorin kallas för "Triton"-metoden. Jag undrar varför inte Greger försöker sälja in den i sverige ...Då får han ju inte sälja salt! Vad är gregermetoden då=)? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 20 juni 2013 Dela Postat 20 juni 2013 hehe inte gregermetoden.http://www.triton.de/english/home/homeenglish.htmlmen med tanke på namnet så trodde jag att Greger skulle hoppa på tåget! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 20 juni 2013 Dela Postat 20 juni 2013 Ett hett insidertips är att läsa på om Balling Classic metoden.Ett gammalt beprövat system som fungerar utmärkt.Mitt kar gick ibland flera månader utan vattenbyten med den metoden.Och jag var inte direkt missnöjd med hur det såg ut.Kommer köra det i mitt kommande kar med.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 20 juni 2013 Dela Postat 20 juni 2013 Jag kom på att ingen svarat på orginalfrågan.Så undrar om någon vet vad det är och hur det funkaHan använder 2-part. Populärt hos jänkarna.http://www.reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/Men som flera redan skrivit i tråden så utesluter inte 2-part (eller balling) vattenbyten i normala fall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 20 juni 2013 Dela Postat 20 juni 2013 hehe inte gregermetoden.http://www.triton.de/english/home/homeenglish.htmlmen med tanke på namnet så trodde jag att Greger skulle hoppa på tåget!Gregermetoden är snart klar att publiceras - bara lite juridiskt mumbojumbo som ska redas ut - vill inte få MacGyvers advokater i hasorna Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 24 juni 2013 Dela Postat 24 juni 2013 Om man aldrig byter vatten, får man inte skyhöga nitratvärden då? Nybörjare som jag är så har jag lärt mig att nitratet blir man bara av med via vattenbyte Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 24 juni 2013 Dela Postat 24 juni 2013 Om man aldrig byter vatten, får man inte skyhöga nitratvärden då? Nybörjare som jag är så har jag lärt mig att nitratet blir man bara av med via vattenbyte Har man riktig balans i karet så tar bakterier, koraller mm hand om det med.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 25 juni 2013 Dela Postat 25 juni 2013 Har man riktig balans i karet så tar bakterier, koraller mm hand om det med.//Marko 'DaTrucka' (via mobil).Nitratreduktion har inget med balans att göra, det uppnås lättast genom denitrifikation. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 25 juni 2013 Dela Postat 25 juni 2013 Absolut.Men har du fullt med fisk och annat som matas men inget/lite som förbrukar nitrater så är det en obalans i systemet eftersom karet inte klarar av att hålla nitraterna nere av egen kraft.Att hitta den balansen är inte helt lätt, oftast dröjer det några år innan man får fingertoppskänslan och prickar rätt.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.