Gå till innehåll

Köpa armaturer eller bygga själv.


SmallTown

Rekommenderade inlägg

Har lite planer på att använda t5 istället för t8 rör inom en snar framtid. Men vet inte om man skall köpa färdiga armaturer eller bygga själv. Skall ha det enligt nedan , med 2x39w och 2 enkla 39W.

nån som har några tips o idéer hur man löser det lättast. Kan säga att locket är ca 100cm o sammanlagda längden är 115cm*65cm.

/Fredrik

post-777-14468912200151_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

köpa armatur för akvariebruk är långt i från gratis.

har du en armatur för T8 nu så bygg om den! det är inte så värst svårt.

du behöver HF och socklar.

den andra med 2 rör + MH köper du begagnad.

jag rekomenderar inte att du bygger med mh själv då det är förenat med livsfara och brandfara. tändningarna i MH är på omkr 5000

V och då hoppar spänningen ca 5mm.

jag ska få ett drivdon till MH från en som jag känner och jag som gått elprogrammet är livrädd för att koppla in det.

det händer att MH-ljuskällor exploderar, så det är inga leksaker precis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MH har jag redan de e bara lysrören som skall uppgraderas. sen har jag ingen riktigt armatur utan tre sådana här, http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=57_108&products_id=237 eller om det var glomat. Bilden föreställer alttså mitt akvarium sett ovanifrån med träramen och luckan. + hålet för MH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

nu fattar jag, aaaaa' haaa.

elfa har HF-don till 2 st 36-40w lysrör för 483 kr styck.

2 såna och du är uppe i 966 kr.

sen behöver du nya hållare av typen G5 som kostar 13.00 kr/st, det blir 104 kr till.

sen frakt på omkr 100 kr.

just hos T5-HO så är ljusutbytet ungefär som T8 så frågan är om du får så mycket utbyte av att lägga pengarna på det.

och helt plötsligt så har man 1200 kr som skulle kunna användas till en begagnad MH-armatur och få ett bättre ljus än T5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade gärna köpt mig en ny MH armatur , men då den max kan vara ca 90 cm får man inte så mycket ljus jag vill ha. Kan iofs ta bort träramen på akvariet, men tappar då väldigt mycket estetiskt utseende. + att hela rummet numera är inrett efter akvariemöbeln.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

det finns MH-armaturer som är bra mycket kortare än 90.

sen vill jag ju inte förespråka MH för mycket då det händer att de exploderar.

jag vet att det finns en annons på blocket på en giesemann NOVA 25w armatur här i jkpg län.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

jo jag vet, men eftersom T5 körs på HF-drivdon som kostar flera hundra och funkar 30.000H[2 lysrörslivslängder] så blir det dyrt.

om du nu är så fäst vid T5 så blir det till att punga ut med 1200 eller köpa reaktor för T8 för nån 50-lapp. om man kör vanlig reaktor till T5 så ska man observera att spänningen på T5 är lite högre, men visst funkar det.

här är effektspecifikationer för T5:

http://www.j-right.com/html/t5_lamp.htm

en 36w T8 är på 104v och 0,43A.

en 58w T8 är på 110v och 0,67A.

så visst kan man köra T5 på T8 reaktor.

reaktorn är en evighetsmaskin som kostar 50 kr och HF är en 30.000H maskin som kostar några hundra-lappar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe, tror det e min utbildning inom hotell o resturang som krockar med din elutbildning. Då jag inte riktigt hänger med i det tekniska snacket.:) (E dock oxå lite trögfattad)Sen var tanken att polarn skulle fixa delarna, då han jobbar som elektriker, då jag själv troligen skule tända eld på halva lägenheten om jag började pilla med det själv.

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygg du med T5 som du säger 39watts är totala längden 90cm med hållare.

Behövs ej gås in på detta här med special snacket som lysröret skriver fattar själv ej varför detta kommer upp...

39watt rör med hållare är från 90cm Skaffa dig vattentäta hållare då du ändå börjar bygga eller kompisen.

Att köpa T5 drosslar kostar från 250:- drosseln och uppåt.

4st vattentäta hållare ca 120kr

Kan själv säga det att det är ej så billigt ändå att bygga själv en armatur snygg. Gäller att ha tungan rätt i mun och man vet vad man håller på med.

När jag byggde min 54watts armatur så köpte jag även en aluminium balk 50x50mm och satte in drossel och hållarna i denna så blir den nästan som en köpt inbyggnadsbalk

En annan viktig sak som ofta glöms bort. Skaffa en bra reflektor!

Skall du bygga en huv över karet eller en armatur för allt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd bara att jag inte kan 4 i rad, måste i alla fall dela upp det i 2 x 2 eller helst 2 x 1 x 1.

Men kollade lite på denna http://www.meerwasser-aquaristik.de/shop/catalog/product_info.php?cPath=22_44&products_id=883

Undrar dock bara hur bred den är och va f** betyder "Leuchtmittel" , satte det i babelfish och fick fram på engelska "shining means"???????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leuchtmittel = Ljuskälla, lýsrör

Tackar.

Här är en billig web-shop för T5 www.seaqualux.de

El-reaktor 2x39W kostar € 25

Dom har även lysrörs-hållare för T5 rör.

G5 kallas dom och finns med IP67 klassning dvs stänkskydd ( € 3,4 /st )

Nån som vet vad frakten går på ungefär, när man beställer från Tyskland. Sen undrar jag om reflektorerna dom säljer är nåt att ha eller skall man hellre ta typ arcadia´s eller ATI´s.

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

akvaristikbranschen är märklig:::

lösa lysrörhållare och lösa reaktorer och lösa reflektorer, varför inta använda en vanlig lysrörsarmatur där allt sitter fast och reflektorerna är bättre?

och för att inte tala om priset som är några hundra-lappar mot dessa svindyra akvariegrejor som kostar upp till 2000kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Seaqualux reflektor verka vara väldigt lik Juvels. I så fall tar den 6 cm bredd i monteringen.

ATI har måsvingeform tar 8 cm bredd och skall ha högre verkningsgrad och bättre form.

I kväll får jag lysrör så till helgen kommer jag att mäta och jämföra.

Du får gärna berätta hur det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...