Gå till innehåll

Maxspect 160w över 455L?


Datate

Rekommenderade inlägg

Undrar lite över om en Maxspect 160W klarar att belysa min burk så man kan ha SPS och LPS i princip var man vill. Måtten på burken är 100x65x70 (70 högt). Dock blir det max 63cm djupt vatten pga avrinningen...sen försvinner ytterligare någon cm pga sand...

Kan man ändå ha t.ex musslor på botten som det gick med min Gieseman Matrix 8x39w?

Går det på något vis att gämföra om en Maxspect Razor 160w är likvärdig, svagare eller starkare än en 8x39W T5-ramp!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nope! Jag har den över 100x50x45. Acropora växer och färgar ut "bra" på ca 70x40x40. Musslorna mår bra på botten men tror det är på gränsen. Acans längst ut på sidorna funkar fint.

Jag har fraggar och nya sps på bottnen/sidorna men det märks att ljuset börjar ta slut där. Kolla lite parmätningar ... jag kan bjuda på den här över ett 56 högt kar:

http://my-speakeasy.com/build70/par.jpg

på 70cm högt skulle jag ha mh, lasses kanoner eller radion pro. Eller ATI's hybridramp LED/T5 kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite i underkant skulle jag säga - den motsvarar ungefär din gamla ramp ljusmässigt men är ju snävare i spridning.

Vi har en maxima på botten i visningskaret som är 60 högt under en Razor 160 vilket funkar, men lite mer ljus för att framhäva färgerna skulle inte skada....

Skulle nog hellre rekommendera 2st 120W på tvären över ditt kar.

Här är en reveiw från advanced aquarists: http://www.advancedaquarist.com/2013/6/review

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tackar för all input, och kan därmed lämna tankarna på en razor 160 över den baljan.

Att enbart köra LED den dagen det är dags för salt igen är klart. Belysningen var en av dom orsaker som till slut fick oss att lämna saltet. För dyrt med alla rörbyten och avsaknaden av glitter. Vill häller inte få mer värme som från mh eller större elförbrukning.

Lutar väl då snarare åt att byta burk då nackdelarna vida överskrider fördelarna gentemot ett mer normalformat kar. Men ska man upp dit jag önskar (720-1000liter så blir ju LED vansinnigt dyrt oavsett om man köper färigt eller bygger själv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt kar är 70 högt 85 långt och 60 djupt... här växer spser bra även i nedre tredjedelen av karet... med en Razor 160w 10000K... iom att ditt kar är längre skulle jag nog satsa på att ha 2st 120w istället om jag körde razorramper...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tackar för all input, och kan därmed lämna tankarna på en razor 160 över den baljan.

Att enbart köra LED den dagen det är dags för salt igen är klart. Belysningen var en av dom orsaker som till slut fick oss att lämna saltet. För dyrt med alla rörbyten och avsaknaden av glitter. Vill häller inte få mer värme som från mh eller större elförbrukning.

Lutar väl då snarare åt att byta burk då nackdelarna vida överskrider fördelarna gentemot ett mer normalformat kar. Men ska man upp dit jag önskar (720-1000liter så blir ju LED vansinnigt dyrt oavsett om man köper färigt eller bygger själv...

det kostar ganska mycket tuväär, desto mer liter desto mer kostnader, och belysningen förstör en del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är absolut ingen expert, men kan bara flika in att mitt kar är 90 cm djupt och har en Razor 160watt (10k) som krämade på rejält med ljus ändå ned till botten där jag hade Sarcopython och lite andra mjukisar samt en mörkerkorall i skuggan. Fick betydligt mer alger på botten efter jag bytte till denna LED mot innan (2x24 watt T5)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...