Gå till innehåll

Panik!!!


Fredrika77

Rekommenderade inlägg

Jag är orolig att min Bangaii kardinal håller på å dö :(

Benny står bara nere i botten vid ett hörn och vägrar äta tom sin älsklings mat :( han ser väldigt ynklig ut :smiley22:

Har du meckat på i akvariumet något ? tänkte om han är stressad ? när har du gjort ditt senaste vattenbyte ? har den blivit jagad av en annan fisk ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manks : dom övriga invånarna mår bra och är 2 st clownisar och en "Doris" kirurg .

Jag började med clownisarna sen haft Bangaii i 5-6 v och nu i 1 vecka har vi haft doris .

Maten han varit som tokig uti är frysta mini räkor som jag köpt i block .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är dom vildfångade eller odlade? E dom vildfångade så e de tyvär ganska vanligt att bangaiier dör i våra akvarier utan att något behöver vara fel. Första generationens bangaiier verkar ha en tendens att bära på sjukdomar när dom kommer. Medans odlade brukar tåla det mesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en ocellaris clown som betedde sig så. Jag trodde det var någon sjukdom så den fick ett eget 50 liters kar för att inte smitta någon annan. Den gick där flera månader och vaknade bara till när den fick mat. Då verkade den ganska frisk men efter en halvtimme somnade den igen. Till slut bestämde jag mig för att det nog inte var så farligt utan den fick sällskap av några symbiossmörbultar med en räka, en blennid och en liten Chromis som var utmobbad av sina artfränder.

Det tog en vecka och sedan var den frisk.

Jag tror den bara sov för att det var så tråkigt i ett kar utan något sällskap.

Vildfångade Banggaier brukar dö efter en eller ett par veckor hos mig om de inte klarar sig helt. Det är väldigt viktigt att inte sätta ihop dem med "gamla" Banggaier för de verkar bära på smittan. Har man haft dem i akvarium ett par månader verkar det gå bra att blanda. Men har man två Banggaier av samma kön i ett akvarium blir den ena utmobbad och dör om inte karet är stort. 1,5m eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så tråkigt för min Bangaii dog efter någon dag som sjuk :( och nu har även doris dött :((

och ja Matthias jag köpte hon hos Rolle men var tydligen för snabb eftersom jag bara har haft igång saltkaret sen i april. Tydligen blivit drabbad av oodinium :(

vet dock inte om det var av det Bangaii dog av .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aa rolle sa att man skulle ha väl inkört akvarie och jag köpte själv en doris i torsdags hos rolle och mår mycket bra jag är väldigt försiktig att gräva i akvariumet nu då dom är känsliga för stress osv. väldigt fin firre :) jasså det låter tråkigt hoppas det ordnar upp sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

jag har en Bangaii som beter sig på precis det sättet du beskriver och har gjort det sedan 2 dagar tillbaka, jag har haft den 3-4 månader nu och den har mått prima tills nu. kan det vara så att den blivit utmobbad av den andra som jag har?(har bara 2) hur många dagar va din "sjuk" innan den dog ?

mvh magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...