Marvin Postat 24 juli 2013 Postat 24 juli 2013 Har nu några månader haft kiselalger i min burk. Det är på botten dom finns, och jag tar bort så mycket jag kan vid varje vattenbyte, men de återkommer envist efter några dagar. Vad jag kunnat läsa mig till här på forumet så är det en fas som karet ska gå igenom, men mitt har varit igång snart ett år.Jag använder osmos vatten, ska jag komplettera filtret med ett silkiat filter? Eller finns det andra sätt att bli av med algerna?Inga fiskar/cuc som äter kiselalger?Mina värden idag:Sg: 1.023Ph: 8.0No3: 5Po4: 0Ca: 440Mg: 1350kh: 8Samtiliga tester är Saliferts. Har tyvärr inget silikattest. Citera
EmilPersson1983 Postat 24 juli 2013 Postat 24 juli 2013 Jag sänkte ljustiden på mitt kar och öste i fler turbosniglar. Vet inte om de är anledningen till att mina alger försvann men borta är dom iaf :-) Citera
Blåbert Postat 24 juli 2013 Postat 24 juli 2013 En sandvändande fisk fixar det, men då får du å andra sidan lite skräpigt vatten. Citera
Nille83 Postat 24 juli 2013 Postat 24 juli 2013 Mina Turbosniglar och min blåbenad eremit käkar det Behöver dock inhandla fler då det är julbord i mitt kar just nu Citera
freddi36 Postat 24 juli 2013 Postat 24 juli 2013 Det kan bero på att solen, som är väldigt stark nu på sommaren, skiner på karet. Gör den det är det förmodligen därför algerna kommit. I ena hörnan i mitt kar lyser solen nån timme på morgonen, och där är enbart bruna alger i den hörnan.Om man vill undvika att en sandvändande fisk rör upp för mycket skit eller täcker korall med sand så är sandvändande sjöstjärnor ett alternativ. De är långsammare men mer varsamma Citera
stigigemla Postat 24 juli 2013 Postat 24 juli 2013 Ett silikatfilter på osmosen hjälper många gånger. Citera
Marvin Postat 26 juli 2013 Författare Postat 26 juli 2013 Ok, tack för många tips och råd! Lyset står på 8h och månljus 3h. Blir att införskaffa fler turbosar, då jag har en sandvändande fisk och fyra eremiter. Hur många är lagom till 240l? Jag läste någonstans att det kan vara saltet som är boven i dramat. Har kört med red seas coral pro, ska jag använda något annat? Appropå solen så är persiennera nerdragna i rummet där burken står, så jag tror inte det är problemet. Och angående sjöstjärnor, är dom revsäkra? Många frågor blev det... Citera
gordan_ Postat 27 augusti 2013 Postat 27 augusti 2013 Hej folket jag kör med r/o vatten silikat filter, alla värden är ok håller ph högt, har en sandvändare,dollar (karet är 1 mån gammal) min brun kisel (såg ut som brunt pulver) har blivit grön alg är det fortfarande kisel alg ser ut som små buskar, + att jag fått lite grön hår alg, vad kan jag göra för att försöka få bort det?? är detta en övergångsfas?? är rädd att algen kommer ta över karet.. Citera
Nille83 Postat 27 augusti 2013 Postat 27 augusti 2013 Hej folket jag kör med r/o vatten silikat filter, alla värden är ok håller ph högt, har en sandvändare,dollar (karet är 1 mån gammal) min brun kisel (såg ut som brunt pulver) har blivit grön alg är det fortfarande kisel alg ser ut som små buskar, + att jag fått lite grön hår alg, vad kan jag göra för att försöka få bort det?? är detta en övergångsfas?? är rädd att algen kommer ta över karet..Jag fick också kiselalger, ganska mycket. Jag hade 1 sandvändare och 2 Turbosniglar i mitt kar när algerna började komma. Slängde ner 1 sandvändare och 10 Turbosniglar till, natten efter var allt borta och nu håller de kiselalgerna i shack. Citera
gordan_ Postat 28 augusti 2013 Postat 28 augusti 2013 okej måste fixa turbo sniglar men finns ej att få tag på i karlstad tror gtb är närmaste stället Citera
kladd3 Postat 28 augusti 2013 Postat 28 augusti 2013 Köp från triton så skickar de hem det till dig beställde nyligen och det fungerade väldigt smidigt beställde ena dagen framme den andraSkickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2 Citera
Nille83 Postat 28 augusti 2013 Postat 28 augusti 2013 De hade ganska bra priser på Turbosniglar!Skickat från min C6603 med Tapatalk 4 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.