Gå till innehåll

Jane's 250 liter+ 200 sump


koaala

Rekommenderade inlägg

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tack för tipset.:) har faktist inte så många streamers i. Två nano och en lite större. Har flera hemma som står bara och samlar damm. Tycker att inga koraller som jag har vill ha det jätteströmt och har nöjt med bara 3 st. Dock finns det ju platser där det strömmar mera och vissa mindre, det kan jag tänka på när jag sätter den i, hoppas bara på lyckad transport.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tropic marin salt 4 kg, lätt att få tag i. Låga värden kan egentligen vara felet på saltet. Ska undersöka andra saltsorter, men värdena borde upp först. Rättar man mg först, sedan kh och sist ca, eller kör man allt tillsammans att inte rubba balansen? Känns mina uträknade doser rimliga eller är jag helt ute och cycklar? Önskade värden var kh 11, ca 425, mg 1275

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det va riktigt snygga koraller du hade beställt. Vet inte om jag håller med picko1 om att Tubsteran (den gula) är jättesvår. Bara den får mat verkar den klara det mesta. Jag köpte en döende Tubastrea från en affär här i Kalmar, den hade stått i ett kar där värdena var riktigt kassa (om man jämför med eftersträvande värden) och aldrig fått mat. Efter att den hade stått så i över ett halvår så köpte jag den för vrakpris. Den hade då 10 huvuden kvar.

Jag satte ner den i mitt fraggkar (har ok värden men inte alls särskilt petig). Där räckte det med att den fick mat två gånger i veckan (artemia) och nu har den gått från 10 till 40 huvuden på några månader. De nya huvudena är små men växer på bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror han menade inte solkorallen, men Scleronephthea sp. Det är inte bara den som äter bara plankton, det är den rosa också. Den gula fick mest skador med transporten, men sköter sig bra nu, men det är den rosa som inte riktigt vill än, är lite hängig och trött. Tiden får väl visa hur det blir med de. De får korall-dustfoder och mini artemia( de blir nästan mikroskopiska med högre salthalt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tropic marin är ett bra salt det kör jag med. lite skaft på kh gör ingenting mjukisar gillar det har jag märkt:) Den röda kan vara däppig pga avsaknad av nitrat Mjukisat vill ha näring i vattnet. Har du krångel med cyano det får jag på en gång när värdena blir lite väl låga. Värdena jag har står nedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den heter Dendronephthya sp . Den på första bilden, bilderna som är inte mina var från sidan där jag beställde det ifrån, Den vit-rosa som jag fick är av samma art, men olika underart, lite fel blev det ju, men jag var nöjd endå. Googla på namnet och kolla på bilder, vilka otroligt fina koraller de är och vilka färger mmm...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat dosera mg, vad jag tycker inte om att sätta i en massa medel som man inte riktigt är klok på. Ca och kh får vänta, för jag läste någonstans att om man höjjer enbart mg, kan det dra upp även ca och kh. Ska vänta och se, som sagt mindre är bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skriver lite klumpigt då och då pga dyxlexi det va Scleronephthean jag syftade på. Dosera upp värdena är nog bara att bita i det sura äpplet. du bör dosera upp så du höjer i balans dvs inte bara mg då kan det bli skevt som bara den blanda va du en gör inte ca och mg dosera med en stunds mellanrum annars kan du få en aha upplevelse :)

Jag kör Redsea ABC+ av ren lathet där har du hela kittet i ett så att säga väldigt utförlig beskrivning på byttan fungerar kalas. kan vara något värde som kan släpa efter som man får trycka på lite extra av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att någon har lagt en massa ägg. Vad tycker ni, de finns bara på den stenen och lite under den. Det enda som var där då var sjöborre, men det kunde inte ju vara han för han är ensam och vet inte ens om han får några ägg. Vilket fall som helst kommer jag nog aldrig veta vrms de är, för de troligen blir upätna, men kul var det endå.

post-5357-14468930448745_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyckte först att det var lite grövre sand, men jag har ju inget. Dem är fasta bitar, lika stora som granulat-mat till fiskarn( använder små kulor) alltså inte luftbubblor, men däremot kan det ju vara att någon gräver på/i sten och det endå är början av ett sand. :)

Ändrat av koaala
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir lite smånervös framför leveransen, imorgon skickas det. Tycker inte om när något levereras med annat än dhl. Vad jag hört kan det bli mycket strul med Ups, då bestämde jag mig att få korallerna levererad till jobbet istället. Problemet med Ups är att om du inte är hemma när de knackar på din dörr kommer de att försvinna spårlöst tillsammas med den. Det står aldrig heller vilken tid leveransen beräknas att vara framme och det går inte att få kontakt med förarna heller. På jobbet finns det alltid någon som kan ta emot det. Dhl- Express är den bästa jag varit med om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För jag har fått många förfrågningar om butiker jag beställt ifrån så kommer jag lägga det här, så även andra som inte vågar fråga kan ta del av det. 1.Whitecorals- Leverans av Ups, tog två dagar, kan hända massor på vägen, rekommenderar att övertala de att skicka med DHL-EXPRESS. 2. www.shop-meeresaquaristik.de Tysk affär, när de har frågor (en bakterie koloni var slut)eller skickar något info, så kommer det på rena tyska, trots att jag envisas att svara på engelska. Tack för att du finns Google Translate. I deras sista brev så tröttnade de till slut och bevisade mig vad jag alltid trodd att de faktisk kan engelska. De skickar med DHL-Express och det blev ca 24 timmar, rekommendation är att om du inte kan vara hemma ring till de i god tid och kom överens om något som passar till alla, perfekt kundtjänst. 3. Mailordercorals- levererar med UPS, får se vad det blir. Kostnaden för leverans ligger mellan 1100-1400 kr, men korallerna är mycket billigare, så om man beställer många så jämnar det ut sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har mottagit ca 6 leveranser från whitecorals allt har gått hur smidigt som helst, dom ringer innan dom kör ut.

Brukar få besked om att det är skickat vid 17.30 o alla gånger så har det dykt upp runt 12-13, allt har slagit ut direkt, väntar en ny sändning nästa vecka, och den kommer gå lika bra den!!

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske beror på vart man bor och vem som kör ut den. Sist fick jag inget riktigt spårningsnummer heller, inget som funkade i alla fall, men jag kanske hade bara otur då och det kanske var flera människor som hade en dålig dag just då och det blev som det blev. De flesta korallerna klarade sig i alla fall, det var bara en sorts blåa skivor som det hade blivit gröt av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl stor risk för det, paketet brukar vara levererat kl 06.00 på morgonen nere i Malmö, frågan är ju varför det ska ta 6-7 timmar innan man får det?

Men dom som kör ut det har alltid ringt mig innan dom kommer, oftast en timme innan.

Men skulle man inte vara hemma så kan man komma överens om att lämna paketet ändå.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...