Gå till innehåll

DIY Akvariebänk för ca 400L?


Chum

Rekommenderade inlägg

Jag planerar att starta om hobbyn efter min tragiska doppvärmarkrasch... :smiley24: För att spara pengar, men även få ett snyggare resultat än en trist aluminiumställning för ca 2000 kr så har jag bestämt mig för att isf bygga en egen bänk. Jag tänkte följa videon nedan, samt använda impregnerad 2"4 (45x95mm) furu från ByggMax eller liknande (Hornbach, Bauhaus, XL). Fördelen med XL är att de kapar upp det åt kunden. Vet ej om de andra gör det. Någon annan som vet? Vill helst slippa kapa själv...

Nästa fundering är storleken. Jag har inte bestämt mig om jag skall ha karet i 100 cm bredd eller "maximerat" i 120 som väggen i denna hörna är. Oavsett vad, så borde jag kunna bygga bänken i 100 cm. Med en kraftig skiva på toppen (tex 22mm golvspån), i samma bredd som akvariet så spelar det kanske ingen roll om det sticker ut 10 cm på varje sida. Tänkte det kunde isf vara rätt snyggt, även om det kan bli krångel med borrningen för avrinningen som jag vill ha i höger hörn. En nackdel med 100 är ju också att sumpen blir mindre med ca 90 cm bredd istället för 110 om jag har maximerat skåpet efter väggen... Vad tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygg så stort skåp du kan, lovar att du vill ja utrymmet

Sen skulle jag nog inte lita på äverhäng av spånskiva... Det är ett eftergivligt material.

Personligen så tycker jag sen att trä är för skrymmande, men det lär säkert bli bra.

Har du tillgång till svets så kommer du undan med en svetsad stålställning för nån tusenlapp i material

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo stort är praktiskt och ger mycket arbetsutrymme och plats för teknik. Det är just det som lockar, men väggen där karet skall stå är bara 120 bred, inkl listen runt hallöppningen, så är lite rädd att det ska se klumpigt och inklämt ut. Om jag dessutom bestämmer mig för ett kar med mindre bredd än 120 så är ju bänken bredare än karet vilket inte lär se så snyggt ut. Tvärtom, där karet är bredare än bänken känns mer estetiskt (som tex Juwel gör sina set). 22 mm golvspån är tungt och superstabilt då det är laminerat med lim och används bland annat när man bygger golv (vad jag vet?). Har använt det tidigare i en hemmabio där vi byggde ett podium med 12 stolar i tre våningar och det gav inte vika en millimeter =) Ett överhäng på 10cm skulle nog krävas en mindre stridsvagn för att bryta, förutsatt att man håller det torrt iaf. Är mer orolig för borrningen dock då hålet i karet riskerar hamna utanför bänken. Hm... dilemma dilemma.

Svetsa stål känns inte så lockande eftersom det också bara blir ett trist skellett som måste kläs i trä för att bli snyggt. Speciellt inte för 1000kr, men tack för tips dock =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag hade startat ett helt nytt akvarium från grunden så hade jag börjat med att kolla upp vilken belysning som verkar vettig. Sedan hade jag valt måtten på akvariet baserat på detta.

Även höjden på bänken bör tänkas på, höga skummare osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd inte ryckat virke inomhus. Hurvida det är giftigt eller ej numera kan säkert någon annan svara på.

Men det är blött och kommer torka ihop ordentligt. Tänk altan, jag har lagt mitt med bräderna diktan mot varandra när virket var nytt och blött nu har det torkat och det är 5mm springor mellan golvbräderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd inte tryckat virke. Köp vanligt virke och jag tror 35x70 skulle räcka utan problem!

Jag har en bänk i trä men efter jag byggt den och insåg hur mycket plats som försvann står den mest bara och ser fin ut i garaget.

Har nu en svetsad bänk i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@tele: Jag har all teknik kvar, inklusive belysning. Det är en Maxspect Razor 160w, så det räcker upp till max 120 cm, om man skall lita på Maxspects egna direktiv.

35x70 mm kan ju vara en ide, för att spara utrymme. Enligt planen så blir det ju 3 st stag/ben i varje hörn så det bör ju vara stabilt nog ändå =) Att jag tittade på impregnerat var mest för jag tänkte det kunde vara bra emot all fukt som stänker omkring från sumpen? Men om det kan släppa gift så kanske det är bättre att måla med ngn vattenavvisande färg då?

Vad anser ni om höjd? Jag är inne på 80-100 cm höjd på bänken så att oavsett om jag väljer 60, 70 eller till och med 75 som höjd på karet så är tanken att man skall kunna se in i karet utan problem, även när man står upp. Det är så det funkar med mitt nuvarande kar. Bänk 80 + kar 90, totalt 170 cm till karets ovansida. I detta fall lutar det åt bänk 100 + kar 60-75... Har alltid tyckt att det är superknas med akvarium som är så låga att man drar på sig ryggskott för att kunna betrakta det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smaken är som baken, jag har svetsat min bänk och tycker den är snygg (klädd med skåpluckor från ikea). Den är dessutom bredare än karet (15 cm på var sida) och det gillar jag. Kommer att göra likadant nästa gång och då även ha en "grogghylla" framför karet.

Sen spånskiva i all ära, men använder man den till tex golv så har man stöd runt om. Det finns få trämaterial (möjligen stavlimmad ek) som är tillräckligt styva för att verkligen ta last på detta sätt. Du bör åtminstome sätta reglar under.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av egen erfarenhet så kan jag säga ett en razor 160w inte kommer vara tillräcklig belysning för att hålla annat än de lättare korallerna i ett 120 lång, 60/70/75 hög kar. Jag hade min razor till mitt Percula 120 (122cm långt) och täckningen var kass. Jag tycker inte man ska ha en razor till ett längre kar än 100cm. Om du dessutom har ett högt kar så kommer du få sämre ljuspenetration även på de platser när ljuset täcker bra. Men mjukisar o sånt på botten och svårare koraller högre upp, centrerat under belysningen skulle funka. Jag byggde en bänk enligt samma video, den är 100cm lång och 100cm hög. Den behövde stabiliseras lite mer än de gjorde i videon då den är så hög. Men klär man in den med träskivor ger det också stabilitet. Roligt att du inte lät din motgång få dig att sluta. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är helt med på tanken om bredden, även om tillverkaren påstår att det skall räcka till maximalt 120 cm. En kompenserande ide är ju iofs att bara ha tex mörkerkoraller på sidorna och mjukisar med mindre ljuskrav. Sen skulle jag inte aquascapa ända ut till glaset heller, utan ha minst 5 om inte 10 cm fritt mellan glas och stenar på varje sida så scapen skulle nog bli runt 95-100 bred i sådant kar. Men rent generellt vore det nog bättre med den andra skissen, på 100 cm för karet med en scape på kanske 80 bredd, för ljusets skull ja. Vad gäller djupet så hade jag inga som helst problem med mitt 90 cm djupa kar. Fick genast mer algbildning på botten när jag bytte från 2 st T5 på 24w. Men det är säkert individuellt från gång till gång vad man får för erfarenhet av utrustningen...

Ni som byggt i trä, har ni målat insidan eller låter ni det bara vara som det är?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr blev bilderna liggande när jag importerade dem från telefonen, vet inte hur jag fixar det.

Du får vrida på huvudet ;)

Jag klantade mig lite med dimensionerna och gjorde stommen i de dimensioner som jag ville att skåpet skulle vara, när jag kladde det med luckor så blev det lite för brett.

Jag har inte målat insidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar! :smiley20: Alltid bra att se hur andra gjort, få tips o varningar. Har just kommit hem nu med 30 meter 45x45, hehe. Jo det kommer räcka, då jag skall regla utav bara helsike i alla väderstreck, samt borra fast 1 cm spånskivor runt om, plus en 22 mm MDF som tak. Skulle aldrig våga ha ett kar utan solid botten. Beundrar er som litar på glaset så pass :woooow:

Nu vet jag vad jag ska göra halva natten o under morgondagen iaf... Ibland är det bra med dåligt väder på semestern. Ekonomiskt är jag inte alls sugen på att starta om så här, men emotionellt är det ett måste då jag har svårt at se mig själv leva utan denna underbara hobby (om än dyra och riskfyllda). Återkommer med bilder på bygget...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä bara bänken... den blir 100x50x100. Så antingen blir karet exakt lika brett eller 10 cm överhäng på höger o vänster sida. MDF skivan kostade bara 40kr så isf byter jag den. Får se hur det ser ut när det är klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygg färdigt bänken och beställ karet sen, då vet du med säkerhet vilket mått du ska ha på karet. När man bygger så blir det lätt att man missar något mått, eller så vill man lägga till lister någonstans, och så blir det fel mått av allt.

Bara ett tips i all välmening. :)

Jag byggde ju en bänk enligt denna modellen till mitt 750-liters kar, tyvärr gjorde jag den typ 10cm för låg, vilket jag upptäckte i efterhand, och kanske 3cm för lång och bred, också upptäckt i efterhand då luckorna skulle på.

Du kan läsa om det här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45629-Planeringstr%E5d-Laggemans-nya-Optiwhite

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Laggeman: Ja det var så jag tänkte. Bänken först, sen karet =) Tack för länken. Bara trevliga bilder och intressant läsning ser jag =)

Någon som vet vart man kan hitta feta taklister i trä? Fanns inte på Bauhaus i Botkyrka iaf, vad jag kunde se... Är ute efter denna effekt i över och underkant:

custom_oak_aquarium_cabinet_02.JPG

Ändrat av Chum
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får komma till Enköping och köpa lister. :) Här finns det på XL-Bygg , Karl Hedin och Mälarträ.

Nacka Trä har säkert lister hemma. Dom är ju rätt stora i Stockholm.

Eller kanske Woody Huddinge

www.woodyhuddinge.se

1 recension på Google

Djupåsvägen 8, Huddinge

08-608 93 00

Nu har du lite tips. Hoppas du hittar lite fina lister nu :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...