Gå till innehåll

Hjälp..Nitrat för högt


saltatrox

Rekommenderade inlägg

Har doserat ZEOstart och ZEObak nu i ett par månader och minna nitrat väden vill inte gå ner till under 4.

På minna spser så har nästan alla polyper varit indragna och några dött.

Minna ca, mg väden har jag fått dosera 5 dubbelt.

Nu har min enna kirurg fått prickar och vet inte vad ja ska göra.

Funderar på ett nitrat filter men vet att det löser inte problemet.

Alltså det tar bort nitraten men skulle vilja lösa problemet etan ett sånt filter.

Det viktigaste i mitt kar är ju korallerna.

Behöver lite råd.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 i nitrat är väl inget att oroa sig över? Inga SPS mår dåligt av det värdet.

Inte heller har det något med din kirurgs vita prick att göra.

Fiskar får vita prick för att de är stressade och deras allmäntillstånd är dåligt. Och för att sjukdomen finns i ditt akvarium.

SPS dör av HÖGA näringsnivåer, undermåligt ljus & flöde, skadedjur & svängningar i framförallt kH & temperatur.

Så. Vad har du för po4?

Vad har du för kH och hur har kurvan sett ut historiskt?

Vad betyder "dosera femdubbelt?"

Hur doserar du ca/mg/alk?

Hur har korallerna dött? Från basen och upp? Mitt på? Fort? Långsamt? Har du bilder?

Vad har du för flöde?

Belysning?

Varför använder du dig av ZEOVit-produkter? Vad använder du för skummare till den bakteriedrivna exporten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova med att låta karet vara ifred.....;)

Har doserat ZEOstart och ZEObak nu i ett par månader och minna nitrat väden vill inte gå ner till under 4.

På minna spser så har nästan alla polyper varit indragna och några dött.

Minna ca, mg väden har jag fått dosera 5 dubbelt.

Nu har min enna kirurg fått prickar och vet inte vad ja ska göra.

Funderar på ett nitrat filter men vet att det löser inte problemet.

Alltså det tar bort nitraten men skulle vilja lösa problemet etan ett sånt filter.

Det viktigaste i mitt kar är ju korallerna.

Behöver lite råd.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krångla inte till det för mycke. Bra belysning, fungerande skummning, hålla jämna nivåer på kh, ca och mg med balling och tillsatser av spårämne räcker långt. Jag tillsätter nitrat för att hålla no3 värdet mellan 2 och 5 för koralltillväxten så ditt värde tycker jag är perfekt. Med detta enkla upplägg har jag nått mycke bra resultat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju bra värden, det finns inga perfekta nitrat-test eftersom tillförlitliga sådana måste utföras i labb.

Jag är övertygad om att anledningen till dina problem är meckande, justerande och jakt på "perfekta" värden - klassiskt nybörjarmisstag och en av de vanligaste anledningarna till att karet och djuren inte mår bra"!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju bra värden, det finns inga perfekta nitrat-test eftersom tillförlitliga sådana måste utföras i labb.

Jag är övertygad om att anledningen till dina problem är meckande, justerande och jakt på "perfekta" värden - klassiskt nybörjarmisstag och en av de vanligaste anledningarna till att karet och djuren inte mår bra"!

OK... Men för skojs skull Vad använder ni er av ????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...