Gå till innehåll

Hjälp med alger


irwin_fletch

Rekommenderade inlägg

Om det är så illa som du beskriver det, så skulle jag nog rekommendera att kasta ut all sten och börja om - jag tror att kostnaden och besväret för att få ordning på denna "östersjö-biotop" vida överstiger en nystart.....

Sedan vore det ju intressant att veta hur det kunnat bli så illa?

Höga fosfat och nitratvärden

"Begagnad" dålig eller medicinerad sten

Kranvatten/egen brunn

dålig cirkulation

gult ljus

Vad för sorts fosfatremover du använt och hur du kollar fosfathalten

Det finns ju algmedel, Typ FaunaMarin AlgaeX och Mrutzeks algenX, dessa kan dock inverka negativt på lägre djur och bör nog egentligen köras i ett kar utan djur om det ska chock-doseras vilket verkar behövas i ditt fall!

Anledningen till att skrubbandet inte är nån bra i de i normala fall är att: algerna kommer tillbaka, eftersom du bara tar bort symptomen - inte orsaken.

Stenen har en tunn biofilm som normalt hyser microfauna och skydd mot påväxt vilken förstörs av skrubbandet.

Du får oftast en hel del "omstarts"-problem genom att riva i karet och skapar stress för djuren däri - för att ta några skäl...

Jag hade tänkt att skrubba min sten trots att jag har hört att det inte är så bra men kan man få förklarat varför man inte ska göra det.

Så här funderar jag.

Efter att tagit ut lite sten och skrubbat den så blev vattnet alldeles skitigt = mkt skit på stenen vilket inte kan vara bra. Ren sten bättre filtrering eller???

Att få bort alla alger som jag har har skaffat mig har trots sjöborre inte hjälpt.

Tänk er att varenda sten som ni här är täckt med ett tjockt lager gröna trådalger som inte vill försvinna trots fosfatremover (järnbaserad) har används i snart ett år. Ph ligger runt 8. Har testat på kalkvatten i påfyllningsvattnet men tyckte inte att jag fick upp ph så värst mycket.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur blev det så.... det är den stora frågan. Eller egentligen inte När nummer två i familjen kom gick det inte riktigt som planerat så allt tid och ork fick läggas på annat håll så under nästan ett år så var skötslen med andra ord minimal. Lampan 250 w mh lampa byttes inte i tid gick kanske ett halvår för länge. Vattenbyten blev inte gjort på allt för många gånger under denna tiden. Matning skedde i all hast utan någon större kontroll. Så det senaste halvåret har jag skött skötslen och vattenbyten dock så växer algerna fortfarande.

Dock så var nog stenen i bra skick när jag köpte den för den fungerarde bra i över ett och ett halvt år, medicierad vet jag inte om den var. Använder mig av kommunalt vatten som körs genom en osmos sen ca ett år tillbaka. Cirkulationen är väl ca 20-30 ggr karets volym, doch så har alla streamers varit riktade mot ytan. Har använt mig av stigs järnbaserade fosfatremover i snart nu ett halvår bästa resultat fick jag när jag använde mig av en blanding mellan alu och järn baserad.

Dock så är jag väldigt envis så inköp av ny sten vill jag inte göra dock så är tanken just nu väldigt lockande.

Det man kan säga om hela detta fiaskot är att jag har lärt mig väldigt mkt kring hur ett salvattensakvarium fungerar och vilka fel man klan göra men ändå sä gör jag fel och lär mig mer :)

Vad kan man mer berätta jo alla mina sniglar eremiter har dött vet ej om det är av ålder eller annat min sjöborre lämnade in handuken också för några månader sen dock så lever alla fiskar och verkar mår bra, clownerna lägger ägg.

När det gäller fosfat och nitrat så har jag aldrig kunna mäta fosfaten med salifert tester testat två olika batcher nitratet hade jag problem med ett tag körde då Väs tills jag fick det under kontroll igen.

Alla tips och råd välkommnas och förlåt om jag kapar tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen fara att tråden kapas, det är ju samma ämne det gäller. Nu är ju inte mina problem lika stora som dina verkar vara men jag läser alla tips.

Som jag skrev tidigare så tror jag inte det är någon större idé att skrubba sten, som det redan har skrivit är det en tillfällig lösning. Men löser du orsaken till problemet också så är det ju inte fel att bli av med lite alger genom skrubbning ( skrubba allt tror jag förstör mycket).

Jag börjar fundera på om det inte kan vara cirkulationen som kan vara ett problem i mitt kar. Har inte kört så mycket med pumparna då mina LPS verkligen trivs med det flödet jag har nu. Även mina SPS trivs, men jag ska trots detta göra ett försök. Anledningen till att jag drar mig för att öka flödet är rädsla för att mina Euphyllia ska få Brown jellydisease, obefogat eller inte vet jag inte men en euphyllia dog i höstas på mindre än 10 timmar då jag flyttade den till högre flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en anledning till att skrubba och skölja sten och det är att det kan ha samlats organiskt material i håligheter och annat och detta "läcker" ut mer fosfat när det bryts ner av bakterier än all annan "bunden" eller mystisk förekommande fosfor stenen. Enligt min mening är ansamlat "mulm" den verkliga orsaken till "fosfatläckande" sten. När jag har haft sten där jag fått algtussar så har jag tagit upp, sköljt i tempererat kranvatten och skrubbat bort tussarna. De algtussar jag får nu i svåråtkommliga ställen tas bort med en tandborste. Har man redan alger i karet så har man tillräckligt med sporer och jag har inte märkt att man ökar algtillväxten genom att "borsta" i karet. När jag kört lite för mycket med kolkälla kan jag få fickor med organiskt material (läs bakteriemassa) mellan stenar och i håligheter - dessa organiska fickor ger många gånger en bra grogrund för vissa trådalger. Det är där som Kladd skrev

vattnet alldeles skitigt = mkt skit på stenen
En annan metod är att se till att få kraftiga vattenströmmar över "fickorna" och att använda ett snabbfilter. Snabbfilter är en bortglömd metod som man egentligen borde köra med jämna mellanrum för att fånga upp organisk material (läs bakteriefilm) speciellt när man kör kolkälla.

Jag har också gjort så att jag kört ozondoseringen lite hårdare ett tag - då snabbar man på mineraliseringen. Det är också så att när algproblemet börjar så är det alltid på vissa ställen och ofta på de mer porösa och håliga stenarna. Tar man upp dem och sköljer ur så blir det mycket organiskt material som sköljs ut.

De processer som sägs ske inne i en sten (främst denitrifikation) är ofta inte pH sänkande utan tvärtom pH höjande.

Jag tillhör också den typen av människor (som det verkar få) som när något är provat ett halvår får för mig att det kanske inte fungerar i mitt kar med standardmetoderna utan testar då med att angripa problemet från ett annat håll och analysera problemet på ett mer vidsynt sätt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...