Gå till innehåll

540 + 140L sump nystart


Dave_norrkoping

Rekommenderade inlägg

Här kommer lite bilder på kommande projektet , kände ganska snart att vårat 120l lido var aldeles för litet och man kunde inte ha så mycket i det heller , så vi har skaffat ett 540L med aluram som jag har borrat i botten och monterat 2 stycken 32mm rör för avrinning till sumpen , har byggt en egen ledramp på ca 500watt , samt skaffat det mesta inom teknik såsom returpumpar skummare nitratfilter uv filter osv , har beställt cirkulationspumpar samt osmos filter som kommer i slutet på månaden , kommer att bygga en bänk för sumpen och karet nästa helg

post-7652-14468930045129_thumb.jpg

post-7652-14468930045356_thumb.jpg

post-7652-14468930045577_thumb.jpg

post-7652-14468930045784_thumb.jpg

post-7652-14468930045987_thumb.jpg

post-7652-14468930046202_thumb.jpg

post-7652-14468930046405_thumb.jpg

post-7652-14468930046614_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I skarvarna mellan aluminiumprofilerna är det bitar av rostfritt stål som håller ihop ramen vid montering och limningen av glaset. Även popnitarna för mellanstaget innehåller i bästa fall en del rostfritt. Och rostfritt rostar i saltvatten. Åtminstone där saltstänk torkar och blöts upp gång på gång. Så glöm inte att silikona popnitarna också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej då börjar vi med automatiska påfyllningen, den använde jag 2 nivåströmbrytare från kjell o Company http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/strombrytare/nivabrytare/nivastrombrytare-p36037 sen har jag en pump från biltema för att stoppa i dunkenhttp://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Drankbar-pentrypump-12-V-25980/ för start och stopp har jag 2 stycken växelrelän 12v så när den nedre nivågivaren visar att nivån är för låg skickar den ström till det ena relät som drar spolen och startar pumpen och då har jag lagt en diod mellan utgången på reläet för + till pumpen och dragströmmen från givaren så det bildas en hållkrets på så sätt så stannar inte pumpen då den nedre flottören börjar vandra uppåt , sen vattenivån är tillräckligt hög så blir den övre givaren aktiv och drar det andra relät som då i sin tur bryter jorden till det första relät så hållkretsen försvinner och pumpen stannar , sen sjunker nivån tills den nedre givaren blir aktiv igen osv :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kolfiltret har jag byggt av 2 stycken plaströr som är 70 mm i diameter och 330 mm långa sedan har jag svarvat 2 lock med hål i för vatten in samt 2 lock för påfyllning samt 2 täcklock till dessa och i täcklocken är det svarvat spår för en o-ring som tätar , har gängat och borrat hål i dom övre locken för att kunna dra fast täcklocket med vingmuttrarna , i dom stora rören sitter det monterat 2 små plastlock innuti med massa små hål jag borrat, dom små pvc delarna och det smala röret är köpta på Ahlsell i Norrköping och plasten till täcklocken är köpta hos en lokal firma som arbetar med plast och dom stora rören var sånt vi hade liggandes på jobbet , allt är limmat med tangit pvc lim , Med vänlig hälsning/david

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

här kommer lite bilder hur karet ser ut i nuläget, är väldigt nöjd med ljuset från rampen och hur den presterar , kör ca 60-70 procent av max ljusstyrka , köpte mig även en kylare då temperaturen låg nästan på 30 grader , så nu kan jag hålla en konstant temp på 25 grader samt knappt någon avdunstning ca 10-15 liter i veckan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...