Gå till innehåll

Hur gör ni för att sätta fast korallerna??


thomas5547

Rekommenderade inlägg

Måste här slå ett slag för deltecs tvåkomponents epoxy"klet"! Har provat 3 olika märken och denna är utan tvekan den bästa. Kladdig som attan och fäster direkt på i stort´sett allt! Har tidigare haft problem med att få fast sten och så vid massan utan att pressa och fixera med buntband, men detta fäster även på blöt hal sten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste här slå ett slag för deltecs tvåkomponents epoxy"klet"! Har provat 3 olika märken och denna är utan tvekan den bästa. Kladdig som attan och fäster direkt på i stort´sett allt! Har tidigare haft problem med att få fast sten och så vid massan utan att pressa och fixera med buntband, men detta fäster även på blöt hal sten!

Kan bara hålla med om detta, funkar klockrent. Men sen har jag oxå hört med vissa att de använder biltemas 20kr epoxykitt, har ej testat detta själv, men det verkar ju vara ett klart billigare alternativ.

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, jag har provat AM´s tidigare men fick hem några Deltecpaket och jag måste verkligen hålla med de tidigare skribenterna, deltec är helt grymt bra! Lätt att knåda och sitter perfekt o har dessutom en färg som NÄSTAN är som kalkalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

om jag bara hade använt Delects kitt så hade jag varit ganska mycket fattigare så Biltemas kitt får duga och pengarna som blir över kan man få en hel del fina koraller för istället.

Deltec aquascape 100:-st

+ färgen (Lila)

- Priset

Biltema epoxikitt 20:-st

+ Priset 5ggr billigare

- Färgen (Gråvitt)

Jag vet inte hur många paket som jag har använt men det är en hel del och det är totalt ofarligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste också lägga en röst för deltec´s aquascape - helt plötsligt är det lätt att fästa grejerna i karet.

Superlim (gel) är ok att limma fast polyper och skivanemoner med, jag kör med biltemas (och det är riktigt jäkla bra oavsett vilket superlim man jämför med).

Det har tvistats om farligheten med superlim, men den gas som avges under

härdningen är ju över på ett par sekunder. när det väl härdat är det ofarligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara kört med Super Atack gel och Biltemas epoxikit. Super Atack gelen brukar jag använda orginalet och inte Biltemas.

Har i huvudsak possitiva erfarenheter av dem. Epoxikitet kan ibland vara dåligt på att härda och det verkar bero på vilken batch detkommer från.

Så jag brukar låta fraggar härda utanför karet på stenarna innan jag stoppar i dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...