Gå till innehåll

Försäkring ...täcker allt


Texas

Rekommenderade inlägg

Tecknade en allriskförsäkring för 400:- året idag den skulle täcka allt....idiotsäkert sa hon.

Skulle täcka strömavbrott också.

Frågade om allt liv i tanken skulle dö så skulle dom ersätta det upp till 30.000:- Självrisk 1500:-

Vad har ni för försäkringar till era?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp tror inte heller på det riktigt om jag inte ser det skriftligt.

Har sjäv en allrisk på min försäkring men när sjögurkan gick i pumpen å alla fiskarna dog så stog dom inte för nått inte heller om en pump eller doppvärmare hade gått sönder å skickat ut ström.

För saker som är i akvariet å går sönder där täcker dom inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har än en gång ringt och frågat skadereglerare på folksam nu.

Och dom ersätter fiskar allt levande upp till 30.000:- på en allriskförsäkring. strömavbrott, eller om jag eller hunden skulle springa in i det och välta tanken!

Denna tilläggsförsäkring kostar mig under 500:-/helår

Har även skickat ett mail till dom och ifråga satt det, lägger in det när dom svarar.

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har samma försäkring jag med å det stämmer att dom täcker det mesta om jag råkar slå en hammare i genom akvariet eller om jag kör damsugar röret i kanten så att det spricker eller liknande så täcker dom det.

Men om din doppvärmare går sönder så att det blir ström i karet så täcker dom inte det tyvär.

Men lägg gärna upp dit mail här så vi får se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaså, dom täcker inte doppvärmen om den går sönder....undra om det är något mer?

Vore ju bra att veta, så att man kan förebygga dom risker dom inte täcker.

Så upp med det ni vet!

Undra om dom täcker om man är bortrest en vecka och jordfelsbrytaren löser ut eller någont kontaktdosa brinner upp så att karet står stilla.

Tänker iallafall köpa ett elverk framöver att ha hemma!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar (1080L) släppte mellan bottenruta och bakruta (kolla min bildtråd). Det sipprade bara. Fick flytta över allt till andra kar. Var orolig för bortfall när jag var tvungen att göra en snabb överflyttning. Kollade med Länsförsäkringar om försäkringen skulle täcka ev förlust. Nej var svaret. Om det däremot hade släppt plötsligt och allt vatten runnit ut på golvet hade försäkringen hjälpt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart alldeles nyss uppringd av folksam och hon kunde inte riktigt svara för vad som gällde...

Men hon skulle återkomma på fredag med en "roman" om vad som gällde och inte gällde.

*Hon skulle kolla upp vad som gällde om en kontaktdosa hade brunnit eller jordfelsbrytaren löst ut.

*Samma vad som gällde strömavbrott.

*Vad som gäller om doppvärmaren gick sönder eller något annat.

Det var bara att maila hon om man hade några fler skadeämnen.

Vid skadetillfälle var det bra att ha kvitto på allt man köpt!

Samt att rada upp all död fisk och korall och fota....man fick inte slänga bort något innan dom godkänt det!

Blir väl till att lägga i Frysen. :ledsen:

Så på fredag så skulle jag få allt mailat om vad som täckte och inte täckte!

Kan man räkna mailet som skrifltigt då tro?

Så har ni några bra skadeämnen man kan fråga om som kan vara bra att veta ifall olyckan är framme?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

försäkringsbolag är, ja allt vad de nu är så har de undantag till allt.

fom fiskarna skulle då av systemstopp så är det ju inte så hemskt som att hela karet skulle gå sönder och förstöra hela huset.

inget försäkringsbolag täcker "hemmabyggen", eller egna konstruktioner elller dylikt så säger de att försäkringen inte gäller.

har man då vattenskadat en fastighet för några miljoner så är man illa ute.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Anders.

Har kollat lite med våra skadereglerare om hur försäkringen gäller för

fiskar i akvarium.

Den här texten finns i våra instruktioner vid läckagskador:

Växter och fiskar som skadas vid utströmning från akvarium ska ersättas,

dock inte akvariet. Med akvarium avses även en guldfiskskål.

I vilkorshäftet står det på två ställen om stormskador och brand blixt med

mera.

A27-A30 heter styckena.

Adressen till vilkoret har du här nedan.

http://www.folksam.se/resurser/pdf/s8419.pdf

I övrigt så gäller det att kunna visa vilka fiskar man har haft. Enklast är

att man fotar dom döda fiskarna och koraller om det skulle bli något. Har

du kvar kvitton så är det enbart positivt.

Hör av dig om du funderar över något mera.

Med vänlig hälsning

Folksam

Carina Edman

Tycker det var ett luddigt svar pga frågorna jag ställde...

Min viktigaste fråga är vad som händer om jordfelbrytaren bryter ut pga elfel i huset eller strömavbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Anders.

Det gäller självklart vid elfel, att jordfelsbrytaren löser ut,

strömavbrott, brand, elöverslag.

Med vänlig hälsning

Folksam

Carina Edman

****************************************

---Inkommet svar: 2005-08-05

Hejsan!

Tack för svaret!

Men en fråga som man skulle vilja ha svar på.

Tycker det är svårt att fatta vad som gäller i villkoren...

Min fråga är vad som händer om jordfelbrytaren bryter ut pga elfel i huset

eller strömavbrott, utan att själva akvariumet gått sönder.

Vad är det som ersätts då?

För det är väl det som är störst chans att det kan hända om man är

bortrest?

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom intresset för försäkringar är stort, känner jag att jag också måste göra ett bidrag för att bringa klarhet i denna djungel. Jag är själv anställd på Trygg-Hansa, och jag frågade vår främste expert på hemförsäkring inom bolaget om vad som gäller (Han som har svarat på mina frågor nedan har varit med om att skriva villkoren).

Jag gav fem hypotetiska skadefall, och ni ser nedan vad Trygg-Hansas hemförsäkring täcker resp. inte täcker vad gäller innehållet i akvariet. Vattenskadorna på själva lägenheten/huset täcks givetvis under alla omständigheter.

1. Akvariet går sönder genom plötslig händelse, t.ex. ett fundament som kollapsar, glasrutan spricker pga yttre våld (stege ramlar mot akvariet), och allt vatten rinner ut. Akvariet behöver bytas och allt levande dör.

Täcks av försäkringen: Akvarium och växterna ersätts, men inte fiskar - allriskförsäkrings krävs

2. Som ovan men orsaken är att en slangkoppling till pumpsystemet brister och akvariet dräneras på vatten.

Täcks av försäkringen: Enbart växter ersätts - allriskförsäkring krävs

3. Akvariet läcker långsamt genom en dålig/gammal fog. För att rädda det levande i akvariet måste de temporärt lyftas över i tunnor, ett nytt akvarium behöver köpas/installeras (eller laga det gamla), och fiskar och koraller återinstalleras. I denna process dör 25% av fiskarna och korallerna pga stress.

Täcks av försäkringen: Ingen ersättningsbar skada

4. Strömmen går (pga externt elavbrott, elavbrott i huset, eller utlöst jordfelsbrytare). Innan detta upptäcks har 50% av fiskar och koraller dött av syrebrist och kyla.

Täcks av försäkringen: Enbart växter ersätts - allriskförsäkring krävs

5. Tekniskt fel på värmaren gör att akvariet överhettas. Hälften av fiskarna och korallerna dör.

Täcks av försäkringen: Om skadan beror på kortslutning eller annat elektriskt fel så ersätts skadan på värmaren samt fiskar och växter genom grundförsäkringen.

Observera att vissa skadefall kräver att man har allriskförsäkring utöver själva grundförsäkringen. Allriskförsäkring heter i Trygg-Hansas fall HemPlus.

Risk för seriös nördvarning när en försäkringstjänsteman uttalar sig på forumet om sitt jobb... :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra svar, men en kort följdfråga. När du säger att växter ersätts i vissa av fallen, är det koraller, eller är det bara macroalgerna som går under benämning växt. Och var drar man gränsen? (förlåt för hårklyveriet, men jag var tvungen)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra svar, men en kort följdfråga. När du säger att växter ersätts i vissa av fallen, är det koraller, eller är det bara macroalgerna som går under benämning växt. Och var drar man gränsen? (förlåt för hårklyveriet, men jag var tvungen)

Tänkte också på samma sak...brukar alltid vara någon hake.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som en på jobbet hade en halvförsäkring på bilen och den började brinna någon minut just efter att frun hade parkerat den på macken. Just att den började brinna när den stod still var "haken" där....hade hon kört och den tagit eld medans, så hade hon inte fått ut på brandförsäkringen. För då har man kört/varit vårdslös med bilen...

Helt sjukt...man går och tror att man har en försäkring som täcker men ändå inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra svar, men en kort följdfråga. När du säger att växter ersätts i vissa av fallen, är det koraller, eller är det bara macroalgerna som går under benämning växt. Och var drar man gränsen? (förlåt för hårklyveriet, men jag var tvungen)

Tja, villkoren säger inte mer än så här. Jag antar att det handlar om att tala om för skaderegleraren att koraller är samma sak som alger.

När det gäller frågan om bilen så är det med försäkring som med det mesta man köper som konsument. Man får vad man betalar för. Allriskförsäkring är bättre än utan allriskförsäkring, helförsäkring på bil är bättre än halvförsäkring på samma sätt som att vissa fabrikat av akvarieutrustning är bättre än andra. Men nu hamnar vi utanför ämnet. Låt oss hålla oss till akvarierelaterade saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skador som täcks av grundförsäkringen har inget tak, utan det är "fullvärde" som gäller. Vissa försäkringsbolag kräver att man anger ett försäkringsbelopp för hela hemmet, t.ex. 300.000 kr för allt lösöre, men alltså inte Trygg-Hansa.

Skador som täcks av allriskförsäkringstillägget (kallas HemPlus hos Trygg-Hansa) har en beloppsgräns på 35.000 kr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

mm, stämmer folksams tillägssförsäkring täcker allt. jag pratade med min handläggare idag och tecknade extraförsäkringen. jag frågade särskillt om fiskar och koraller och andra lägre djur som finns i akvariet med ddet skulle den täcka sade hon + allt runt om kring som kunde drabbas vid ett ev läckage. hihi den tar t.o.m. plasma-tv:n om den ramlar ner hehe tycker att ena fästskruven har åkt ut lite ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vara kul och se om dessa muntliga löften verkligen håller när man får en riktig skada två år senare.

Hon som gav löftet på försäkringsbolaget kommer inte ihåg det eller annars så har hon slutat.....

Jag tycker att e-post är ett bra sätt att ställa frågor på till försäkringsbolaget,

för då har man i alla fall någon typ av dokumentation på vad som är sagt.

mm, stämmer folksams tillägssförsäkring täcker allt. jag pratade med min handläggare idag och tecknade extraförsäkringen. jag frågade särskillt om fiskar och koraller och andra lägre djur som finns i akvariet med ddet skulle den täcka sade hon + allt runt om kring som kunde drabbas vid ett ev läckage. hihi den tar t.o.m. plasma-tv:n om den ramlar ner hehe tycker att ena fästskruven har åkt ut lite ;)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...