Gå till innehåll

Björns första balja - 80 liter


Strikt

Rekommenderade inlägg

Dagsläget i min lilla låda:

Plockade trådalgerna för hand och inget mer har dykt upp:)

Införskaffat ett kh test eftersom jag haft lite lågt ph. Och mycket riktigt låg kh något lågt så ska buffra upp det den närmsta veckan. Har lite nya invånare också, en euphyllia glabrecens (tror jag) och en Seriatopora hystrix. En Stonogobiops nematodes och lite knappar har också tillkommit.

post-7703-14468930455337_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 108
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • 5 veckor senare...

aragygut.jpg

Har den senaste tiden kämpat mot prick på mina clowner som tagit en del fokus. De ser ok ut för stunden.

Men lite nya koraller och fraggar har också kommit i sen senaste uppdateringen:

Ricordea Florida multicolor

Blastomussa wellsi

Stjärnpolyper

Montipora digitata

Rumphella photosyntetisk gorgonian

Har också insett att min första hink salt var av den felblandade TM pro reef batchen med lågt kh som flera skrivit om på guiden, mätte 3.5 (salifert) nyblandat i osmosvatten. Inte vad man behöver som oerfaren nybörjare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var är Seriatoporan du köpte av mig?

Jag hoppades att du inte skulle fråga...

Den klarade sig bara ca tre veckor och vitnade inifrån. Försökte rädda den så gott jag kunde efter feedback på placering från Leffe men tyvärr :(

Har haft ok värden förutom kh som jag kanske upptäckte för sent. Kan också varit lite för dåligt ljus och flöde i början. Trist att jag inte kunde ta bättre vara på den, den var väldigt fin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt! Min första SPS var en seriatopora, den hade jag livet av på ett par veckor. Det var dock inte en stor fin koloni utan en liten fragg så det måste kännas lite surt.

Bättre lycka nästa gång!

Ja känns trist. Men skönt att höra att man inte är ensam om att ha gjort misstag...

Läser på innan jag skaffar koraller för att kunna lyckas med dem men den praktiska erfarenheten av ideala förhållanden har jag ju inte än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Uppförsbacke här just nu, teorier mottages tacksamt...

Sen senaste inlägg har jag efter ett envist prickangrepp blivit av med ett par fiskar, en clown och en Centropyge Acanthops. Karantän och behandling av den clown jag fått tag i hittills, letar efter ett UV-C eller ozon just nu. Har ett par gobies som måste fångas med fälla annars...

Utöver detta tråkiga är det inte riktigt som det ska i karet och jag vet inte varför. Har ett kenyaträd, en rhodactis, en lobphytum, en fotosyntetisk gorgonia, stjärnpolyper och en ricordea florida som alla mår riktigt bra. Sen till problembarnen:

1. Min fina blastomussa wellsi fick en del svarta toppar och har långsamt förtvinat huvud för huvud, endast tre-fyra små som fortfarande ser välmående ut. Vet att de är lite svåra att placera rätt och har testat tre platser, ligger på botten just nu med lite mer indirekt ljus jämfört med tidigare. Vad kan de svarta topparna bero på? Tips på placering?

2. Har lite knappar som sakta delvis förtvinat(?) i några delar, dock finns det en del som är rejält utfällda och ser välmående ut.

3. Min Euphyllia glabrecens har mått bra i 2 mån men nu ser lite tillbakadragen ut efter medecinering med Herbtana (vet inte alls om det är orsaken). Framför allt är det ett par huvuden överst (mot ljuset) som knappt fäller ut polyperna alls numera. De andra huvudena är lite... reserverade. Blir värre framåt kvällarna.

4. Har också haft en Montipora digitata fragg (sen ett par veckor) som vitnat bakifrån trots att den sitter högt och i bra flöde. Vävnad endast kvar på ljussidan nu, ser inte lovande ut.

Så till lite värden:

Alkanitet 7,7 (detta har svajat en hel del pga dålig saltbatch, buffrar ett par ggr per vecka) (Salifert)

PH 8,0 (Salifert)

Ammonium 0 (Salifert)

Nitrit 0 (Salifert)

Nitrat 2,5 (Salifert)

Fosfat Lägre än 0,00 (Fauna Marin)

Salinitet 1,025 (Refraktometer)

Temperatur 25 C

Har tyvärr inga Ca el Mg tester än men kan ana att de är lite ur balans (lågta) med tanke på vad andra skrivit om det felblandade saltbatchen. Har dock nytt salt nu som jag bytt vatten med två gånger (byter ca 10 % per vecka).

Har 36w noname led från Triton (8 blå / 4 vita a 3 w). Kanske är i svagaste laget, eller?

Polario 7ml står för cirkulationen.

Kör med långtidsverkande aktivt kol också.

Fråga mig om jag glömt nåt annat av vikt...

Well, har ni några idéer? Jag vill ju liksom kunna dricka Wirre och njuta snart...

post-7703-14468930977058_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Efter ännu en till felblandad hink salt med lågt KH/Ca/Mg börjar jag nu efter idoga vattenbyten de senaste veckorna få lite ordning på mina värden.

Tyvärr strök båda mina ögonstenar Blastomussa och Euphyllia med innan det ordnande upp sig. Trist.

Desto roligare dock att montiporan repat sig och några sps fraggar (som jag fick vid ett besök av en på guiden) mår prima med fina polypexpansioner.

Så i går, efter ett par veckors saknad och massa slit med vattenbyten belönade jag mig med en ny Euphyllia Glabrecens, en lobophytum sp. 05, en faviafragg och lite roliga fiskar. Förra helgen skaffade jag dock nya fiskfavoriten, en liten Escensius Melarchus. Sen nån månad har jag också en Lybia Tesselata som är nattfavorit, även om den ibland kollar fram i skuggan på dagarna med.

En liten fråga slänger jag ut också: Mycket grönt och brunt i burken nu, någon som har tips på en vacker gul, röd eller orange korall? Ska alltså vara hyfsat nybörjarvänlig och inte någon art jag har (i den mån ni ser det på bilderna)???

post-7703-14468931226523_thumb.jpg

post-7703-14468931226019_thumb.jpg

post-7703-14468931226285_thumb.jpg

post-7703-14468931226763_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Man måste ju skriva när det går bra också... Fina värden, glada koraller och inköp av min kronjuvel bland fiskarna (mitt i bild)! Jag har planerat ett par mån att testa en acanthops igen efter mitt förra exemplar som tyvärr inte klarade sig mer än ett par dagar. Är inne på dag 3, den äter bra och är något mindre skygg. Riktigt rolig fisk som utforskar alla små skrevor på revet. Håller tummarna för att den ska fortsätta trivas hos mig...

yhe2eneh.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul! Acanthops är min favoritfisk, men alla har mumsat på mina koraller så jag vågar inte testa igen.

Ja, jag har läst din tråd och sett att du gjort några försök, trodde dock att det bara var en som var korallätare? Var det dina sps:er som de åt på? Hittills har jag inte sett några såna tendenser på min men den är väl inte helt varm i kläderna än... Men jag hoppas verkligen att den håller sig till det foder jag vill att den ska äta, är så otroligt rolig att titta på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 åt koraller. De åt båda två bara på en sps i början, en gul pocci. Men den senaste började även tracka alla mina acan plus lite andra sps. Inga har rört Acropora hittills.

Ok, bra att veta. Har bara några spsfraggar men ska hålla ögonen öppna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Njuter av en ny razor 120 w (10000k), nya fraggar och en glad acanthops (@ormet: har sett något enstaka nafsande på mina montiporor, så vi får se hur det går).

Har börjat testa att dosera FM ultra min s och ultra organic, inbillar mig att polypexpansionen ökat framförallt på spsfraggarna.

Det konstiga nere på högra sidan är ett påfund av frugan (efter jag försökt limma fast mina nya skivanemoner för fjärde gången utan att lyckas): jämnt lager krossad ls (grus) med nät över så får de fästa själva innan jag limmar upp gruset på en större sten. Bra med fru ibland:)

9u5ydesy.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Plötsligt händer det! En av mina ocellaris gick nyss in i euphyllian för första gången när jag satt och tittade. Av någon anledning tycke Dvärgkejsaren (som vanligtvis kommer väldigt bra överens med clownerna) att detta inte var ok beteende och började hota och visa sidan. Då kommer den blivande (?) clownhonan till försvar och visar sidan hon med för att pinka revir! Euphyllian verkar pga ovanan med gästerna ha dragit ihop sig lite...

Bra avslutning på en annars lite tråkig vecka pga en nyinköpt gramma loreto som inte klarade att hävda sig mot Dvärgkejsaren mer än några dagar och dukade under igår:(

4y9e7ary.jpg

eqy5azuq.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...