Gå till innehåll

W per Liter vatten? räcker 0,8 W/L?


Guest lysröret

Rekommenderade inlägg

Guest lysröret

hej hej, alla saltisar.

jag har sedan ett tag tillbaka varit aktiv i ljusdiskussioner vad beträffar det elektriska och tekniska biten.

under tiden har jag läst och begrundat de flest övriga diskussionerna.

jag har nu bestämt mig för att bygga ett eget kar med måtten L150 x D45 x H50. till detta kar så ska jag ha vinklade framhörn så då försvinner några liter vatten. jag räknar med att det blir 340-360L.

då till min fråga. jag har några lysrörsarmaturer; en 2x58w, två st 2x36w, en 11w och en 1x18w.

detta blir ungefär 290w. skulle det räcka till karet?

jag ska ha klowner[A. Ocellaris] och dess tillhörande anemon, stichodactyla. skulla jag även kunna sätta i lite icke ljuskrävande koraller?

och i så fall vilka?

ska få en SON-reaktor[natrium] framöver så det kanske blir MH i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på vad du vill ha för koraller i akvariet men det räcker INTE till anemonen. Ska du ha någon Stichodactyla så ska du ha en haddoni vilket är den som är lättast(även om alla är svåra,betydligt svårare än de många koraller) och även den som är vanligast i handeln(har inte sett ngn som jag kunnat identifiera som mertensii eller gigantea i butik,gigantean har dessutom urusel överlevnadsstatistik). Dock så är haddonin inte en naturlig värdanemon till Ocellaris.

Vänta iaf tills karet stabiliserat sig(½-1 år) och du har en MH innan du skaffar en anemon.

Vad gäller koraller så tror jag nog de flesta mjukkoraller kan funka under den belysningen. Förmodligen även lite olika LPS om de är inte alltför långt under ytan och du håller ljusrören och reflektorerna rena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(har inte sett ngn som jag kunnat identifiera som mertensii eller gigantea,gigantean har dessutom urusel överlevnadsstatistik). Dock så är haddonin inte en naturlig värdanemon till Ocellaris.

När jag hadde min Stichodactyla gigantea om det nu var detta ;) så hadde jag den i 3år och innan dess så vart den hos en annan i 4år och tror att det är samma som cirkulerar här på forumet?

Så denna borde vara minst 10år i detta läget om den nu lever-

Personer som haft den

- 4år innan jag

- 3år som jag hadde den

- Såldes till Granlund hösten 2003

- Vem har den nu?

Clownfiskar som trivdes bäst då jag hadde den A.Sebae från rödhavet

Stichodactyla_gigantea.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är nog möjligt att det var en gigantea, så som jag har fattat det så är det väl just det att de har svårt att vänja sig vid akvariumlivet,har de väl gjort det så kan de ju leva länge. Men snokar man lite på RC så verkar det som att de flesta dör inom ½-1 år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Magnifica i mitt kar, den lever under 150w MH och 2*24w T5. Sen så har jag pluggat på om anemoner riktigt mycket så man har lite att bygga på. Kolla reefcentral och tråden om clowner och anemoner där finns massor av länkar där du kan plugga på lite mer. Sedan kan jag säga att det är lite små trångt i mitt kar att mixa LPS, SPS mjukisar i ett 120 liters är inte smart och det är babycare som gäller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min percula har efter några månader anslutit sig till min Euphyllia divisa. Den växer gott under 4st T5 så den borde gå under under 4 T8 också om du bara har skapliga reflektorer. De som odlar clownfiskar har dem inte med anemoner. Fiskarna trivs utmärkt utan anemon om de inte har rovfiskar i närheten,

Beträffande måtten på karet har jag hellre karen bredare än höga, ljuset utnyttjas bättre så och jag tycker också att karen blir snyggare så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

jag har 2 st industriarmaturer, en 2x58w utrustad med Low Loss Ballast, LLB, & elktronisk blinkfri tändning. den andra 2x36w är vanlig reaktor i, även denna har elektronisk tändning.

dessa har högblanka aluminiumreflektorer.

den andra 2x36w'arn är utrustad med osram Quicktronk pro HF-don. jag håller på att greja reflektorer till den. just nu är den vitmålad på insidan.

jag tycker personligen att karet är ganska lång när det är 150 långt och 50 högt.

under den höjden vill jag nog inte gå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag tänker på är djupet jämfört med höjden. Ljuset sprider sig ju en hel del framåt och bakåt. Tittar man på de fraggkaren som finns på nätet med månadens akvarium är de alla djupa jämfört med höjden. Där är det ju frågon om att utnyttja ljuset optimalt. Dessutom tycker jag att fiskarna behöver ett visst djup på karet så att de inte känner sig inträngda mot ena änden av de som är större. Ett för smalt akvarium tycker jag blir litet grann som en enkelriktad gata.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...