Gå till innehåll

Antal anemoner?


Rekommenderade inlägg

Har en fin anemon i mitt 280l.-kar (se bild). Den har sedan den flyttade in hållit till på botten av akvariet. Säkert på grund av att den inte verkar vilja ha så mycket drag.

Nu är det så att jag har ett kar som är djupare än brett och mitt clownpar är så gott som aldrig nere i närheten av anemonen. De simmar rofyllt runt längre upp. Min fråga är därför om jag kan skaffa någon ytterligare anemon som clownerna kan leka i? Jag har fått för mig att det inte är att rekommendera att man ska ha mer än en större anemon, stämmer det? (Har dessutom 2 st minicarpets.)

Om det är ok att ha fler än en anemon, är det då en bubbeltopp som är att rekommendera?

post-7283-14468930052513_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha, ha, kanske ska be om ursäkt för mitt lite fula "bygge". Ser att fotot är fullt av aquascape-klumpar. Då jag satte ihop stenarna så trodde jag inte alls att "leran" skulle synas så mycket och det var först efteråt som jag lärde mig att trycka dit snäckor, levande sand eller dylikt för att dölja den.

I vilket fall sitter stenarna fast på ett bra sätt så nu är min metod att sakta men säkert bygga över de rosa klumparna med koraller :-D

Rent utseendemässigt tycker jag inte att det stör så mycket men då man vet vad det är så blir det ju kanske inte så snyggt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klumparna kommer ju bil överväxta :)

Japp, men än så länge tycker jag de syns allt synligare i o m att alger och annan växlighet snarare sätter sig direkt på ls som därmed får ett enhetligt utseende. Men tack för trösten ;-)

Har du någon koll på det med antalet anemoner?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

även om du slänger i 100 anemoner är det inte säkert clownerna väljer någon av dem. Är de odlade har de inte en susning om vad en anemon är, och de behöver den inte för skydd, vilket gör att ett incitament för att bo i den försvinner...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar lite hur det fungerar med det där.., att man säger att odlade clowner inte förstår att de "ska" bo i anemoner. Jag menar, andra "odlade" djur vi håller har ju kvar sina naturliga instinkter fastän de aldrig blivit utsatta för faran eller vad det nu kan vara som gör att de behöver använda den. Säger inte att det du skrev var fel Torsten, de flesta odlade clowner verkar ju bete sig just på det viset, funderar mer på hur dem tappar sin instinkt så snabbt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är hur mycket som är genetiskt och hur mycket som kommer från "uppfostran"

Som sagt, jag kan ha fel. Jag ahr bara haft ett clownpar och en anemon, så mitt underlag är inte stort. ;)

Har hört andra som säger samma sak. Men vem vet, kanske bara är en av de där saltvattensmyterna som förtjänas att slå hål på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar Fredrik och Torsten. Tror att det kan vara så att många djur snarast har väldigt lätt att lära sig vissa saker. De har vissa beteenden förprogrammerade men någon/t måste trycka på start. Att många beteenden inte är helt medfödda och naturliga instinkter utan kräver något visst mått av inlärning beror säkert på att djuren ska vara anpassningsbara till olika miljöer. En instinkt som även odlade clowner verkar ha med sig, alternativt lätt att lära, är i varje fall revirtänkandet. Jag hade en gång tre clowner men nu är de bara två...

Givet att det ligger något i det torsten skriver så skulle alltså "problemet" snarare ligga hos min clowner än hos min anemon. Mer svårlöst än att köpa en till anemon alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser direkt ett "fel" i listan ;) Percula och Ocellaris går att få till att bo i BTAer, men det är inte den anemon de skulle valt i naturen. (skriver det enbart eftersom BTA och ocellaris och percula nog är de tre vanligaste clownerna/anemonen) :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag jobbar hårt med att försöka artbestämma min anemon men jag tycker det är svårt eftersom jag inte ens vet vad jag ska titta efter. Enligt de bilder jag kikat på så tycker jag den mest liknar en magnifica. Kan det vara en sådan?

Det jag inte tycker stämmer med bilderna är att de flesta magnifica jag sett verkar ha tentaklerna tätare. På min anemon ser man rätt mycket kropp (fot?) mellan tentaklerna. De sitter så att säga glest.

Färgen verkar ju inte vara något att utgå ifrån då man vill artbestämma eftersom de flesta anemoner verkar komma i flera olika färger. Är det form och längd på tentakler/polyper som är det mest särskiljande? Min anemon har många och tydliga små prickar på undersidan av kroppen. De är dock inte utstående (som vårtor), utan bara prickar (som små leverfläckar). Är det något man kan artbestämma utifrån?

Skickar med en till bild på anemonen och en bild på min clownhona som för ett tag sedan verkade vilja ha en anemon att gosa med men istället valde en korall (skivanemon) :-)post-7283-14468930062373_thumb.jpg

post-7283-14468930062148_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft en hel del anemoner och clownfiskar genom åren. Har dock aldrig haft problem med odlade clowner. Dem jag har nu, som var odlade och aldrig hade sett en anemon, tog det ungefär ca 5 minuter innan dem "hoppade" in i anemonen(quadricolor). Det där med upplärning har jag därför svårt att tro på.

Hade dock för ca 12 år sedan ett par clownfiskar (ocellaris) som det tog några veckor för sig att vänja sig vid anemonen (crispa).

Det jag observerade i båda fallen är att det är alltid en av fiskarna som är "nyfiken" och hoppar i anemonen. Efter det så brukar den andra följa också.

Apropå att hålla flera anemoner i samma kar skall ju gå enligt vissa här på forumet. Jag har aldrig gjort det själv men antar att du blir tvungen att köra ordentligt med aktivt kol för att förhindra kemiska krigsföringen.

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

jag köpte odlade clowner som inte var mer än 1,5-2 cm stora. när jag sedan skaffade min anemon så tog det ca 3 månader innan en av dom flyttade in!

Vad jag har läst mig till så bränner sig alla clowner första gången dom nuddar en anemon, det är inte för ens då som deras kroppar skapar ett skyddande slem som gör att dom blir immuna.

Nu tänker jag lite fritt här, Men om dom aldrig blir skrämda in i en anemon så producerar dom inte slemmet som gör att dom kan närma sig anemonen,och finns det ingen fara så är det ju onödigt att bränna sig den första gången tänker jag :)

Jag kan ha helt fel men det är min teori! =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

clownerna är Percula "svart" och BTA är grön syns inte på bilden. Det är första gången jag handlade levande från Deep Ocean. och allt levde och var i excellent kondition. Det enda negativa med D O är väl att dom åker så sällan ;)

Detta beställdes till deras "Tur" genom sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...