Joru Postat 5 september 2005 Postat 5 september 2005 Kör med detta http://www.tropic-marin.com/web/english/produkte/biocalcium.htm tror nog inte vi pratar om samma bio-calcium./FredrikOK, jag kör med denna http://www.tropic-marin.com/web/english/produkte/biocalcium-liquid.htm där man blandar själv. Citera
SmallTown Postat 5 september 2005 Postat 5 september 2005 Jag har också köpt en 5kg burk av Tropic Marin Bio-Calcium, och måste säga att jag har än inte riktigt fattat doseringen. Jag brukade tillsätta calciumklorid och natriumkarboonat och höll mina värden runt KH: 12-13, Ca: 390-420. Men nu har Ca-värde sjunkit rejällt och vad jag än gör så vägrar Ca gå upp utan att det fälls ut. Två mått av Tropic Marins calcium så börjar det blir möjlkigt vatten. Måste läsa mer och hitta nåt svar på vad som spökar i ekvationen.Vad har du för KH och magnesium värde nu när du använder Bio calcium. Hur tillsätter du det, får själv väldigt grumligt vatten om jag blandar ut det med vatten innan. Funkar bäst om man lägger pulvret direkt i karet eller sumpen, min egen slusats kanske funkar bättre för andra att blanda ut det med vatten./Fredrikedit: Läste just på reefcentral att man absolut INTE skall blanda ut med sötvatten innan. Läs sista posten http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=648948&highlight=biocalciumfinns även lite info här http://www.advancedaquarist.com/issues/feb2003/chem.htm Citera
nemo Postat 11 september 2005 Författare Postat 11 september 2005 Blev rekomenderad av den lokala handlaren att prova Reef Evolution/ Reef Tonic.För den skulle fungera bra (höja calciumet) billig i längden.800:- för 2x5 liter & då fick man ph & kh buffert med.Men det händer ingenting. Jag har provat i båda mina kar samt även "jailbird" som var med att dela detta paket.Båda med samma resultat Är det någon som har erfarenhet av detta. ? Citera
sedde Postat 24 september 2005 Postat 24 september 2005 är 1150 för lågt magnesiumvärde för att man ska lyckas höja ca värdet, mitt ligger på 380. Citera
Halogen Postat 25 september 2005 Postat 25 september 2005 Hej,Jag har ett riktmärke på 400ppm för calcium och 1300ppm för magnesium, 380 är rätt så bra mao.Jag ser inget hinder att höja Ca i kombination med lågt Mg, däremot kan KH:t dra iväg uppåt...över12.När jag blandar salt och osmosvatten så får jag ett Ca på 450ppm och Mg på 900ppm...jag använder Tropic Marin produkter./ Hälsningar Pär Citera
sedde Postat 25 september 2005 Postat 25 september 2005 Jag kör med rowakalk som jag blandar i 1 1/2 L flaska och droppas i dagen efter, hur lång tid behöver det vara mellan gångerna och behöver man blanda ny kalk varje gång eller kan man slå i nytt vatten i flaskan och använda det kalk som redan varit blandat. Mitt KH går inte upp står stilla på 8.Mvh sedde Citera
Halogen Postat 25 september 2005 Postat 25 september 2005 Hej,Jag har inte koll på hur Rowakalk fungerar. Tropic Marin fungerar kanonbra men det kanske är dyrt i längden, när man har en stor burk./ Pär Citera
Ingvar Hellmalm Postat 1 oktober 2005 Postat 1 oktober 2005 Kaliumhydroxid är lösligt till ung 1,2mg/l går inte att anväda för att höja Ca-halten! utan är mest en pH regulator. Använd s.k Biokalk eller kalciumklorid. Akta er för Tore Kjellbergs medtod. Gick bra i c:a 1 år i mitt kar (3000l) sen dog allt innom loppet av 2 dagar. (förlust över 100000 kr) Citera
Halogen Postat 1 oktober 2005 Postat 1 oktober 2005 Hej Ingvar,Som jag tidigare skrev så använder jag Tropic Marin Biocalcium(calciumhydoxid), och det är inga problem att höja CA halten till 420ppm ialla fall. Jag har inte testat högre utan jag har en målsättning att ligga runt 400ppm./ Pär Citera
salar Postat 1 oktober 2005 Postat 1 oktober 2005 Ingvar nu får du allt förklara,vad e Tores metod?Menar du Ballings metod eller har Tore någon egen.Har själv kört med kalciumklorid,natriumvätekarbonat(bikarbonat)och har totalt skitit i NaCl-fritt salt i minst 5år har inte mer än 7 stenkoraller så förbrukningen e inte mer än ca 4liter på 3 veckor.Tror att metoden e helt okey om man inte har sten koraller för 100000kr för då blir det för dyrt med pulver dvs om man inte handlar skiten på lantmännen. Citera
Niclas Postat 2 oktober 2005 Postat 2 oktober 2005 Så vitt jag förstår så är Thore´s metod = Balling, den metoden har använts bra många år över världen, framför allt i Tyskland med goda resultat. Du måste ha gjort nåt fel om du kraschade din burk, har nog inte med Balling att göra i alla fall.... Citera
Texas Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Hur lågt kan man ligga med kalcium innan det händer något med korallerna.....400-430 är väl bra värden att ligga på.När börjar koraller att ta stryk av för lågt kalcium? Citera
stigigemla Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Det ska vara många som kraschar med Ballingmetoden efter ett och ett halvt till två år efter vad jag läst på nätet.Metoden ersätter ju bara det som förbrukas och det som blir mer och mer blir ännu mer med tiden. Dessutom är spårämnesinnehållet väldigt olika i olika typer av foder och det tar Ballingmetoden inte hänsyn till. Jag tycker ändå att metoden är en fantastisk hjälp med att se till att det inte blir för litet av något innehåll i vattnet.Jag föredrar själv att försöka hålla litet koll på vattnet och ersätta vad som förbrukas av min djursammansättning. Och byta litet vatten som får balansera upp det jag gör fel. Citera
stigigemla Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Det är litet olika för olika arter men någonstans 300 till 350 är nog en realistisk uppskattning. Hur högt kalciumvärde som behövs beror också på magnesiumhalt och karbonathårdhet. Citera
Ingvar Hellmalm Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Korallsand är döda koraller. Olika metaller ingår men de flesta som Karbonater. (även en del sulfater)Karbonater har bra löslighet i lågt pH men sämre ju högre upp man kommer. Det är orsaken till att man tillsätter Koldioxid (Kolsyra) till en kalkreaktor. Man får då Kalsium bikarbonat som är lösligt (vilket korallerna kan utnyttja) men även Magnesium, Strontium samt en del andra salter. Ideen att lösa döda koraller är god men utförandet dubiöst. Ger lätt en övergödning och pH fall i akvariet. om man försöker buffra så ger det en utfällning igen där bikarbonatet blir karbonat. Att ha kalkhaltigt material i inredningen hjälper mkt litet p.g.a att pH bör ligga på 8-8,4.Kalkvatten som framställes genom att lösa kalciumhydroxid i vatten har inte stor betydelse som Ca tillsatts utan hjälper mest som pH och buffertregulator. Lösligheten är 1,2mg/ml och pH i lösningen skall ligga över 11 helst nära 12. Denna lösning måste förvaras luftfritt då koldioxiden från luften gör att kaliteten snabbt försämras men utfällning av karbonat. Det ideala hade varit att kunna tillsätta kalsiumbikarbonat men tyvärr exsisterar inte denna förening som salt då den är mkt instabil och reaktiv (bikarbonaten blir karbonat). Kommersiella kalkhöjningspreparat innehåller komplexbundna Ca föreningar bl.a med EDTA och kvaliteten på dessa kan naturligtvis variera. Enklast att tillsätta är kalciumklorid som mkt snabbt höjer Ca värdena men utgör en risk med höjda klorvärden. En smart idee (från schubert) är ett plemum i detta finns en naturlig pH gradient och Ca löses ut kontinuerligt. Men varför oroa dig för ditt Ca värde? Jag har mätt de naturliga värdena i havet på de flesta korallrev i världen. Mycket vanliga värden är KH 6-8 pH 7,9-8,2 Ca 350-385.I områden där det inte finns så mycket koraller kan någon gång Ca värdet nå upp till 415. Att man vill hålla så höga värden som upp till 450 i akvarier beror på att man vill ha så snabb tillväxt som möjligt en sorts broilerproduktion. Det ända som händer är att du får en lägre tillväxt om Ca värdena är lägre. (om allt annat är OK).Korallrev är en marin urskog där omgivande vatten är mkt näringfattigt och mineralfattigt nästan alla tillgänglig energi är bundet i biomassan.Jag skrev 1992 en liten sammanställning av värden för akvarier. Den som är intesserad kan maila mig så skickar jag en kopia (kräver Stuffit reader från Aladin) Citera
Vitamin Postat 11 oktober 2005 Postat 11 oktober 2005 Kaliumhydroxid är lösligt till ung 1,2mg/l går inte att anväda för att höja Ca-halten! utan är mest en pH regulator. Använd s.k Biokalk eller kalciumklorid. Akta er för Tore Kjellbergs medtod. Gick bra i c:a 1 år i mitt kar (3000l) sen dog allt innom loppet av 2 dagar. (förlust över 100000 kr)Jaha, jag trodde att din framruta sprack på ditt gamla akvarium & det var då du förlorade 100 000:-…? Citera
Linnex Postat 11 oktober 2005 Postat 11 oktober 2005 Korallsand är döda koraller. Olika metaller ingår men de flesta som Karbonater. (även en del sulfater)Karbonater har bra löslighet i lågt pH men sämre ju högre upp man kommer. Det är orsaken till att man tillsätter Koldioxid (Kolsyra) till en kalkreaktor. Man får då Kalsium bikarbonat som är lösligt (vilket korallerna kan utnyttja) men även Magnesium, Strontium samt en del andra salter. Ideen att lösa döda koraller är god men utförandet dubiöst. Ger lätt en övergödning och pH fall i akvariet. om man försöker buffra så ger det en utfällning igen där bikarbonatet blir karbonat. Att ha kalkhaltigt material i inredningen hjälper mkt litet p.g.a att pH bör ligga på 8-8,4.Vad arbetar man med för PH i en kalkreaktor och PH på vatten ut?? Vad har man för genomströmning?Använder man vanlig korallsand?Anledning till att jag undrar är att jag byggde en "reaktor" igår av en vanlig PET-flaska som jag fyllde med korallsand och låter vattnet från Nitratfiltret rinna igenom. Vet inte vad jag har för Ph från nitratfiltret. Men det är i a f lägst på saliferts test. Citera
greger Postat 11 oktober 2005 Postat 11 oktober 2005 Jag tror det måste till kolsyra eller nåt annat, för att få ph på en sån nivå att det löser calcium.Dessutom tror jag att du riskerar att lösa ut tungmetaller och andra orenheter när du använder korallsandkalk-kross är nog ett bättre alternativ. Citera
Lejonkungen Postat 11 oktober 2005 Postat 11 oktober 2005 Vad arbetar man med för PH i en kalkreaktor och PH på vatten ut?? Vad har man för genomströmning?Använder man vanlig korallsand?Anledning till att jag undrar är att jag byggde en "reaktor" igår av en vanlig PET-flaska som jag fyllde med korallsand och låter vattnet från Nitratfiltret rinna igenom. Vet inte vad jag har för Ph från nitratfiltret. Men det är i a f lägst på saliferts test. Use a sulfur denitrator. In these systems, bacteria use elemental sulfur and produce N2 from it and nitrate according the following equation (or something similar):2 H2O + 5 S + 6 NO3- à 3 N2 + 5 SO4-- + 4 H+It has also been suggested to pass the effluent of such a reactor through a bed of aragonite to use the acid (H+) produced to dissolve the calcium carbonate, and thereby provide calcium and alkalinity to the aquarium.While that is a fine idea, it doesn’t add much calcium and alkalinity to most aquaria.To estimate the magnitude of the effect, we start with a liberal estimate of how much nitrate might be removed. Say 10 ppm of nitrate per week.10 ppm nitrate = 0.16 mmole/L of nitrateSince 4 moles of H+ are produced for every 6 moles of nitrate consumed, this will produce0.107 mmoles/L of H+ per weekHow much calcium this could produce?Assume that it takes one proton to dissolve one calcium carbonate:CaCO3 + H+ ßà Ca++ + HCO3-Clearly, this is a substantial overestimate because much of the acid will be used up driving the pH down to the point where CaCO3 can even begin to dissolve. Consequently, we have an upside limit of0.107 mmoles of Ca++ per weeksince calcium weighs 40 mg/mmol, that's4.3 ppm Ca++ per week. Proud sponsor of this columnFor comparison, an aquarist adding 2% of the tank volume in saturated limewater daily is adding on the order of 16 ppm of calcium per day. Consequently, this method may not be especially useful for maintaining calcium and alkalinity levels. On the other hand, the acid produced will have a long term lowering effect on the alkalinity, so if you use it, watch the alkalinity.As to its actual ability to reduce nitrate, I cannot say for sure. I expect that it can be made to work, but the only aquarist that I have spoken to that uses one has had considerable difficulty with it. Citera
Lejonkungen Postat 11 oktober 2005 Postat 11 oktober 2005 Utdrag ur artikel med Randy Farley-Holmes ang nitrat. Ursäkta att reklamen kom med men hoppas det är okey ändå. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.