Gå till innehåll

Kemikalier


Jonas74

Rekommenderade inlägg

Hej jag såg ett youtube klipp där en kille använder Calcium och något som heter Alkalinity och säger också att han inte gjort vatten byte på 6månader och hans korraler ser ut som dom fått anabola i flera månader och fiskarna är feta som fan så han måste mata mycket också.

Så undrar om någon vet vad det är och hur det funka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanligast är nog "Balling" kemikalier som används för att hålla uppe värdena alk/ca, inget konstigt som så utan mer normal skötsel för dom flesta karen idag.

Att inte byta vatten verkar vara ett mål för vissa, men i långa loppet så innebär det en del risker/problem.

-Ansamling, föroreningar/kemikalier.

-Brister på spårämnen som ej testas.

-Kemisk obalans(den klassiska Ballingmetoden innebär att man tillsätter ett "saltfritt" salt för att balansera upp detta).

Att byta vatten är inte så jobbigt och man bör göra det åtminstone ibland för karets väl.

Alk/Ca tillsatser påverkar inte hur mycket matning karet tål utan de handlar om vattenrening och även vattenbyten.

Sen bör man ta i beaktan vad det handlar om för koraller, mjuka koraller tål mycket mer än dom som bygger skelett och där får man betydligt mindre verkan av skippade vattenbyten och höga näringsvärden.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag förstår men om du till sättar alla ämnen som ska vara i så måste väll man byte vatten ändå i bland för allt annat skit som kommer för när man gör vatten byten så byter man ju 10% till typ 40% men gör du inget vatten byte och bara till säter ämnen så blir ju vattne slitet i slutet eller ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, problemen blir bland annat dom jag beskrev, ansamling av kemikalier toxiner och skit.

Det finns många udda varianter på skötsel och vissa lyckas med sånt som inte skall fungera under normala förhållanden.

Därav är det viktigt att tänka på att det man normalt rekommenderar är metoder som går att replikera med ett mer förutsägbart positivt resultat.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visa youtube-klippet.

Det har vid flera tillfällen varit på mode att inte byta vatten. Det senaste modet i kategorin kallas för "Triton"-metoden.

Jag undrar varför inte Greger försöker sälja in den i sverige ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett hett insidertips är att läsa på om Balling Classic metoden.

Ett gammalt beprövat system som fungerar utmärkt.

Mitt kar gick ibland flera månader utan vattenbyten med den metoden.

Och jag var inte direkt missnöjd med hur det såg ut.

Kommer köra det i mitt kommande kar med.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man aldrig byter vatten, får man inte skyhöga nitratvärden då? Nybörjare som jag är så har jag lärt mig att nitratet blir man bara av med via vattenbyte :smiley24:

Har man riktig balans i karet så tar bakterier, koraller mm hand om det med.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut.

Men har du fullt med fisk och annat som matas men inget/lite som förbrukar nitrater så är det en obalans i systemet eftersom karet inte klarar av att hålla nitraterna nere av egen kraft.

Att hitta den balansen är inte helt lätt, oftast dröjer det några år innan man får fingertoppskänslan och prickar rätt.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...