Gå till innehåll

Kiselalger


Marvin

Rekommenderade inlägg

Har nu några månader haft kiselalger i min burk. Det är på botten dom finns, och jag tar bort så mycket jag kan vid varje vattenbyte, men de återkommer envist efter några dagar. Vad jag kunnat läsa mig till här på forumet så är det en fas som karet ska gå igenom, men mitt har varit igång snart ett år.

Jag använder osmos vatten, ska jag komplettera filtret med ett silkiat filter? Eller finns det andra sätt att bli av med algerna?

Inga fiskar/cuc som äter kiselalger?

Mina värden idag:

Sg: 1.023

Ph: 8.0

No3: 5

Po4: 0

Ca: 440

Mg: 1350

kh: 8

Samtiliga tester är Saliferts. Har tyvärr inget silikattest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan bero på att solen, som är väldigt stark nu på sommaren, skiner på karet. Gör den det är det förmodligen därför algerna kommit. I ena hörnan i mitt kar lyser solen nån timme på morgonen, och där är enbart bruna alger i den hörnan.

Om man vill undvika att en sandvändande fisk rör upp för mycket skit eller täcker korall med sand så är sandvändande sjöstjärnor ett alternativ. De är långsammare men mer varsamma

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för många tips och råd! -Tummen upp

Lyset står på 8h och månljus 3h. Blir att införskaffa fler turbosar, då jag har en sandvändande fisk och fyra eremiter. Hur många är lagom till 240l? Jag läste någonstans att det kan vara saltet som är boven i dramat. Har kört med red seas coral pro, ska jag använda något annat? Appropå solen så är persiennera nerdragna i rummet där burken står, så jag tror inte det är problemet. Och angående sjöstjärnor, är dom revsäkra? Många frågor blev det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej folket :) jag kör med r/o vatten silikat filter, alla värden är ok håller ph högt, har en sandvändare,dollar (karet är 1 mån gammal) min brun kisel (såg ut som brunt pulver) har blivit grön alg är det fortfarande kisel alg ser ut som små buskar, + att jag fått lite grön hår alg, vad kan jag göra för att försöka få bort det?? är detta en övergångsfas?? är rädd att algen kommer ta över karet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej folket :) jag kör med r/o vatten silikat filter, alla värden är ok håller ph högt, har en sandvändare,dollar (karet är 1 mån gammal) min brun kisel (såg ut som brunt pulver) har blivit grön alg är det fortfarande kisel alg ser ut som små buskar, + att jag fått lite grön hår alg, vad kan jag göra för att försöka få bort det?? är detta en övergångsfas?? är rädd att algen kommer ta över karet..

Jag fick också kiselalger, ganska mycket. Jag hade 1 sandvändare och 2 Turbosniglar i mitt kar när algerna började komma. Slängde ner 1 sandvändare och 10 Turbosniglar till, natten efter var allt borta och nu håller de kiselalgerna i shack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...