saltatrox Postat 2 juli 2013 Postat 2 juli 2013 Har doserat ZEOstart och ZEObak nu i ett par månader och minna nitrat väden vill inte gå ner till under 4.På minna spser så har nästan alla polyper varit indragna och några dött.Minna ca, mg väden har jag fått dosera 5 dubbelt.Nu har min enna kirurg fått prickar och vet inte vad ja ska göra.Funderar på ett nitrat filter men vet att det löser inte problemet.Alltså det tar bort nitraten men skulle vilja lösa problemet etan ett sånt filter.Det viktigaste i mitt kar är ju korallerna.Behöver lite råd.Mvh Thomas Citera
bjomat Postat 2 juli 2013 Postat 2 juli 2013 Vad mäter du med och vad har du för fosfatvärde?Med vänlig hälsning, Björn Citera
ormet Postat 2 juli 2013 Postat 2 juli 2013 4 i nitrat är väl inget att oroa sig över? Inga SPS mår dåligt av det värdet. Inte heller har det något med din kirurgs vita prick att göra.Fiskar får vita prick för att de är stressade och deras allmäntillstånd är dåligt. Och för att sjukdomen finns i ditt akvarium.SPS dör av HÖGA näringsnivåer, undermåligt ljus & flöde, skadedjur & svängningar i framförallt kH & temperatur. Så. Vad har du för po4? Vad har du för kH och hur har kurvan sett ut historiskt? Vad betyder "dosera femdubbelt?" Hur doserar du ca/mg/alk? Hur har korallerna dött? Från basen och upp? Mitt på? Fort? Långsamt? Har du bilder?Vad har du för flöde?Belysning?Varför använder du dig av ZEOVit-produkter? Vad använder du för skummare till den bakteriedrivna exporten? Citera
greger Postat 2 juli 2013 Postat 2 juli 2013 Prova med att låta karet vara ifred.....Har doserat ZEOstart och ZEObak nu i ett par månader och minna nitrat väden vill inte gå ner till under 4.På minna spser så har nästan alla polyper varit indragna och några dött.Minna ca, mg väden har jag fått dosera 5 dubbelt.Nu har min enna kirurg fått prickar och vet inte vad ja ska göra.Funderar på ett nitrat filter men vet att det löser inte problemet.Alltså det tar bort nitraten men skulle vilja lösa problemet etan ett sånt filter.Det viktigaste i mitt kar är ju korallerna.Behöver lite råd.Mvh Thomas Citera
alexochingencarina Postat 2 juli 2013 Postat 2 juli 2013 Prova med att låta karet vara ifred.....Verkar var något många glömmer! Det mesta vi har i karen behöver lugn & ro! Citera
turboadde Postat 2 juli 2013 Postat 2 juli 2013 Verkar var något många glömmer! Det mesta vi har i karen behöver lugn & ro!Nja halvsant. skulle jag låta bli att dosera för KH så skulle mina koraller börja dö efter 3dagar pga av för lågt kh. Citera
alexochingencarina Postat 2 juli 2013 Postat 2 juli 2013 Nja halvsant. skulle jag låta bli att dosera för KH så skulle mina koraller börja dö efter 3dagar pga av för lågt kh.Nu menade jag inte så. Hålla sej ifrån att peta, möblera om osv.och sen inte dosera massa saker som man tror att karet kan behöva Citera
turboadde Postat 2 juli 2013 Postat 2 juli 2013 Nu menade jag inte så. Hålla sej ifrån att peta, möblera om osv.och sen inte dosera massa saker som man tror att karet kan behövaJo dom saker brukar karet hålla sig bäst utan Citera
greger Postat 2 juli 2013 Postat 2 juli 2013 Om jag inte minns fel har ju trådskaparen kalkreaktor....... Citera
krille 55 Postat 2 juli 2013 Postat 2 juli 2013 Krångla inte till det för mycke. Bra belysning, fungerande skummning, hålla jämna nivåer på kh, ca och mg med balling och tillsatser av spårämne räcker långt. Jag tillsätter nitrat för att hålla no3 värdet mellan 2 och 5 för koralltillväxten så ditt värde tycker jag är perfekt. Med detta enkla upplägg har jag nått mycke bra resultat Citera
saltatrox Postat 3 juli 2013 Författare Postat 3 juli 2013 Jag vill ha ett perfekt nitrat test.Vad använder ni som ser att ni har 1 eller 2 Jag har salefert och DD.Har svårt att veta precis vad jag har tycker jag Citera
greger Postat 3 juli 2013 Postat 3 juli 2013 Du har ju bra värden, det finns inga perfekta nitrat-test eftersom tillförlitliga sådana måste utföras i labb.Jag är övertygad om att anledningen till dina problem är meckande, justerande och jakt på "perfekta" värden - klassiskt nybörjarmisstag och en av de vanligaste anledningarna till att karet och djuren inte mår bra"! Citera
saltatrox Postat 3 juli 2013 Författare Postat 3 juli 2013 Du har ju bra värden, det finns inga perfekta nitrat-test eftersom tillförlitliga sådana måste utföras i labb.Jag är övertygad om att anledningen till dina problem är meckande, justerande och jakt på "perfekta" värden - klassiskt nybörjarmisstag och en av de vanligaste anledningarna till att karet och djuren inte mår bra"!OK... Men för skojs skull Vad använder ni er av ???? Citera
alexochingencarina Postat 3 juli 2013 Postat 3 juli 2013 Salifets nitrattest. Men tänk på att läsa på low range. Citera
greger Postat 3 juli 2013 Postat 3 juli 2013 Hach DR/809 colorimeter. Hanna colorimeter eller bara vanliga salifert! Citera
Blåbert Postat 3 juli 2013 Postat 3 juli 2013 Hach DR/809 colorimeter. Hanna colorimeter eller bara vanliga salifert!Får du bra korrekation med hannas nitratmätare och övriga tester? Den ska ju inte funka i salt... Citera
saltatrox Postat 3 juli 2013 Författare Postat 3 juli 2013 Hach DR/809 colorimeter. Hanna colorimeter eller bara vanliga salifert!Den där Hach, säjer du den om så vad kostar den ?=?? Citera
Blåbert Postat 3 juli 2013 Postat 3 juli 2013 Den där Hach, säjer du den om så vad kostar den ?=??Kompetent maskin - men lite dyr. Verkar hävda att den fixar saltvatten efter individuell kalibrering.http://www.hach.com/dr-890-portable-colorimeter/product-details?id=7640439041 Citera
ormet Postat 3 juli 2013 Postat 3 juli 2013 Salifert, men den verkar trasig för jag får aldrig någon färg på mitt test Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.