Gå till innehåll

Tjocklek på glas?


Chum

Rekommenderade inlägg

Funderar på att starta om i nytt kar, efter min tragiska krash som slog ut allt levande... Måtten jag kommit fram till är 100x80x50 (BHD), dvs 400 liter (+ sump ca 100 liter) i OptiWhite. Det blir således ett måttbeställd bygge från en av mina favorithandlare, även om det blir långt ifrån lika snyggt rent "möbelmässigt". Nu har jag bara en ganska rejäl fundering kring konstruktionen... Förslaget jag fick var att gå på 15 mm glas för att slippa de traditionella "balkarna" i ovankant som skulle komma med 12 mm. Jag tvivlar inte en sekund på butikens kompetens i denna fråga, så säger de att akvariet skall hålla 400 liter utan extra förstärkning bara med hjälp av glasets tjocklek, så tror jag dem. Men ett visst mått av oro känner man ändå och personligen tror jag att jag hellre har 12 mm glas med alla balkar i ovankant, än att ta risken med 15 mm utan balkar bara för estetiska skäl. En annan aspekt är ju vikten då jag inbillar mig att en 400 liters burk i 12 mm torde väga avsevärt mindre än samma mått i 15 mm?

Eller har jag fel? Vad tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstått det rätt så är höjden på karet mer avgörande för glastjocklek än dom andra måtten, så det torde vara orsaken till att du behöver så tjockt glas.

Jag tror absolut att det håller med 15 mm glas.

Sedan tycker jag absolut du skall köra "rimeless" då det är så mycket snyggare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?12205-glas-tjocklek&highlight=tjocklek

I denna tråd finns lite om glastjocklekar beroende på mått och annat.

Inga garantier men det ger dig ett hum kanske :) Finns en räknare längre ner på sidan också.

Imazo och Eheim kar som tex. har mått 125/50/55 har tjocklek 10mm men dom har ju förstärkningar uppe också.

Jag kan ha fel då jag aldrig varit inblandad i något bygge av kar men det finns lite läsning iallafall :)

Lycka till med det nya.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt eheim med framruta på 120x50 är endast 8mm, förstärkt med en i mitt tycke smäcker list i ovankant.

De fabrikstillverkade akvarierna kan å andra sidan ligga betydligt snävare då de antagligen har bättre resurser att beräkna både glashållfasthet och siliconfogar (vilket gör det anmärkningsvärt att haquoss kör med så feta glas!)

Skall man måttbeställa så bör man nog följa glasmästarens rekomendationer, de lär knye vara i underkant iaf...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...