Gå till innehåll

Kirurg som matvägrar


Nille83

Rekommenderade inlägg

Har haft min kirurg i snart 1 vecka. Han åker runt och "pickar" lite överallt i karet och speciellt älskar han picka på Turbosniglarnas skal. Men när jag slänger i mat bryr han inte sig.

Matar med Artemia/Mysis/Formula 2/Flingor/Torkade alger.

Någon som har en aning om vad problemet kan vara? Han verkar hungrig, men vill inte äta min mat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för kirurg för det första, finns allt ifrån lätta till svåra arter.

Den fattar nog inte att det är mat ännu, och det enda den känner igen ifrån havet är lite alger och eventuellt lite smådjur som det pickar, brukar hjälpa om det finns andra fiskar som äter i akvariet. Sen kan man fortsätta testa med olika sorters mat tills man hittar nåt den förstår att det är mat.

Blir den upphetsad (simmar snabbt och lite ryckigt när du tar i maten) när du matar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en Naso Elegans. Kan bli upp till 45cm, men växer inte så snabbt.

Den kommer med tiden vilja ha ett större akvarium än 260 liters.

Min matvägrade några veckor, sen fick jag macroalger, som triggade igång den. Sen åt den bara Nori i över ett år innan den åt frysmat. Så prova gärna olika sorters macroalger och hitta något som den gillar.

Jag fäste macroalger med ett gummiband på en sten, det åt den upp på 2 minuter, sen fäste jag sallad där, sen Nori.

Jag körde även Nori i algklämma samtidigt.

Jag föredrar de klämmor som har nät, så får de inte hela biten med sig i första rycket...

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=256

Mer info om fisken:

http://www.reeflex.net/tiere/1138_Naso_elegans.htm

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips när du köper fisk nästa gång är att be dom mata i butiken så ser man att fisken äter.

Spenat, mangold och andra skott som sälgs i matafärer kan va vär att prova då dom inehåller mer näring än tex sallad. Även scampi, mussla eller bläckfisk kan trigga aptiten på både månniska och fisk=)

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har fått många bra tips här ser jag, det låter precis som jag misstänker att den inte riktigt greppar det här med "död föda" ännu, man får ju tänka att de kommer ifrån havet för bara några veckor sen och i princip allt de ätit har varit levande alger och djur. När du matar och den simmar ryckigt så är det att den känner lukten av maten och blir upphetsad och börjar leta efter nånting som påminner om mat då den luktar det, men hittar inget, bara en massa bös som flyter runt.. Det vore kanon om du kunde få tag i nåt som är mer likt det som de hittar i naturen.. min kirurg, som ändå räknas till de lättaste tog även den runt en vecka innan den fattade att nåt annat var mat än de makroalger som fanns i karet (där alla "goda" sorter blev uppätna på bara några dagar) sen när de väl av misstag triggar på en bit fryst räka, eller en pellet och känner smaken brukar det slå om som en strömbrytare i huvudet att det där konstiga ju är riktigt gott, och sen är det svårt att få dem att sluta äta :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...