Gå till innehåll

Första sumpen!


Seahorse

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla salta!

Jag har nu stora funderingar på att bygga min första sump. Men med tanke på att det är första sumpen kommer det bli en hel del frågor, och finns det något bättre ställe att ställa frågorna på än här? :)

Jag har letat runt i butiker här nere, men hittar väldigt dåligt med PVC-rör och kopplingar. Det jag hittar är PEMrör och då kommer min fråga. Finns det någon fördel alls att använda PEM? Eller bör jag beställa PVCrör från nätet?

När det gäller PVC, är det limma som gäller? (Jag är inget fan av lim kan jag säga direkt).

Det är mina frågor just nu, det kommer många flera allt eftersom planeringen börjar ta fart. :)

Kan även tillägga att det lutar åt att använda en Tunze 1074/2 som overflow-box då jag tyvärr inte har borrat karet. Men jag har bara hört bra saker om denna så det ska nog inte bli några problem.

Eller en sista fråga om någon kan svara på denna. Måste man ha 8cm mellan overflow-boxens vattennivå och kanten på akvarieglaset?

Hälsningar,

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PVC rör är nog det smidigaste, finns mycket vinklar o genomföringar som du nog inte får tag på för pem rör. Pem rör använder väl metall i kopplingar och vinklar om det är samma som jag tänker på?

PVC limmas med tangit, bara att kleta på innan man sätter ihop. Men var nog med att montera allt utan lim först för när det är limmat sitter det.

Vattennivån beror väl lite på. Ska du ha vågor i karet så får du ha lite marginal. Jag har drygt 5 cm från ytan till kanten, tror de flesta har nåt sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag upplever det som att det är svårare att få tag på PVCkopplingar och liknande. Jag har kollat i byggbutiker och jag hittar väldigt lite PVC men däremot ett stort utbud med PEM. Är det jag som är helt fel ute?

Tänkte mer på om man måste ha minst 8cm från kanten eller om man kan ställa in och ha mindre.

Mycket tacksam för ditt svar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inne och kollar på en sida som heter dammbutiken.se och jag blir lite förvirrad över vilken tjocklek jag bör använda mig utav. Hur tjocka rör skulle ni rekommendera att använda?

Det blir antagligen en Tunze 1074/2, vilket kommer leverera runt 1000l/h ner till sumpen och då något motsvarande i retur.

En annan fråga.

Behöver man någon form av tätning? Eller räcker det med att man limmar?

/Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske börjar i fel ände, men nu har jag beställt tur- och returresa för akvariets vatten. :)

Det blev ungefär:

Tunze Overflow-Box ink deras egna slang.

Tunze Recirculation pump Silence [1073.020].

Fem meter PVC 25mm.

En himla massa kopplingar/vinklar.

Och till sist, lim.

Nu ska jag bara få tag på en sump med...

(Jag räknar med att göra fel, därav fem meter pvc... ;) ).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite flera frågor:

Skulle vilja ha något sorts skydd mot baksug, min fråga är då -

Skulle den här fungera som backventil? http://www.poolshoppen.se/pooldelar-ror/backventil-25mm

Hur är det med trevägars kulventiler, blir det mycket sämre flöde med någon sådan? (Tänkte att det kunde vara smidigt att ha ett PVC-rör ut från hela akvariet för att underlätta vattenbyten)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du menar så du inte får hävert om pumpen stannar så räcker ett litet hål (4-5mm) precis ovanför vattenytan som gör att luft sugs in och stannar hävert. Borrar du det för högt kan du få lite porlande ljud därifrån. Backventilen vet jag inget om tyvärr. Men jag skulle nog inte lita på en backventil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad för glas skulle ni rekommendera? Har pratat med min lokala glasmästare om lite olika priser.

Som det ser ut nu blir det en sump med måtten 60x30x30 (LxBxH) och kommer antagligen ha tre fack. (Akvariet köper jag färdigt)

Räcker det med 5mm tjockt glas som sitter i själva sumpen?

Räcker det med grovslipning eller behöver det finslipas?

Sedan om någon har svar på tidigare inlägg med.

Hälsningar,

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är skönt om överkanten på sumpglasen är slipade och polerade då jag ibland råkar dra armarna mot glasen.

Är glasen bara grovslipade river jag mig lätt lite. inte så det börjar blöda men så pass att saltet svider. Jag har slipat om en del kar efter det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv kör med 6 mm glas i min sump. Det är bara för att jag ska kunna "dångla" runt med skummare och dyligt utan att vara nervös. Det är sällan man behöver tänka på vattentrycket i en sump när man har bubbelfällor och olika fack som förstärker upp karet. Jag har slipat mitt glas själv med en vanlig slipsten som man har till knivar m.m

Det jag ångrar med min sump är att jag inte har plats att sätta en filterstrumpa där vattnet kommer ner. Det kan vara bra att ha ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första ritning någonsin jag har gjort i Sketchup, så ni får stå ut med att det ser ut som det gör. :)

Har ni några synpunkter på vad som skulle kunna göras bättre?

(Från höger till vänster)

Fack 1: Rör från huvudkaret och plats för skummare.

Fack 2: Plats för LS eller något liknande.

Bubbelfälla

Fack 3: Returpump

post-7041-1446893021957_thumb.jpg

Akvariet är 50x30x30 (cm).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att det är i det facket som returpumpen står i som nivån kommer att ändras i när det dunstar i karet. Ibland har man inte lust eller tid att fylla på vatten i dunken... Då går det rätt fort tills pumpen går tort. Jag skulle ha gjort sista facket till det stora och låtit skummaren ståt i ett litet med bubbelfälla..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att det är i det facket som returpumpen står i som nivån kommer att ändras i när det dunstar i karet. Ibland har man inte lust eller tid att fylla på vatten i dunken... Då går det rätt fort tills pumpen går tort. Jag skulle ha gjort sista facket till det stora och låtit skummaren ståt i ett litet med bubbelfälla..

Tänk bara på att det vattnet i returfacket ska få plats i karet om överrinningen slutar fungera :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...